Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejná práce: Kromě práce na hřbitovech si kopáním i přivydělám, říká hrobník

K hrobníkovi neodmyslitelně patří krumpáč
Profimedia.cz
Michal Nosek

Zaměstnání hrobníka bylo v dřívějších letech synonymem pro místního stárnoucího opilce, který kope jámy na hřbitově. Tento pohled se postupně mění a ke zmíněné práci se dostávají i mladší lidé. 

Práce hrobníka zahrnuje řadu úkolů a povinností, které jsou klíčové pro pohodlí a respekt k zesnulým i jejich rodinám. „S pozůstalými také jednám o jejich konkrétních požadavcích na pohřeb. Určitě to není jen o vykopání metr a půl hluboké jámy na rakev,” říká hrobník Pavel, který si nepřál uvádět celé jméno už s ohledem na to, že žije v malé obci. „Dostal bych se tak do řečí a o publicitu opravdu nemá zájem,“ uvedl.

V mládí se nynější venkovský hrobník závodně věnoval vzpírání. O sílu tak neměl nouzi. Pracoval jako zedník na stavbách, ale kočovný život ho přestal bavit. Když se v obci objevila nabídka na místo hrobníka, neváhal a o práci se přihlásil. „Dělám to už pátým rokem,“ říká čtyřicátník s tím, že jeho práce se odvíjí od počasí i ročních období. 

Rozličná práce

Z jara stříhá ploty a keře. Pak přijdou na řadu trávníky. V létě kropí a uklízí zanedbané hroby, kterých podle něj přibývá. S podzimem přichází hrabání listí a v zimě úklid sněhu. „Tradice návštěvy hřbitova u pozůstalých ochabuje. Zejména proto, že již ve vsi nebydlí. Tak se stávají i případy, že na hrob nikdo po pohřbu nepřijede několik let. Pak zbývá údržba a úklid na mě,“ popisuje.

„Plat teda není žádná sláva, zhruba 25 tisíc, ale zas tak moc si nestěžuju. Na vsi z toho vyžiju, protože mám svůj barák a jinak krom piva a jídla moc neutrácím,” popisuje svou finanční situaci. Na své práci si pochvaluje, že je prakticky stále venku v zeleni a tichu. 

Navíc má i občasné přivýdělky. „Lidé si práci hrobníka spojují s kopáním, tak za mnou chodí, když potřebují něco vykopat v terénu kam se nedostane ani malý bagřík. Já kopat opravdu umím. Ono je to taky o praxi a musí se to dělat účelně, bez zbytečné námahy,” popisuje své víkendové nebo podvečerní aktivity, které si objednávají zejména místní chataři. 

Elektrokolo

Obyčejný byznys: Budoucnost je v elektrokolech. Zájem o ta klasická povadl, říká prodejce

Trh s jízdními koly je v posledních letech jako na houpačce. V době pandemie, kdy lidé hledali možnost sportovního vyžití, se prodejny zcela vyprázdnily. Sehnat kolo byl mnohdy nadlidský úkol. Poté se zájem nasytil a ustal. Ještě nyní tak řada prodejců uskladňuje objednané stroje, které se nedaří prodat.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Úřad práce ČR

Dalibor Martínek: Nejsou lidi, stěžují si firmy. Ale nabízejí jen podřadné práce

Přečíst článek
Doporučujeme