Reklama

Biohacking: Dětem dejte sladké a těžkou peřinu

Pomerančová marmeláda s rakytníkem
Se svolením MarmelLady
Alžběta Shejbalová

Proč děti potřebují sladkosti? Jaké vitamíny a doplňky stravy by měly mít? A jak podpořit vývoj mozku? Dočtete se v dalším pokračování úspěšného seriálu Biohacking.

Reklama

I biohackeři bývají rodiče. Snaží se biohacking použít pro optimalizaci či alespoň zlepšení života dětem a k ovlivnění faktorů, které působí na jejich vývoj a fyzické, mentální i duševní zdraví.  

Strava je základ. Jako dospělí i děti benefitují z co nejvíce přirozené stravy – co nejblížší tomu, jak bychom ji našli v přírodě. Na druhé straně děti mají vyšší práh takzvaného sladkého bodu. To znamená, že potravina musí být sladší, aby z ní dítě mělo stejný požitek jako dospělý. To vysvětluje, proč by často děti jedly sladké od rána do večera. Zcela ale zakazovat nezdravé potraviny také nemusí být ten nejlepší nápad. Z fyzického hlediska tím dítě nastoupí na správnou cestu, jenže pak může v dospělosti kompenzovat, co mu bylo v dětství odpíráno.

I v případě, že chceme dávat dítěti co nejzdravější jídlo, je možné ho ochutit tak, že v dítěti uspokojí touhu po sladkém. Lze připravit zdravé müsli tyčinky z ovesných vloček, sušeného ovoce i oříšků. Na internetu je mnoho receptů například i na moučníky, kdy korpus je z vytvořen z ořechů a semínek, a na zdravé minimálně slazené dezerty a pudinky se spoustou ovoce. 

Cake, cukrárna, dort

Biohacking: Vyšší váha je nemoc spánku

Chodí biohackeři spát pozdě nebo brzy? Určuje to cirkadiánní rytmus, tedy biologický cyklus řídící bdění a spánek. Jak je důležitý, co vše má na starosti a proč je dobré dívat se do slunce, se dočtete v novém dílu seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Stejně jako dospělým, i dětem může prospět podávaní doplňků stravy, zejména v období snížené imunity či při přítomnosti zdravotních problémů. Joel Fuhrman ve své knize Disease-proof Your Child doporučuje pouze dva doplňky stravy pro děti v případě konzumace vyvážené stravy (tedy té s důrazem na ovoce a zeleninu). Fuhrmanem doporučované doplňky jsou kvalitní dětský multivitamín a DHA, což je druh tuku patřící do kategorie Omega 3 mastných kyselin. Mozek a oči jsou tvořené ze zhruba šedesáti procent tukem a z velké části je to právě DHA. Je tedy nezastupitelný při vývoji mozku již od embryonálního stádia.

Reklama

Mezi hlavní potravinové zdroje Omega 3 patří zejména vlašské ořechy, lněná semínka, listová zelenina a tučné ryby. Ryby se doporučují ale jíst nanejvýš dvakrát týdně kvůli obsahu rtuti a dalších látek přítomných v mase. Rostlinné zdroje DHA zase nemusí být tělem tak dobře biologicky vstřebatelné, proto mohou být doplňky s DHA řešením, jak podpořit vyvíjející mozek a zlepšit či předejít problémům jako je ADHD, dyslexie či snížená inteligence. Fuhrman doporučuje 100-600 mg DHA denně.  

Kdo si hraje

Pro správný mentální i fyzický rozvoj dítěte je nezbytný koncept hry, a to v každé fázi vývoje. Podle Montessori metody je nejpřínosnější takzvaná smysluplná hra. Má být spontánní, bezpečná, zábavná a v režii dítěte. Dostatečně strávený čas hrou v dětství může v dospělosti pomoci s aspekty chování jako je organizovanost, sebekontrola, porozumění odlišným názorům a schopnost se přizpůsobit nenadálým změnám a situacím. Možným vysvětlením, jak hra pomáhá posilovat kognitivní funkce je, že aktivuje růst buněk v mozku. Jedna studie zjistila, že myši, které si více hrály, měly zvýšené množství mozkového neurotrofického faktoru (BDNF), který je nutný k vývoji mozku, ale i k udržení jeho optimálních funkcí a dobrého mentálního zdraví. 

Další nezbytný aspekt vývoje dětského mozku tvoří hluboký a dlouhý spánek. Ten je právě u dětí ještě důležitější, právě kvůli růstu a vývoji mozku. Existuje několik způsobů, jak dítěti ulehčit usínání a zlepšit kvalitu spánku. V dětském pokoji by nemělo být viditelné žádné umělé světlo, ani to z ulice. Lze použít zatemňovací závěsy a v případě, že se dítě bojí tmy, světlo zhasnout, jakmile usne.

Pravidelně přítomné umělé světlo před spaním a v průběhu noci narušuje cirkadiánní rytmus a to může způsobovat systemické zdravotní problémy. Zajímavou pomůckou pro klidný spánek se může stát i takzvaná těžká peřina. Jde o přikrývku vyplněnou těžším materiálem – miniaturními plastovými či skleněnými kuličkami. Jejím hlavním benefitem je zklidnění nervového systému efektivnějším vyplavením neurotransmiterů v mozku, a tím zlepšení a prohloubení spánku. Pomáhá i dětem s ADHD či na autistickém spektru k senzorickému uklidnění.  

Jeff Bezos

Biohacking: trend jak "žít věčně" podle miliardářů

Biohacking je nový lifestyle: zahrnuje metody, jak si "vytunit" tělo a mozek, jak co nejzdravěji, nejefektivněji a nejlépe fungovat a žít. Nový seriál Biohacking na newstream.cz každý týden představí nejzajímavější "hacky."

Přečíst článek

HiiT, fitness, trénink

Biohacking: Zdravé mitochondrie oddálí stárnutí

Tloustnutí, únava, nemoci a předčasné stárnutí. To vše dokáží způsobit špatně fungující mitochondrie. Další díl seriálu o biohackingu řeší, jak zlepšit mitochondriální zdraví.

Přečíst článek

 

Reklama

Související

Zelené smoothie - ilustrační foto

Biohacking: Obětovat snídani nebo večeři? Půst je hitem posledních let

Přečíst článek
Kefír, bakterie, fermenty

Biohacking: Fermenty jsou klíč ke zdraví. Skvěle poslouží i kysané zelí

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme