Trump zatlačil a američtí výrobci čipů se předhánějí v investičních příslibech

Americký výrobce počítačových čipů Texas Instruments (TI) investuje ve Spojených státech více než 60 miliard dolarů (1,3 bilionu korun). Reaguje tím na tlak amerického prezidenta Donalda Trumpa, který po velkých technologických firmách požaduje, aby v zemi zvýšily objem výroby. Firma uvedla, že plánuje postavit nebo rozšířit sedm závodů na výrobu čipů ve třech lokalitách v Texasu a v Utahu a vytvořit asi 60 tisíc pracovních míst. Podrobný časový plán investic však neuvedla.
Podnik navazuje na podobná oznámení dalších výrobců polovodičů, včetně firmy Micron. Ta minulý týden uvedla, že zvýší plánované výdaje v USA na 200 miliard dolarů. Texas Instruments svoji investici označil za „největší investici do základní výroby polovodičů v dějinách USA“.
Potřebuje Čína více pokročilé čipy a související technologie, nebo Spojené státy prvky vzácných zemin? Odpověď na tuto otázku do značné míry určí, jak dopadnou probíhající jednání představitelů dvou největších světových ekonomik a trvalém smíru v obchodním vztahu a jeho podmínkách.
USA a Čína se přetahují o technologické kovy a čipy. Kdo co potřebuje víc?
Názory
Stejně jako u dalších firem zahrnuje oznámeni TI peníze určené na výstavbu nebo rozšíření zařízení. Někteří analytici ale tato významná oznámení výdajů považují za snahu uklidnit Trumpa, který opakovaně hrozil, že zruší tzv. CHIPS and Science Act, což je rozsáhlý a strategický federální zákon, jehož cílem je mimo jiné podpořit domácí výrobu polovodičů. K dispozici na to má 52,7 miliardy dolarů. Trump také varoval před zavedením nových cel na dovoz polovodičů.
Loni v prosinci TI dostal v rámci tohoto zákona dotaci 1,6 miliardy dolarů, když oznámil plány investovat nejméně 18 miliard dolarů do tří nových zařízení.
Na rozdíl od firem jako Nvidia, která vyrábí čipy pro umělou inteligenci (AI), Texas Instruments vyrábí tzv. základní čipy. To jsou nejběžněji používané čipy, které jsou základem veškeré elektroniky. Používají se v různých zařízeních, včetně chytrých telefonů a automobilů. Po celém světě má firma 15 závodů, včetně USA a Asie. Mezi její zákazníky patří Apple, SpaceX či Ford. Čelí však rostoucí konkurenci od čínských výrobců.
Společnost Nvidia hodlá v příštích čtyřech letech vyrobit ve Spojených státech servery pro umělou inteligenci za 500 miliard dolarů (11,1 bilionu korun) s pomocí svých partnerů, jako jsou firmy TSMC, Foxconn a Wistron. Bude to poprvé, kdy se superpočítače firmy budou vyrábět v USA, uvedla Nvidia. Je tak další americkou technologickou firmou, která podpořila snahu administrativy Donalda Trumpa o místní výrobu, napsala agentura Reuters.
Nvidia spustí v USA výrobu superpočítačů pro AI
Zprávy z firem
Zisk amerického výrobce čipů Nvidia v prvním čtvrtletí stoupl o 26 procent na 18,8 miliardy dolarů (416 miliard korun). Tržby stouply o 69 procent na 44,1 miliardy dolarů a výrazně tak překonaly očekávání analytiků. Firmě se dařilo, protože zákazníci nakupovali její čipy pro umělou inteligenci předtím, než vstoupila v platnost nová omezení USA na vývoz do Číny.
Nvidia překvapila analytiky. Její tržby stouply o více než 44 miliard dolarů
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.