Reklama

Hrozí přesun výroby Volkswagenu z Česka? ptá se Bloomberg

Výroba automobilů, ilustrační foto
Volkswagen
 ČTK

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z Německa a východní Evropy do jiných zemí, napsala agentura Bloomberg s odvoláním na vyjádření zástupců podniku. Koncern Volkswagen má továrny v Německu, České republice a na Slovensku, tedy v zemích, které patří v Evropě k nejzávislejším na ruském plynu.

Reklama

Mluvčí Volkswagenu podle agentury Bloomberg uvedl, že z přesunu výroby by mohla těžit jihozápadní Evropa, nebo pobřežní části severní Evropy, kde je lepší přístup k námořním dodávkám zkapalněného zemního plynu (LNG). Volkswagen již vyrábí automobily v Portugalsku, Španělsku a Belgii, tedy v zemích, které disponují LNG terminály.

Koncern Volkswagen rovněž vyjádřil obavy z dopadů vysokých cen plynu na dodavatele automobilových součástek. „Politici musejí omezit nynější nekontrolovanou explozi cen plynu a elektřiny,” uvedl Thomas Steg, který má v koncernu na starosti vnější vztahy. „Jinak budou mít v dodavatelském řetězci problémy zejména malé a střední podniky s vysokou spotřebou energie a budou muset omezovat či zastavovat výrobu,” dodal.

Uniper

Potvrzeno. Německá vláda znárodní energetický Uniper, zaplatí půl miliardy eur

Německá vláda se dohodla na převzetí společnosti Uniper, která je v Německu největším dovozcem ruského plynu a která se dostala do existenčních problémů kvůli omezení dodávek ruského plynu a výraznému zvýšení ceny této energetické suroviny. Vláda odkoupí podíl od mateřského podniku – finské společnosti Fortum – a posílí kapitál. Po dokončení transakce by vláda měla vlastnit v Uniperu 98,5 procenta. Informují o tom zahraniční tiskové agentury.

Přečíst článek

Situace kolem dodávek ruského plynu se zkomplikovala, když Rusko letos v únoru zahájilo útok na Ukrajinu a Evropská unie v odvetě přijala sérii protiruských sankcí. Rusko dodávky do EU omezuje, což zdůvodňuje technickými problémy způsobenými sankcemi. Evropská unie ale tvrdí, že technické problémy jsou pouhou záminkou a že Moskva používá plyn jako zbraň k prosazení svých zájmů.

Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Jeho součástí je rovněž česká automobilka Škoda Auto. Ta má v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale také na Slovensku, v Číně a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery.

Reklama

Kateřina Morrisová

Plyn neodepisujme. Je potřeba získat ho z bezpečných zdrojů, tvrdí Kateřina Morrisová z GasNet

Dnešní i budoucí poptávku po energiích není Česká republika schopna uspokojit bez plynu, tvrdí manažerka společnosti GasNet. „Čísla mluví jasně. Zatímco v minulém roce činila spotřeba elektřiny ČR necelých 74 TWh, plynu jsme potřebovali okolo 100 TWh. Takové množství energie nelze jednoduše nahradit. Domácnosti, průmysl, firmy a celá společnost potřebují spolehlivé a stabilní dodávky v průběhu celého roku,“ dodává Kateřina Morrisová.

Přečíst článek

tankování, čerpací stanice

Lukáš Kovanda: Už během dvou týdnů by mohl být benzín levnější než před invazí

V Česku paliva v uplynulém týdnu opět zlevnila, benzín je nejlevnější od letošního 26. února, tedy od třetího dne po invazi Ruska na Ukrajinu. Cena benzínu je už je jen o necelou korunu na litr vyšší než v poslední den před invazí. A už během dvou týdnů by mohl být benzín levnější než před vpádem Ruska na Ukrajinu, míní hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda, podle něhož v příštím týdnu zlevní o 50 haléřů na litr.

Přečíst článek

Reklama

Související

plynovod, ilustrační foto

Češi a Poláci neustále kritizují Brusel, teď tu ale žadoní o peníze. Na dostavbu plynovodu Stork II

Přečíst článek
Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela

Den D pro zastropování cen energií? Evropští ministři projednají parametry zastropování

Přečíst článek
EBRD

Největší bolest do Evropy teprve přijde. Růst cen není u konce, říká hlavní ekonomika EBRD

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme