Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Proč nebyly tvůrkyně filmu Barbie nominovány na Oskary? A co to vypovídá o filmovém byznysu

Proč nebyly tvůrkyně filmu Barbie nominovány na Oskary? A co to vypovídá o filmovém byznysu
Profimedia
 ČTK

Mnohé šokovala skutečnost, že americká filmová akademie při nominacích na Oscara neocenila práci Grety Gerwigové a Margot Robbieové - co za tím ale skutečně stojí? To, že je film založen na panence, Barbie na Oscarech opravdu uškodilo. Přestože byl snímek nominován na nejlepší film, Gerwigová byla vynechána jako režisérka a Robbieová v kategorii nejlepší herečka, což vyvolalo na internetu i u jejich kolegů vlnu pobouření. Agentura AP označila vynechání Gerwigové za „jeden z největších šoků poslední doby“, napsal server BBC News.

Reklama

Někteří fanoušci se obořili na Kena. Jak upozornil deník USA Today, který citoval jednoho z uživatelů sociální sítě X, nominace Ryana Goslinga v kategorii nejlepší herec ve vedlejší roli, zatímco Gerwigová a Robbieová byly vynechány, „tak trochu dokazuje pointu filmu“, tedy že patriarchát je stále mezi námi.

„Bez Grety Gerwigové a Margot Robbieové, dvou lidí, kteří jsou nejvíce zodpovědní za tento historický, celosvětově proslulý film, by žádný snímek o Barbie neexistoval,“ podotkl představitel Kena.

Popcornová komedie. Skutečně? 

Přetrvávající sexismus ve filmovém průmyslu byl možná jedním z faktorů, ale ten jen přispěl k zásadnímu problému. Navzdory tomu, že členové akademie kývli na nominaci za nejlepší film, nebrali snímek založený na hračkách vážně, ignorovali, jak je vynalézavý, a odmítli ho jako miliardovou popcornovou komedii, i když je zároveň zábavnou, převratnou kulturní výpovědí.

Snímek Barbie vede měsíc žebříček návštěvnosti českých kin

Barbie je celosvětově kasovním trhákem roku, předstihla i Super Maria

Snímek Barbie režisérky Grety Gerwigové je letos nejvýdělečnějším filmem. Utržil už 1,38 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 31 miliard korun. Překonal tak příjmy i dosud u pokladen kin nejúspěšnějšího hitu Super Mario Bros. 

Přečíst článek

Reklama

Podkopává stereotypy o ženách, ale halí to do veselého, cukrkandlového obláčku. Oscaroví hlasující nemohli nebo nechtěli nahlédnout pod tento povrch, aby viděli, jak nápaditý a podstatný film to je a jak pečlivě ho Gerwigová zaranžovala.

Vzhledem k tomu, že na nejlepší film je nominováno deset snímků a režiséři mají jen pět míst, musí některé filmy přistát v kategorii „musely se zrežírovat samy“. Je však nápadné, že Gerwigovou jako by vytlačili nominovaní, kteří natočili menší, střízlivé filmy: Justine Trietová, která si zasloužila překvapivou nominaci za napínavou Anatomii pádu (a zachránila kategorii před čistě mužským obsazením), a Jonathan Glazer, který byl za drama o holocaustu Zájmová oblast vším, jen ne jistotou. Odlehčená komedie Gerwigové jim zjevně nemohla konkurovat.

A ještě před vyhlášením nominací se objevily náznaky, že originalita Barbie bude podceněna. První přišel, když akademie rozhodla, že scénář Gerwigové a Noaha Baumbacha patří do kategorie adaptací (kde získal nominaci), a nikoliv do kategorie originálů. Další nápověda přišla na Zlatých glóbech. Barbie sice nezískala cenu za nejlepší komedii nebo muzikál, ale odešla s lacinou, nově vymyšlenou cenou za filmový kasovní úspěch, cenou útěchy za to, že je populární a vydělává peníze.

Filmové poselství

Vztah filmu k penězům a firemní kultuře byl od počátku problematický. Příběh kritizuje společnost Mattel, která prodává všechny barbíny, jako tupou a patriarchální, ale samotný film je velkou studiovou produkcí s licencí této hračkářské firmy. Když byl film uveden do kin, The New York Times poukázaly na rozporuplné názory kritiků na to, zda je „brilantně převratný, nebo nevyhnutelně korporátní“.

