OBRAZEM: Adršpašské skály jsou v létě ráj, který denně navštíví tisíce lidí. Vládnou Poláci
Adršpašské skály jsou v letních měsících lákadlem pro turisty. Skalní soutěsky nabízejí ve vedrech příjemné klima. Tlak na atraktivní turistický cíl snižuje on-line rezervační systém, vyplynulo z vyjádření Kateřiny Menšíkové z adršpašských technických služeb (TS). Národní přírodní rezervace Adršpašské skály je menší částí Adršpašsko-teplických skal, které jsou největším celistvým skalním městem v ČR.
V Adršpašských skalách je jeden prohlídkový okruh, obec Adršpach si jej pronajímá od Lesů ČR. Provozovatelem turistického okruhu je společnost TS Adršpach.
Kolik stojí vstupné?
Cena vstupenky pro dospělého se pohybuje v rozmezí od 130 korun do 200 korun. Záleží na dané sezóně. Za dítě jsou ceny stanoveny od 100 korun do 170 korun a rodina zaplatí za nejdražší vstupenku v top sezóně celkem 580 korun. Platí se i za psa. A to 50 korun.
„V letních měsících Adršpašské skály navštěvuje denně průměrně okolo 4000 lidí. Díky zavedení rezervačního systému se podařilo regulovat množství návštěvníků, což pomáhá minimalizovat fronty a dopravní zácpy. Rezervační systém umožňuje řídit návštěvnost a zajistit, aby v areálu nebyl nadměrný počet lidí. Tím se snižuje negativní dopad turismu na chráněné území a je zajištěn komfortní zážitek pro návštěvníky,“ řekla Menšíková.
FOTOGALERIE: Adršpašské skály jsou v létě oblíbenou lokalitou
Rezervační systém pro návštěvu Adršpašských skal funguje čtvrtou sezonu a podle ní se osvědčil. „Po zavedení rezervačního systému došlo ke zlepšení v dopravě, protože se snížil počet návštěvníků, kteří přijížděli bez jistoty vstupu. Díky tomu se omezily dopravní zácpy a parkoviště jsou lépe organizována. Rezervační systém také přispěl k lepší ochraně přírody tím, že reguluje množství lidí v areálu,“ uvedla Menšíková.
Provozovatel se snaží rozložit návštěvnost do celého roku, motivuje k tomu lidi nižší cenou vstupenek v období mimo prázdniny. „Roste zájem o prohlídku Adršpašských skal v zimních a jarních měsících, což je naším cílem,“ řekla Menšíková.
Zájem o prohlídky historického dolu Kovárna v Obřím dole v Krkonoších po rozšíření návštěvnické trasy je značný. První prohlídka v podzemí byla 4. července, uvedl Radko Tásler ze společnosti Speleo Albeřice, která podzemí Sněžky před lety zpřístupnila. Důl Kovárna se pro veřejnost otevřel po šesti letech. Místo dosavadních dvou návštěvnických tras nabízí trasu jednu.OBRAZEM: Nitro Sněžky se po letech otevřelo a zájem o prohlídky je obrovský. Cena zaskočí
Enjoy
Turisty lákají v létě do Adršpašských skal příjemnější teploty, které v soutěskách panují. „Nejchladnější místa jsou uvnitř skalních soutěsek, jako je například známá Myší díra nebo přímo za Gotickou brankou. V těchto lokalitách mohou teploty být o pět až deset stupňů nižší než ve volném prostoru. Při vnějších teplotách nad 30 stupňů Celsia může být ve skalách okolo 20 až 25 stupňů,“ řekla Menšíková.
Gotická branka z roku 1839 patří k nejfotografovanějším místům Adršpašských skal. Dal ji postavit spolu se sítí turistických chodníků, mostů, lávek a schodišť Ludvík Karel Nádherný.
Poláci kralují
Mezi návštěvníky příhraničního turistického cíle převažují Poláci, kteří tvoří asi 70 procent návštěvníků, s 20 procenty následují Češi. „Zbytek tvoří turisté z jiných zemí, jako jsou Německo, Slovensko, Ukrajina, Velká Británie, Rusko, Nizozemsko. Tato rozmanitost svědčí o mezinárodní atraktivitě Adršpašských skal jako unikátního přírodního úkazu,“ dodala Menčíková.
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.