Primarku se loni v Česku dařilo. Ze ztráty je v zisku 80 milionů korun
Irský řetězec s levnou módou Primark vykázal v České republice za účetní rok končící 31. srpna 2022 čistý zisk přibližně 80,7 milionu korun. Společnost se tak dostala ze ztráty, která v předešlém finanční roce 2020/2021 vinou pandemie covidu-19 činila zhruba 68,7 milionu korun. Tržby Primarku vzrostly z 254,3 milionu korun na 1,02 miliardy korun. První prodejnu Primark v Česku otevřel v červnu 2021 v Praze, další loni v září v Brně.
V nejbližší době se řetězec podle výroční zprávy nový obchod v Česku otevřít nechystá. Ve finančním roce 2021/2022 společnost ve světě otevřela dalších deset prodejen a celkově jich provozovala 408. Loni řetězec vstoupil na svůj 15. trh, a to do Rumunska, vyplývá z informací na webu Primarku.
Primark v Česku zaměstnává 314 lidí
Primark je součástí nadnárodní skupiny Associated British Foods, která se kromě maloobchodního prodeje zabývá také zpracováváním potravin. Loni skupina dosáhla obratu 17 miliard liber (asi 479,2 miliardy korun), meziročně ho zvýšila ze 13,9 miliardy liber (zhruba 391,8 miliardy korun). Pro skupinu v 53 zemích pracuje na 132.000 lidí.
Počet zaměstnanců české odbočky řetězce Primark v uplynulém účetním roce vzrostl z 271 na 314. Na osobní náklady, tedy na mzdy, sociální zabezpečení, zdravotní pojištění a benefity pracovníků, společnost vynaložila přibližně 101,8 milionu korun, meziročně asi o 51,7 milionu korun více. Celosvětově řetězec podle účetní uzávěrky zaměstnává více než 70 tisíc lidí.
Polští obchodníci s módním zbožím válcují český trh. Skupina CCC, provozující například stejnojmenné obchody s obuví, otevře v září hned dvě velké prodejny své další sítě HalfPrice s módou a bytovými doplňky. Její vlaková loď bude sídlit v budově Diamant na Václavském náměstí, kde nahradí nadnárodní řetězec s nizozemskými kořeny C&A. Další nová velká prodejna HalfPrice už se také chystá v nákupní galerii Arkády Pankrác. 
	Polský řetězec HalfPrice expanduje v Praze. Trvající krizi na trhu s dámskou módou navzdory
		Zprávy z firem
		
Levnou módu v Česku nabízí také polský offprice řetězec HalfPrice, který značkové zboží odebírá přímo od výrobců a prodává je za nižší ceny. Za účetní rok od února 2022 do ledna 2023 společnost v Česku vykázala tržby 172,3 milionu korun, meziročně byly vyšší asi o 128,8 milionu korun. Ve čtvrtek řetězec HalfPrice otevře novou prodejnu v budově Diamant na Václavském náměstí v Praze. Bude to největší obchod řetězce ve střední Evropě a šestý v Česku, řekla ČTK obchodní ředitelka Joanna Czyžewská.
Primark je u českých spotřebitelů velmi oblíbený. Za nákupy do nejbližších zahraničních prodejen se před pandemií vypravovaly autobusy z několika měst, například z Brna nebo Hradce Králové. Lidé oceňují především příznivé ceny zboží. Firma uvádí, že jich dosahuje pomocí odlišné strategie, než kterou volí jiné oděvní řetězce. „Náklady snižujeme tak, že šetříme na maličkostech, například ramínkách nebo cenovkách,“ uvedl už dříve oblastní manažer pro Polsko, Slovinsko a Česko Maciej Podwojski.
V aukci v New Yorku se za 1,14 milionu dolarů (26,3 milionu korun) vydražil červený svetr s ovečkami, který na sebe ještě před svatbou oblékla princezna Diana a zpopularizovala jej natolik, že se prodává dodnes, informuje zpravodajský web BBC. 
	Princezna Diana překonala Kurta Cobaina. Její ikonický svetr se prodal za desítky milionů
		Enjoy
		
Návrháři a modelky se strachují o zakázky, zatímco módní domy a obchodníci cítí velké zisky. Generativní umělá inteligence (AI) vtrhla i do módního průmyslu, který je celosvětově jedním z největších a nejziskovějších odvětví. Značka Desigual představila svoji první kolekci (na snímku), kterou vytvořili návrháři spolu s umělou inteligencí. Levi´s začne letos doplňovat lidské modelky těmi, které stvoří AI. A původem česká topmodelka Eva Herzigová už má svého realistického virtuálního avatara.
	
Modelky se bojí o práci. Umělá inteligence boří desítky let zavedená pravidla v módním průmyslu
		Enjoy
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
 
				 
                             
 
 
 
 
 
 