Hlasující na Oscarech se zřejmě rozhodli vnímat jej jako další studiový trhák. To odráží nedávný vzorec, kdy se do boje o nejlepší film dostaly velké komerční filmy a jejich režiséři byli ignorováni, včetně snímků Duna, Top Gun: Maverick a Avatar s podtitulem The Way of Water. Žádný z nich však neměl takovou kulturní odezvu nebo svěžest jako Barbie.

Nejotevřenější sociální poselství filmu vychází z postavy Ameriky Ferreraové, tedy Glorie, hlavního člověka v Barbielandu. Ferreraová byla vítaným, ale překvapivým způsobem nominována jako herečka ve vedlejší roli, a to, jak se dá předpokládat, hlavně díky jejímu vášnivému monologu o očekáváních kladených na ženy, jako například: „Buďte štíhlé, ale předstírejte, že je to proto, že chcete být zdravé. Je to vyčerpávající,“ říká Gloria. „Musíte mít peníze, ale nemůžete si o ně říct, protože je to neomalené,“ dodává.

Vydělala Gerwigová jednoduše příliš mnoho peněz? Možná. Buďte ženou režisérkou, ale neukazujte mužům, že vyděláváte víc než oni. Tohle klidně mohlo být součástí Gloriina proslovu.

Robbieová byla také podceněna. Ferreraové naštvaný, upřímný monolog má v sobě přímočarost, která se na Oscarech často objevuje. To, co musela udělat Robbieová, bylo jemnější, hůře ocenitelné. Když Gloriin výbuch probudí v jiné Barbie pocit vlastní hodnoty, probudí se i Barbie ztvárněná Robbieovou. „Tím, že jsi dala hlas rozporuplnému nesouladu, který vyžaduje být ženou v patriarchátu, jsi ho připravila o jeho sílu,“ říká jí Robbieová a pronáší tyto věty lehkým tónem, který říká, že myšlenka je pravdivá, ale také trochu nabubřelá. Gerwigová a Robbieová, obě nominované jako producentky filmu, tento rozpor obratně vyjádřily, což je možná důvod, proč jim unikly nominace, které jim měly patřit.

Hollywood se opět rozbíhá. Hereckou stávku ukončila dohoda studií s odbory

Členové amerických hereckých odborů schválili dohodu s filmovými studii, která ukončila čtyřměsíční stávku v Hollywoodu. S tříletou smlouvou souhlasilo 78 procent odborářů, uvedla dnes agentura AP. Herecký protest spolu se stávkou scénáristů letos ochromily americký zábavní průmysl.

Přečíst článek

Zlatým glóbům dominoval film Oppenheimer, získal celkem pět cen

Zlatým glóbům dominoval film Oppenheimer, získal celkem pět cen

Zlatý glóbus za nejlepší drama získal film Oppenheimer, a korunoval tak svůj velmi úspěšný večer při předávání těchto filmových cen v Los Angeles. Snímek Christophera Nolana o vynálezci atomové bomby obdržel celkem pět cen, včetně těch za nejlepší režii či mužské herecké výkony v dramatu pro Cilliana Murphyho a Roberta Downeyho Jr. Za nejlepší komedii nebo muzikál vybrali porotci snímek Chudáčci, který tak porazil i kasovní hit Barbie, který šel do slavnostního večera jako jeden z favoritů.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Filmová režisérka Zora Cejnková po slavnostním ohlášení nové filmové ceny Česká Leonarda speciálně určené pro filmové tvůrkyně,

Jak najít budoucí držitelky Oscara. Režisérka Zora Cejnková má na to recept

Přečíst článek
video

Ve sportu i filmu si dávám vysoké cíle. Proto musím umět přijímat i prohry, říká režisér Petr Jákl

Přečíst článek
Staronový CEO Disney mění byznys model zábavního kolosu.

Konec jedné éry. Disney končí s prodejem DVD a Blu-rayů. Radovat se může konkurenční Sony

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme