Prazdroj si loni spravil chuť. Po dvou covidových ročních poklesech prodal v Česku více piva
Plzeňský Prazdroj loni zaznamenal po dvou covidových letech, kdy jeho prodeje klesaly, růst. V Česku prodal celkem 7,3 milionu hektolitrů piv, tedy o téměř 12 procent víc než v roce 2021. Dařilo se všem jeho hlavním značkám. Díky cílené a dlouhodobé podpoře gastronomie se podařilo také nastartovat prodeje v hospodách a restauracích, které odebírají naše pivo, uvedla tuzemská pivovarnická jednička.
„Předchozí dva roky naše domácí prodeje klesaly. Přesto jsme se snažili investovat do podpory hospod a restaurací, aby dokázaly nesnadné covidové období překonat. Většině z těch, kterým dodáváme pivo, se to podařilo a rok 2022 pro ně opět znamenal oživení,“ uvedl obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz. „Bohužel přišla energetická krize a vysoká inflace, takže restart gastra a návrat k období před pandemií je zatím tak na půli cesty,“ dodal.
Americký miliardář a spoluzakladatel softwarové společnosti Microsoft Bill Gates koupil podíl 3,8 procenta v nizozemské firmě Heineken Holding, která vlastní kontrolní podíl v pivovaru Heineken. Vyplývá to z údajů nizozemského úřadu pro regulaci finančních trhů AFM. Podle agentury Bloomberg zaplatil Gates za podíl kolem 902 milionů dolarů (zhruba 20 miliard korun).
Bill Gates pivo moc nepije, ale koupil si menšinový podíl v pivovaru Heineken
Zprávy z firem
V hospodách a restauracích loni Prazdroj zvýšil prodeje o téměř 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019. „Růstu pomáhá obliba našich čepovaných piv. Spotřebitelé si často vybírají podnik právě podle toho, jestli má naše značky, a to má pozitivní dopad i na prosperitu samotných podniků,“ podotkl Mráz.
Do hospod a restaurací investoval půl miliardy
Prazdroje se snaží starat o hospody nejen, co se týče školení čepování piva. Pivovar jim bezplatně poskytuje vybavení jako výčep, sklo nebo vybavení zahrádek, a nabízí jim také vlastní rozvojové a školicí programy.
Pivovarnická skupina Pivovary CZ Group, kterou tvoří pivovary Zubr, Litovel (na snímku) a Holba, v roce 2022 zvýšila celkový výstav piva a nápojů meziročně o šest procent na 770 818 hektolitrů. Loňská produkce skupiny byla o tři procenta vyšší než v předcovidovém roce 2019. Tržby trojlístku pivovarů v roce 2022 vzrostly o 14 procent na 1,374 miliardy korun, uvedl obchodní ředitel Pivovarů CZ Group Tomáš Konečný.
Pivovarům Litovel, Holba a Zubr loni stoupl výstav. Díky exportu i návratu lidí do hospod
Zprávy z firem
„Česko je jedinečné svou rozsáhlou sítí hospod a restaurací. Je to vlastně tradiční sociální síť sloužící k setkávání, diskuzím, oslavám nebo seznamování. Chceme toto prostředí kultivovat a rozvíjet, a proto do něj systematicky investujeme. Jen loni to bylo téměř půl miliardy korun a pro letošek máme na podporu hospod a restaurací připravenou obdobnou částku,“ poznamenal Mráz.
V podpoře bude Prazdroj pokračovat přesto, že ani pro něj nebyly poslední měsíce jednoduché. „Prudce rostly ceny vstupů, především energií, obalů a pohonných hmot. Těmto okolnostem jsme museli přizpůsobit mnoho našich aktivit a činností. Náš meziroční růst ale dokazuje, že se nám podařilo se s tím úspěšně vypořádat,“ dodal Mráz.
Zájem o alkoholické nápoje u příležitosti akce Suchej únor, která vyzývá k abstinenci po celý měsíc, v obchodech zpravidla výrazněji neklesl. Letos poptávka po alkoholu u některých prodejců naopak mírně vzrostla. Vyplývá to z informací obchodů s potravinami, prodeje alkoholu ovlivňuje spíše počasí a svátky.
Suchej únor selhal, prodej alkoholu někde meziročně stoupl
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.