Spolupráci s AI v bankovnictví Češi neberou. Upřednostňují lidské pracovníky
Umělou inteligenci v České republice v současnosti pravidelně využívá sedm z deseti lidí, v loňském roce ji využívala zhruba polovina Čechů. Více obyvatel ČR také používá nástroje AI na denní bázi. Zatímco před rokem s AI denně pracovalo 16 procent uživatelů, letos je to 24 procent, uvádí průzkum agentury Ipsos vypracovaného pro společnost Visa a Komerční banku.
Nejčastěji Češi používají AI k vlastním potřebám, takto s těmito moderními technologiemi pracuje 88 procent dotázaných. K práci AI využívá 48 procent Čechů a ke studiu 14 procent. Nejvíce AI využívají mladší lidé ve věku 18 až 26 let, ti s AI pracují v 86 procentech případů. Jednou týdně umělou inteligenci nyní využívá 41 procent dotázaných, oproti loňskému roku o 24 procentních bodů více. Jednou za měsíc s AI pracovalo 23 procent respondentů.
Řada velkých technologických společností začala v posledních letech zavádět umělou inteligenci do svých služeb. Například Google při svém vyhledávání v současnosti automaticky generuje výsledky zpracované jejich nástrojem Gemini. Sociální síť X pak umožňuje doplnění informací u jednotlivých příspěvků za pomocí programu Grok.
Investiční skupina BHM Group miliardáře Tomáše Krska získala podíl 4,6 procenta ve zdravotnickém start-upu Carebot, který nabízí zpracování rentgenových snímků pomocí AI (umělé inteligence). Může tak odhalit třeba počínající rakovinu. Uvedl to server Seznam Zprávy.
Miliardář Krsek získal podíl ve startupu, který pomocí AI odhaluje rakovinu
Zprávy z firem
Mladí Češi mezi 16 až 29 lety v loňském roce podle dat evropského statistického úřadu Eurostat také používali internet denně nejvíce ze všech států Evropské unie. Zatímco průměrně každý den na internet chodilo v EU 97 procent mladých lidí, v České republice to bylo 99 procent.
Umělou inteligenci v loňském roce využívalo také více českých společností než v roce 2023. Podle Eurostatu AI používalo v roce 2024 zhruba 11 procent českých firem, meziročně o šest procentních bodů více. V celé Evropské unii ale v průměru využívá tyto moderní nástroje 13,5 procenta firem, meziročně o zhruba 5,5 procentního bodu více. Nejvíce používají umělou inteligenci společnosti ze Skandinávie. Dánské firmy moderní nástroje využívají v 27 procentech případů a ve Švédsku používá AI čtvrtina podniků.
Firmy jako Meta, Palantir či Google za bezpečnost svých šéfů vydávají stále vyšší částky. Potenciální útočníci je viní ze všeho zlého, co se na světě děje.
Technologičtí miliardáři se o sebe bojí. Za ochranku platí desítky milionů dolarů
Zprávy z firem
Raději lidský kontakt
V oblasti bankovnictví lidé podle průzkumu preferují kontakt s lidským pracovníkem. Ve 42 procentech případů by lidé svěřili umělé inteligenci sledování účtu kvůli neobvyklým aktivitám a prevenci podvodů. Naopak nejméně by s ní chtěli řešit konfliktní situace. Až 80 procent dotázaných dává v těchto případech přednost kontaktu s člověkem.
Umělou inteligenci podle červencového průzkumu České asociace umělé inteligence využívá i více než polovina malých českých obcí do 2500 obyvatel. Nejčastěji s ní pracují ke generování textů a nápadů, obrázků a ke komunikaci s občany. K implementaci do automatizace úřední agendy však podle průzkumu chybí metodika, příklady dobré praxe a legislativní jistota.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.