Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Staré tenisky patří do kompostu. Puma chce svůj biologicky rozložitelný vynález vyrábět už příští rok

Semišové tenisky Re:Suede značky Puma
COURTESY OF PUMA
Denisa Holajová

Semišové tenisky, které se kompletně celé rozloží na kompostu, začala značka Puma testovat před dvěma lety. Na pěti stovkách německých zákazníků ozkoušela biologicky rozložitelný model Re:Suede. Nyní Puma hlásí, že dvouletý experiment se vydařil, obnošené boty se úspěšně rozpadly.

Reklama

Tenisky Re:Suede jsou vyrobené z vyčiněného semiše Zeology, podrážky TPE a konopných vláken. Puma požádala dobrovolníky, aby tenisky nosili půl roku, otestovali jejich pohodlí a odolnost, než je pak výrobce pošle do speciálně vybaveného průmyslového kompostovacího prostoru provozovaného jeho partnerem Ortessa Group v Nizozemsku.

Podle přesného postupu firma tenisky nejdřív rozdrtila, smíchala s dalším domovním bioodpadem a umístila do kompostovacího tunelu. Poté byly postříkány vyluhovací tekutinou z dřívějšího kompostování, která obsahuje živiny, a přirozeně se zahřívaly díky biologické aktivitě a řízené cirkulaci vzduchu v tunelu.

Přibližně po třech a půl měsících se materiál, který byl dostatečně malý, tedy menší než deset milimetrů, na to, aby prošel sítem, prodal jako kompost pro zemědělské použití. Zbývající materiál putoval zpět do kompostovacího tunelu, dokud se také nerozložil na požadovanou velikost.

Botasky nekončí. Značku koupily Staňkovy Vasky

Botasky nekončí. Značku koupily Staňkovy Vasky

Obuvnická legenda, značka Botas, nekončí. Koupila ji zlínská obuvnická firma Vasky Václava Staňka, uvedla bez dalších podrobností k transakci mluvčí Vasky Aneta Zenkerová.

Přečíst článek

Zpětný odběr obnošených bot

Anne-Laure Descours, ředitelka pro získávání zdrojů ve společnosti Puma, ve svém prohlášení uvedla: „I když Re:Suede nemohly být zpracovány standardními operačními postupy pro průmyslové kompostování, boty se v kompost nakonec proměnily.“ 

„Budeme s našimi partnery pokračovat v inovacích, abychom vytvořili infrastrukturu a technologie potřebné k tomu, aby byl proces životaschopný pro komerční verzi Re:Suede včetně systému zpětného odběru v roce 2024,“ sdělila  Anne-Laure Descours.

„Během studie Re:Suede jsme se toho hodně naučili a zjistili, jak zefektivnit proces průmyslového kompostování tak, aby zahrnoval položky, které potřebují delší dobu, aby se přeměnily na kompost. Zatímco všechny materiály Re:Suede se mohou rozkládat, podešev vyžadovala více předběžného zpracování a další čas v kompostovacím tunelu, aby se úplně rozpadla,“ doplnila Marthien van Eersel, manažerka materiálů a inovací firmy Ortessa.

Tenisky Adidas Yeezy

Yeezy chytly druhý dech. Doprodej tenisek po kontroverzním raperovi Ye hojí Adidas

Slavným teniskám Yeezy, které vznikly jako spolupráce mezi raperem Kanye Westem (nyní známým jako Ye - pozn. red.) a německým výrobcem sportovní obuvi a oblečení Adidas, se i přes kontroverze ohledně amerického rapera opět daří. Agentura Bloomberg s odkazem na společnost uvedla, že za druhé čtvrtletí vzrostly tržby za tyto tenisky na přibližně 400 milionů eur, tedy zhruba 9,6 miliardy korun.

Přečíst článek

První snahy Adidas

Odpad, který produkují stále nové a nové kolekce takzvané fast fashion, je v posledních letech velkým tématem módního průmyslu. Tlak na udržitelnost vede značky k hledání nejen recyklovatelných, ale také biologicky snadno odbouratelných materiálů. To se týká i sportovního oblečení a obuvi.

Značka Adidas představila před sedmi lety běžecké boty Futurecraft Biofabric vyrobené ze speciálního biovlákna, které je biologicky rozložitelné. Avšak s výjimkou podrážky, jejímž materiálem nadále zůstává syntetika.

Prodejce tenisek Footshop už se obchoduje na pražské burze

Prodejce tenisek Footshop je na burze. Slavnostní zvonění na pražském parketu proběhlo v úterních dopoledních hodinách a ohlásilo tak první úspěšně završenou SPAC transakci ve střední Evropě. Zakladatelé si díky tomu odnesli stamiliony korun.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme