AI Čechům zatím moc neříká. Preferují klasické internetové vyhledávače

Češi při hledání informací na internetu preferují klasické internetové vyhledávače před umělou inteligenci (AI) v podobě chatbotů.
Google, Seznam či Bing používá denně 74 procent lidí, zatímco AI chatboty jako ChatGPT, Copilot nebo Perplexity využívá každý den 17 procent dotázaných, tvrdí průzkum agentury Optimio, který realizovala společnost Ipsos. Průzkum byl prováděn na reprezentativním vzorku 1038 respondentů. Agentura má za cíl uskutečnit průzkum opět za rok a data porovnat.
Apple se nesnaží novinkami šokovat. Pokračuje v evoluci nástrojů, které používáme denně. Technologický gigant výrazně propojuje umělou inteligenci s běžnými aplikacemi. Nový systém bude překládat telefonáty v reálném čase a hodinky vám nabídnou „kámoše do fitka“. Zajímavostí je stále větší zaměření na hráče, ale také řidiče aut. Otázka na začátek: Myslíte, že se Apple Intelligence naučila češtinu?
Apple představil nový design. Největší revoluci zažijí iPady
Zprávy z firem
Polovina Čechů AI nepoužívá vůbec
Téměř polovina respondentů v průzkumu uvedla, že AI chatboty nepoužívá vůbec nebo jen zcela výjimečně. Naopak nejčastěji je lidé využívají k osobním dotazům. „Při osobních dotazech AI chatboty využíváme nejméně u návrhů pro bydlení, pro kreativní tvorbu textů a psaní osobních e-mailů,“ uvedl Karel Souček z agentury Optimio. Klasické vyhledávače lidé používají v 84 procentech případů taktéž k osobním dotazům, například při hledání receptů, plánování cest nebo nákupu zboží.
Na druhém místě u využití AI i klasických vyhledávačů se pak umístily pracovní dotazy. Z průzkumu však zároveň vyplývá, že již v současnosti je ve srovnání s vyhledávači větší podíl využívání AI chatbotů pro pracovní využití. Nejčastěji přitom lidé využívají chatboty v práci k programování, IT dotazům, tvorbě prezentací nebo překladům a jazykovým korekturám.
Přibližně třetina respondentů také uvedla, že přesnější a relevantnější odpovědi získají z klasických vyhledávačů, nicméně záleží hodně na typu dotazu. Pouze 13 procent lidí uvedlo, že přesnější jsou podle nich AI nástroje.
Jen co se papež Lev XIV. ujal funkce, hned se stal terčem výtvorů umělé inteligence. Nová hlava katolické církve však není jen obětí této technologie, ale chce přispět k jejímu spravedlivému a etickému vývoji. Nabízí se pro jeho intervence vhodný prostor? A může vůbec být náboženský lídr technologickému světu něčím prospěšný?
Papež digitální revoluce. Lev XIV. se zajímá o umělou inteligenci
Leaders
„Uživatelé AI chatbotů totiž zatím neumí správně zadávat prompty. Většina používá krátké dotazy místo delších, ve kterých by mohly detailně popsat zadání pro AI chatbota,“ uvedl Souček. Stejně krátké dotazy zadávají i do vyhledávačů.
V používání umělé inteligence jsou i rozdíly mezi pohlavími. Muži často, konkrétně 10,6 procenta dotázaných, využívají AI chatboty v práci pro programování nebo na IT dotazy, zatímco u žen je tento podíl nízký a pohybuje se pod jedním procentem. Muži mají také větší důvěru v AI chatboty u technických dotazů, ženy více spoléhají na AI chatboty pro čistě jazykové úpravy.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.