Stellantis ladí detaily transakce za víc než miliardu dolarů
Stellantis se snaží posílit svou pozici v Číně, která je největším automobilovým trhem na světě. Před podpisem je koupě pětinového podílu v jednou z tamních výrobců elektromobilů. Rozhodně nebude nakupovat levně, půjde o transakci v hodnotě převyšující miliardu dolarů.
Mezinárodní automobilová skupina Stellantis se blíží k dohodě o koupi zhruba pětinového podílu v čínském výrobci elektromobilů Zhejiang Leapmotor Technologies, píše agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje obeznámené se situací.
Firmy podle zdrojů dokončují poslední podrobnosti dohody, kterou by mohly oznámit již v příštích dnech. Akcie společnosti Leapmotor od začátku roku posílily o zhruba 22 procent a tržní hodnota podniku se nyní pohybuje v blízkosti 5,4 miliardy dolarů (126 miliard korun). Hodnota pětinového podílu by tak činila více než miliardu dolarů, píše Bloomberg.
Čína bude od 1. prosince vyžadovat vývozní povolení pro některé grafitové výrobky z důvodu ochrany národní bezpečnosti. Uvedlo to podle agentury Reuters čínské ministerstvo obchodu. Čína je největším světovým producentem a vývozcem grafitu, který se používá v bateriích pro elektromobily.
Čína omezí vývoz grafitu. Evropský autoprůmysl to zabolí
Money
Automobilky Stellantis a Leapmotor podle zdrojů jednají rovněž o založení společného podniku. Partnerství by podle jednoho ze zdrojů skupině Stellantis umožnilo vyrábět a prodávat některé modely společnosti Leapmotor mimo Čínu a poskytlo jí přístup k součástkám a některým technologiím této čínské firmy.
Skupina Stellantis vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA. Fúze svedla dohromady značky francouzské skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.
Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit své francouzské SUV s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.
Evropa bojuje proti přílivu čínských elektromobilů. Marně. Evropané je milují
Zprávy z firem
Volkswagen a jeho Audi se v obavě ze ztráty trhu investičně spojují s čínskými automobilkami, startupem Xpeng a státním SAIC Motor. Německá automobilka totiž „jako sůl“ potřebuje pokročilejší čínské technologie a know-how, což je varovné pro celé Česko.
Volkswagen se bez čínských technologií neobejde. Může to být problém i pro český autoprůmysl
Názory
Automobilový průmysl v Česku je velmi robustní, dlouhodobě vyškolený krizemi a kolísající poptávkou. „Přes všechny problémy byl, i v posledních třech letech, tahounem české ekonomiky,“ upozornil v rozhovoru pro magazín MED Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto, který má na starosti prodej a marketing.
Autoprůmysl vyškolily krize. Jako tahoun české ekonomiky ještě posílí, říká Martin Jahn
Leaders
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.