Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Jančura u soudu neuspěl. České dráhy nemusí státu vracet miliardy za převod majetku

České dráhy od 10. prosince kvůli inflaci zdraží jízdné o 9,5 procenta
iStock
 ČTK

České dráhy nebudou muset státu vracet sedm miliard korun, které dostaly v roce 2008 za převod části svého majetku v hodnotě téměř 12 miliard korun na tehdejší Správu železniční dopravní cesty, nynější Správu železnic, rozhodl Městský soud v Praze. Proti rozhodnutí se RegioJet může odvolat do 15 dní k Vrchnímu soudu. Případ se k pražskému Městskému soudu vrátil na základě úspěšného dovolání soukromých dopravců RegioJet a Student Agency, podle kterých šlo o nedovolenou státní podporu a nekalou soutěž.

Městský soud žalobu zamítl s vysvětlením, že nedošlo k naplnění znaků státní podpory. Podle soudkyně Městského soudu v Praze Jany Přibylové soud nemá pravomoc rozhodovat o státní podpoře, stát totiž při poskytování státní podpory musí informovat Evropskou komisi, která následně rozhoduje o slučitelnosti státní podpory s trhem. Soud může rozhodovat pouze o potenciálním vrácení peněz státu, dodala.

Podle majitele RegioJetu Radima Jančury se společnost proti rozhodnutí odvolá. Posudek firmy PwC, který měl zhodnotit ocenění převáděného majetku za 12 miliard, byl podle něj vypracován za dva týdny. „Vypracovat takovéhle posudky normálně trvá dlouhé měsíce,“ dodal. Soud posudek vyhodnotil jako dostatečný. 

Poprvé Městský soud žalobu zamítl s vysvětlením, že i kdyby se jednalo o nedovolenou veřejnou podporu, nebylo by možné rozhodnout o jejím vrácení. Pominula totiž desetiletá promlčecí lhůta spojená s pravomocemi Evropské komise. Nejvyšší soud se komplikovanou problematikou s evropským prvkem zabýval několik let, podal kvůli tomu i předběžnou otázku Soudnímu dvoru EU v Lucemburku, který na podzim roku 2023 uvedl, že vnitrostátní soudy teoreticky mohou nařídit navrácení státní podpory, i když promlčecí lhůta uplynula.

Dráhy v roce 2008 na správce kolejí, dnešní Správu železnic, převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí. Jednalo se zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty. Dráhy za to od Správy železnic dostaly 12 miliard korun.

Společnost RegioJet obchod od začátku kritizovala, účastníci transakce podle ní zvolili špatný způsob ocenění převáděného majetku a výsledná částka byla výrazně nadhodnocená. Podle posudků soukromého dopravce měl majetek hodnotu necelých pěti miliard korun. RegioJet proto obchod označoval jako nedovolenou veřejnou podporu, která by mohla dráhy proti konkurenci zvýhodnit například při nákupu nových vlaků.

Žalobu podal RegioJet v dubnu 2015. Na žalované straně jsou České dráhy, Správa železnic a ministerstvo dopravy. Ještě předtím se Jančurova společnost ve stejné věci obrátila se stížností k Evropské komisi, která v roce 2012 prověřování zastavila s odůvodněním, že pro jeho pokračování nedostala dostatek informací.

Radim Jančura

RegioJet neprodávám, chci být největším dopravcem v Česku, říká Radim Jančura

Radim Jančura, dvaapadesátiletý Brňák původem z Ostravy, vybudoval v Česku nevídaný byznys s dopravou. Žluté autobusy, žluté vlaky. RegioJet. Svůj byznys dál rozvíjí, vozí Čechy do Německa, do Rakouska. Nemá rád, když se o něm mluví jako o miliardáři.

Přečíst článek

Národní dopravce České dráhy (ČD) v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků za téměř 19 miliard korun

Rekordní rok pro České dráhy. Dopravce uvedl do provozu vlaky za 19 miliard

Národní dopravce České dráhy (ČD) v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků za téměř 19 miliard korun, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Z hlediska modernizace vozového parku jde o rekordní rok. Pro dálkové linky dráhy převzaly osm vlaků ComfortJet, na regionálních trasách dráhy začaly provozovat nové RegioPantery a RegioFoxy. Letos dráhy do konce roku plánují nasadit do provozu 14 z 20 objednaných ComfortJetů pro dálkovou dopravu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme