Představitel Mr. Beana: Byl jsem fanda aut na baterky, teď se cítím být podvedený

Je smutné, že ponechat si své staré benzínové auto může být lepší než si nyní kupovat elektromobil, píše komik Rowan Atkinson pro deník Guardian. Podle něj „existují rozumné ekologické důvody, proč po autě na elektřinu zatím nesáhnout“. Které to jsou?
„Elektromobilita je něco, o čem bych měl něco vědět,“ píše pro britský deník Guardian Rowan Atkinson, herec a komik, který se celosvětově proslavil rolí Mr. Beana s tím, že svůj první vysokoškolský diplom získal v oboru elektrotechnika a elektronika. Navazující magisterské studium pak absolvoval v řídicích systémech.
Atkinson je známým fandou a sběratelem automobilů. Není to klasický „petrolhead“, nevyhýbá se ani vozům s hybridním či plně elektrickým pohonem. „Svůj první hybrid jsem si koupil před 18 lety a první čistě elektrický vůz před devíti lety a svůj čas s oběma jsem si velmi užil,“ vzpomíná Atkinson.

Elektromobily jsou podle něj prý možná trochu bez duše, ale jsou to úžasné stroje: rychlé, tiché a donedávna velmi levné na provoz. „Čím dál tím víc se ale cítím trochu podvedený,“ konstatuje Atkinson s dovětkem, že když se trochu víc zašťouráte ve faktech, nezdá se, že by elektromobilita byla tak docela ekologickým všelékem, za který se vydává.
Provoz elektrických aut měl být levný, pak ale přišla energetická krize. V některých případech je tak jízda na elektřinu dražší než na benzin či naftu.
Auta na elektriku ztrácí body. Levněji mnohdy vyjde živit nehospodárný benzíňák
Money
Žádný ekologický všelék
Britská vláda již navrhla zákaz prodeje nových benzinových a naftových vozů po roce 2030. Problém tohoto nápadu podle Atkinsona spočívá v tom, že se zdá být založen na závěrech vyvozených pouze z jedné části životního cyklu vozu: během jeho provozu.
Elektromobily mají samozřejmě nulové emise výfukových plynů, což je skvělý posun zejména s ohledem na kvalitu ovzduší v centrech měst. „Pokud ale poodstoupíte a podíváte se na věc v širším kontextu, který zahrnuje výrobu vozu, je situace velmi odlišná,“ upozorňuje komik.
Před klimatickou konferencí COP26 ve skotském Glasgow v roce 2021 automobilka Volvo zveřejnila údaje, které tvrdí, že emise skleníkových plynů při výrobě elektromobilu jsou o 70 procent vyšší než při výrobě benzínového. Jak to? „Problém spočívá v lithiových bateriích, kterými jsou v současnosti vybaveny téměř všechny elektrická vozidla. Jsou těžké, k jejich výrobě je zapotřebí mnoho vzácných kovů a obrovské množství energie, a nakonec vydrží jen asi 10 let,“ vypočítává Atkinson nedostatky současných elektromobilů. „Zdá se, že došlo ke špatné volbě zbraní, s nimiž vést automobilový boj proti změně klimatu.
Elon Musk sklízí plody své cílené práce z posledních deseti let. Automobilka Tesla se definitivně přehoupla z fáze nejistého start-upu do pozice dominantního dodavatele luxusních elektromobilů. Po sérii rekordních výsledků začíná diktovat podmínky na trhu celé mobility. A zejména pro německé vozy včetně Škody Auto to začíná být velký problém, míní
Volkswagen včetně Škody a spol. mají velký problém: příliš levné tesly
Zprávy z firem
Líbánky končí
Atkinson dále zmiňuje, že je potřeba pracovat na dalších alternativních pohonech. Především zmiňuje syntetická paliva, která by pomohla udržet v provozu spalovací motory, i pokud by došlo k ukončení výroby paliv z ropy, a vodík. „Měli bychom pokračovat ve vývoji vodíku a syntetických paliv, abychom ušetřili sešrotování starších aut, která mají stále co nabídnout,“ argumentuje Atkinson.
„Stále více mám pocit, že naše líbánky s elektrickými auty se chýlí ke konci, a to není nic špatného,“ uzavírá Atkinson. Prý jsme si tak uvědomili, že je třeba prozkoumat širší škálu možností, chceme-li náležitě řešit velmi závažné ekologické problémy, které naše používání automobilů způsobilo.
Mnozí lidé sice rádi opakují, že v českém autoprůmyslu jsou samé montovny, ale právě toto odvětví je největším investorem do aplikovaného výzkumu a vývoje v zemi. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn, který stojí také v čele českého Sdružení automobilového průmyslu, poukazuje na jeho vysokou přidanou hodnotu. „Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ řekl v rozhovoru pro Export.cz.
Martin Jahn: Evropa není jedničkou v inovacích. Tradiční evropské automobilky ale pořád drží silné trumfy
Leaders
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.