AI Čechům zatím moc neříká. Preferují klasické internetové vyhledávače
Češi při hledání informací na internetu preferují klasické internetové vyhledávače před umělou inteligenci (AI) v podobě chatbotů.
Google, Seznam či Bing používá denně 74 procent lidí, zatímco AI chatboty jako ChatGPT, Copilot nebo Perplexity využívá každý den 17 procent dotázaných, tvrdí průzkum agentury Optimio, který realizovala společnost Ipsos. Průzkum byl prováděn na reprezentativním vzorku 1038 respondentů. Agentura má za cíl uskutečnit průzkum opět za rok a data porovnat.
Apple se nesnaží novinkami šokovat. Pokračuje v evoluci nástrojů, které používáme denně. Technologický gigant výrazně propojuje umělou inteligenci s běžnými aplikacemi. Nový systém bude překládat telefonáty v reálném čase a hodinky vám nabídnou „kámoše do fitka“. Zajímavostí je stále větší zaměření na hráče, ale také řidiče aut. Otázka na začátek: Myslíte, že se Apple Intelligence naučila češtinu?
Apple představil nový design. Největší revoluci zažijí iPady
Zprávy z firem
Polovina Čechů AI nepoužívá vůbec
Téměř polovina respondentů v průzkumu uvedla, že AI chatboty nepoužívá vůbec nebo jen zcela výjimečně. Naopak nejčastěji je lidé využívají k osobním dotazům. „Při osobních dotazech AI chatboty využíváme nejméně u návrhů pro bydlení, pro kreativní tvorbu textů a psaní osobních e-mailů,“ uvedl Karel Souček z agentury Optimio. Klasické vyhledávače lidé používají v 84 procentech případů taktéž k osobním dotazům, například při hledání receptů, plánování cest nebo nákupu zboží.
Na druhém místě u využití AI i klasických vyhledávačů se pak umístily pracovní dotazy. Z průzkumu však zároveň vyplývá, že již v současnosti je ve srovnání s vyhledávači větší podíl využívání AI chatbotů pro pracovní využití. Nejčastěji přitom lidé využívají chatboty v práci k programování, IT dotazům, tvorbě prezentací nebo překladům a jazykovým korekturám.
Přibližně třetina respondentů také uvedla, že přesnější a relevantnější odpovědi získají z klasických vyhledávačů, nicméně záleží hodně na typu dotazu. Pouze 13 procent lidí uvedlo, že přesnější jsou podle nich AI nástroje.
Jen co se papež Lev XIV. ujal funkce, hned se stal terčem výtvorů umělé inteligence. Nová hlava katolické církve však není jen obětí této technologie, ale chce přispět k jejímu spravedlivému a etickému vývoji. Nabízí se pro jeho intervence vhodný prostor? A může vůbec být náboženský lídr technologickému světu něčím prospěšný?
Papež digitální revoluce. Lev XIV. se zajímá o umělou inteligenci
Leaders
„Uživatelé AI chatbotů totiž zatím neumí správně zadávat prompty. Většina používá krátké dotazy místo delších, ve kterých by mohly detailně popsat zadání pro AI chatbota,“ uvedl Souček. Stejně krátké dotazy zadávají i do vyhledávačů.
V používání umělé inteligence jsou i rozdíly mezi pohlavími. Muži často, konkrétně 10,6 procenta dotázaných, využívají AI chatboty v práci pro programování nebo na IT dotazy, zatímco u žen je tento podíl nízký a pohybuje se pod jedním procentem. Muži mají také větší důvěru v AI chatboty u technických dotazů, ženy více spoléhají na AI chatboty pro čistě jazykové úpravy.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.