Jak ochránit domácí výrobce? Turecko uvalí clo 40 procent na dovoz čínských elektromobilů
Turecko uvalí dodatečné clo 40 procent na dovoz aut z Číny. Chce tak ochránit domácí výrobce a zlepšit bilanci běžného účtu, uvedlo turecké ministerstvo obchodu. Čína ve světě čelí rostoucímu obchodnímu tlaku kvůli růstu vývozu svých elektromobilů, které podle mnoha zemí Peking značně dotuje, aby podpořil svoji skomírající ekonomiku.
Očekává se, že Evropská komise (EK) příští týden oznámí, zda zavede dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny.
Dodatečné clo bude v Turecku platit od 7. července a minimálně je stanoveno na 7000 dolarů (160 tisíc korun) za vozidlo. To znamená, že pokud je sazba 40 procent vypočtená z ceny dováženého vozu nižší než 7000 dolarů, tak platí, že dovozce zaplatí minimální sazbu 7000 dolarů.
„Dodatečné clo bude uvaleno na dovoz konvenčních a hybridních osobních vozů z Číny s cílem zvýšit a ochránit klesající podíl domácí výroby,“ uvedlo turecké ministerstvo obchodu. Rozhodnutí bylo podle ministerstva přijato s ohledem na cíle deficitu běžného účtu a ve snaze podpořit domácí investice a výrobu.
Turecko v roce 2023 zavedlo dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny. Zavedlo také některá nařízení týkající se údržby těchto vozů a služeb.
Vláda chce podpořit výrobu a vývoz, aby snížila obrovský deficit bilance běžného účtu. Ten loni činil 45,2 miliardy dolarů, uvedla agentura Reuters.
Společnost Louda Auto otevírá unikátní autosalon. Zaujme především velikostí. Jde o největší krytý autosalon v Evropě.
OBRAZEM: Louda Auto otevírá největší autosalon v Evropě. Je velký jako 6 fotbalových hřišť
Zprávy z firem
Na totální obrat konce spalovacích motorů v Evropě už je pozdě. „Všechny automobilky v posledních pěti letech investovaly stovky miliard eur na základě politiky vytvořených pravidel. Pokud by se teď koncepce začala měnit, všechny tyto investice by přišly vniveč,“ říká šéf Toyoty ČR Martin Peleška. Na co budou jezdit auta budoucnosti a proč se omlazování českého vozového parku táhne, odpovídal v rozhovoru pro Newstream.
Šéf Toyoty: Omlazení českého vozového parku brzdí široká nabídka. Lidé mají problém si nové auto vybrat
Zprávy z firem
Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých cel, o kterých u dovozu těchto aut z Číny uvažuje Evropská unie. Napsal to web televize CNBC. Snahou čínských výrobců je podle něj získat na evropském trhu náskok a také zastavit nástup elektromobilů od americké společnosti Tesla.
Cla Čínu nijak zvlášť netrápí. Jejich elektromobily stále ve velkém pronikají do Evropy
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.