Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Meta přestane v USA a v Austrálii platit vydavatelům za zpravodajský obsah

Meta přestane v USA a v Austrálii platit vydavatelům za zpravodajský obsah
ČTK
 ČTK

Společnost Meta Platforms v dubnu odstraní ve Spojených státech a v Austrálii svou záložku na síti Facebook věnovanou zpravodajskému obsahu (Facebook News) a přestane platit vydavatelům za zpravodajský obsah. Zatímco v případě USA Meta od licenčních smluv s vydavateli upustila před dvěma roky, v Austrálii teprve nyní dobíhají tříleté smlouvy.

Reklama

„Nebudeme v těchto zemích uzavírat nové obchodní smlouvy na tradiční zpravodajský obsah a nebudeme nabízet nové produkty sítě Facebook určené speciálně pro vydavatele zpravodajství,” uvedla Meta v prohlášení. Firma také připomněla, že loni záložku zrušila v Británii, Francii a Německu.

Rozhodnutí o ukončení licenčních smluv Facebooku je ve Spojených státech, kde od nich podnik upustil před dvěma lety, známé. V případě Austrálie se ale ruší 70 milionů dolarů, v přepočtu 1,6 miliardy korun, ročně, které firma platila médiím jako Sky News Australia, News Corp, Seven, Nine a The Guardian, napsal server The Verge.

Záložku Facebook News firma spustila v roce 2019, americkým vydatelům z ní plynuly milionové poplatky. V případě listu The New York Times server The Verge píše bez určení časového období o 20 milionech dolarů, tedy 234,3 milionu korun, u CNN zmiňuje tři miliony dolarů.

Nová bitva s Canberrou

Podle agentury Reuters tak začíná nová bitva s Canberrou, která ostatní země inspirovala zákonem, jenž přinutil internetové giganty uzavírat licenční smlouvy. Toto rozhodnutí staví společnost Meta proti australské vládě a jejímu zákonu z roku 2021. Největší australská média ho odsoudila a označila za útok na odvětví.

Vydavatelé zpráv a vlády, například právě ta australská, argumentují tím, že Facebook a Google nespravedlivě těží z příjmů z reklamy, když se na jejich platformách objevují odkazy na zpravodajské články. Meta propagaci zpravodajského a politického obsahu omezuje a tvrdí, že odkazy na zprávy nyní tvoří pouze zlomek obsahu. Místo placení vydavatelům bude Meta „muset zaměřit svůj čas a zdroje na věci, které uživatelé chtějí na platformě vidět více, včetně krátkých videí”, uvedla firma.

Šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg

Balík pro Zuckerberga. Jeho Meta mu z dividendy přihraje stovky milionů dolarů ročně

Dobré čtvrtletí americké internetové společnosti Meta, která v něm ztrojnásobila čistý zisk na více než 14 miliard dolarů (zhruba 320 miliard korun), se projeví i na odměnách pro akcionáře. A na pořádný balík peněz se může těšit šéf společnosti Mark Zuckerberg.

Přečíst článek

Smlouvy s médii letos vyprší

„Myšlenka, že jedna společnost může profitovat z investic ostatních, a to nejen z investic do kapitálu, ale i z investic do lidí, z investic do žurnalistiky, je nespravedlivá," řekl novinářům premiér Anthony Albanese. Vláda se ohledně dalšího postupu poradí s ministerstvem financí a australským úřadem pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitelů ACCC.

Podle zákona z roku 2021 musí vláda země rozhodnout, zda určí zprostředkovatele, který stanoví poplatky společnosti Meta a případně jí uloží pokutu, pokud nebude spolupracovat. Většina smluv společnosti Meta s australskými médii byla uzavřena na tři roky a jejich platnost letos vyprší.

Z britského vicepremiéra „ministrem zahraničí“ Facebooku. Jak vypadá neveřejná tvář Mety?

Z britského vicepremiéra „ministrem zahraničí“ Facebooku. Jak vypadá neveřejná tvář Mety?

Jak vypadá práce nejvýše postavených lidí v mateřské společnosti Facebooku? Britský novinář se podíval na působení bývalého britského vicepremiéra, kterého nazval „Machiavellim firmy Meta“.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme