Prazdroj loni zdražil čepované pivo, vypilo se ho míň. Zisk pivovaru přesto vzrostl

Plzeňský Prazdroj vykázal loni čistý zisk 4,48 miliardy korun, o téměř o 700 milionů víc než v prvním covidovém roce 2020. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byl zisk nižší o šest procent, uvedl pivovar.
Tržby největšího pivovaru v ČR činily 16,3 miliardy korun, meziročně o 300 milionů více. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 klesly o čtyři procenta. Prazdroj loni prodal doma i ve světě 11,1 milionu hektolitrů piva, meziročně o 0,3 procenta méně.
Podle vyjádření pivovaru také loni výsledky negativně ovlivnilo uzavření restaurací a další proticovidová opatření. „Oproti předcovidovému období byl loni výrazný propad především u čepovaného piva. Celkově tak naše loňské prodeje na domácím trhu zaostaly dokonce i za rokem 2020 o tři procenta. Na druhé straně, hlavně díky naší trvalé podpoře hospod a restaurací, se nám loni přihlásila řada provozů se zájmem stát se našimi odběrateli,” řekl generální ředitel Dragoș Constantinescu, který nastoupil do funkce loni 1. června.
Lépe se Prazdroji dařilo v zahraničí, kde loňský prodej včetně licenční výroby meziročně stoupl o tři procenta na 4,6 milionu hektolitrů, v ČR prodal 6,5 milionu hektolitrů. Pivovar zůstal největším exportérem českých piv, v loňském roce jeho přímý export převýšil 1,7 milionu hektolitrů. Většinu z toho tvořil ležák Pilsner Urquell, který se vaří pouze v Plzni a vyváží se do více než 50 zemí. Zbylou část zahraničních prodejů tvořila produkce Velkopopovického Kozla v pivovarech, které mají licenci na jeho výrobu.
Na dani z příjmu právnických osob stát loni nejvíce získal od Škody Auto, a to 4,5 miliardy korun. Na druhém místě žebříčku je Česká spořitelna s 3,1 miliardy korun, která se v loňském žebříčku umístila na prvním místě. Třetí skončila Generali Česká pojišťovna s 2,6 miliardy korun zaplacených na dani z příjmu, uvedla Finanční správa.
Podívejte se, které firmy odvedly nejvíc na dani z příjmu
Zprávy z firem
Prazdroj loni postavil za čtvrt miliardy korun novou varnu v Pivovaru Radegast a zvýšil tak jeho výrobní kapacitu o 20 procent. V Plzni začal budovat nový plně automatizovaný sklad za 780 milionů korun, ve Velkých Popovicích letos zprovozní 14 nových tanků pro kvašení a zrání piva téměř za 400 milionů Kč. Loni investoval 1,4 miliardy korun a do státní pokladny odvedl na přímých a nepřímých daních pět miliard korun.
Prazdroj loni zdražil pivo od 1. října, a to v průměru o tři procenta. Dotklo se to většiny produktů, v průměru šlo o 46 haléřů na půllitr. Poprvé po třech letech se změny týkaly také čepovaných piv. Předtím zdražoval pivo v říjnu 2020.
Výsledky hospodaření velkých pivovarských skupin ukazují, že zejména evropským pivařům nevadí připlatit si za jejich oblíbený nápoj. Jsou rádi, že se mohou sejít v hospodě či baru, uvádí agentura Bloomberg.
Pivaři si rádi připlatí. Těží z toho AB InBev, Heineken i Carlsberg
Zprávy z firem
Pandemie změnila spoustu návyků, některé trendy se akcelerovaly. „Vidíme spoustu pop-up podniků, nebo že si lidé dělají barbecue akce se sudem, sousedské akce, oslavy, tam určitě toto bude fungovat, hrají v tom roli i sociální média ve smyslu, jak se nyní lidé svolávají, jak probíhá socializace. Plus vidíme u mladší generace, že preferuje jiné typy drinků,” vysvětluje členka představenstva Plzeňského Prazdroje Pavlína Kalousová.
Pavlína Kalousová: Lidé budou pít víc pivo s přáteli či sousedy
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.