Z Porsche se za týden na burze stala nejhodnotnější evropská automobilka
Firma Porsche se stala na burze nejhodnotnější evropskou automobilkou. Její akcie se vyšplhaly na 93 eur (2277 korun), což výrobce luxusních sportovních vozů ohodnotilo na 85 miliard eur (dva biliony korun). Společnost tak co do ocenění předstihla svůj mateřský koncern Volkswagen.
S akciemi Porsche se jako se samostatným titulem začalo obchodovat minulý týden. Začátkem tohoto týdne oslabovaly spolu s poklesem celého trhu, ale poté je svými nákupy podpořily investiční banky.
Mateřská společnost Volkswagen má nyní tržní hodnotu 77,7 miliardy eur. Třetí nejoceňovanější evropskou automobilkou je s 57,2 miliardy eur Mercedes-Benz a za ním následuje Stellantis s 39,7 miliardy eur.
Generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume povzbuzen úspěchem Porsche tento týden oznámil, že nařídil i ostatním koncernovým značkám, aby se začaly připravovat na vstup na burzu. Neupřesnil ale, zda jsou další vstupy koncernových značek skutečně v plánu.
O akcie automobilky Porsche je zájem, po vstupu na burzu dnes otevřely na 84 eurech. Dopoledne se vyšplhaly až na 86,76 eura, ale v závěru se dostaly zpět na emisní cenu 82,50 eura. Primární veřejná nabídka (IPO) akcií Porsche je největší na frankfurtské burze od roku 1996, kdy tam vstoupil Deutsche Telekom. Primární veřejná nabídka automobilku Porsche ohodnocuje na 75 miliard eur (1,85 bilionu korun).
Akcie Porsche strhly pozornost investorů. Frankfurt zažil největší IPO za čtvrt století
Trhy
Škoda, Audi, Lamborghini, Bentley, Seat i Cupra. To jsou značky, které si zřejmě nanečisto zkusí přípravy vstupu na burzu. Alespoň takový je plán nynějšího šéfa koncernu VW Olivera Bumeho.
Šéf VW po úspěchu Porsche chce na burzu vyslat i další značky, včetně Škody. Tréninkově, zatím
Zprávy z firem
Primární úpis akcií značky Porsche odstartuje již zítra. Volkswagen uvedl, že očekává prodej akcií v hodnotě 9,4 miliardy eur, což by značku ocenilo na 70 a75 miliard eur. Zájem mají největší investiční fondy světa. Prodej akcií však komplikuje provázanost Porsche a mateřského Volkswagenu.
Podíl v Porsche chtějí Katařani i Norský penzijní fond
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.