Streaming táhne. Akcie Universal Music vystřelily o desítky procent
Vstup UMG na burzu je dalším vítězstvím pro amsterodamskou burzu Euronext, která se po odchodu Británie z Evropské unie stává finančním centrem.
Na burzu vstoupila největší hudební společnost na světě Universal Music, která se odštěpila od francouzské zábavní a mediální skupiny Vivendi. První hodiny obchodování přinesly velký úspěch. Cena akcií narostla o 37 procent z 18,5 eura na více než 25 eur. To navýšilo tržní kapitalizaci společnosti z 33,5 miliardy eur na téměř 46 miliard eur. Jde o zatím největší letošní IPO v Evropě.
Evropské akcie se otřepaly z pondělního propadu. Polevily obavy investorů z toho, jaké dopady na evropské trhy by mohl mít možný největší čínský krach realitní společnosti Evergrande.
Evropské akcie se vzpamatovávají po pondělním propadu
Money
UMG těží z oživení hudebního průmyslu, kterému pomáhá růst tržeb ze streamování, ale také nedávný růst prodeje vinylových desek a CD. Loni tržby UMG již šestým rokem za sebou rostly, činily 7,43 miliardy eur a zisk 1,49 miliardy eur.
„Hudební svět se radikálně mění. Prodej fyzických nosičů výrazně klesá. Podobné je to i se stahováním hudby. Trhu jednoznačně vévodí streamování, jehož obliba skokově narůstá,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
UMG patří spolu se Sony Music a Warner Musc Group mezi tři největší nahrávací společnosti na světě. Mezi umělce spolupracující s firmou Universal Music Group patří například zpěvačky Taylor Swiftová a Lady Gaga, zpěvák Justin Bieber či skupina Rolling Stones.
Bank of America odhadla, že cena hudební společnosti dosahuje úrovně 50 miliard eur, podobný odhad přinesla i společnost JP Morgan, která Universal Music ohodnotila na 54 miliard eur. Tyto odhady zřejmě motivovaly investory, aby Universal Music kupovali od prvního okamžiku na burze.
Český venkov stále poslouchá Dalibora Jandu, Standu Hložka, Hanu Zagorovou a kapely jako Tublatanka, Citron a Turbo, říká spolumajitel známého pražského recordshopu Phono.cz Martin Mikuláš. Během pandemie se zvýšil zájem o audioknihy. „Současné firmy už nepracují s takovými budgety, jaké míval k dispozici Československý rozhlas do roku 1989 a dnešní audioknihy a dramatizace nemají zdaleka takovou úroveň, jako ty tehdejší,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz.
Gramofony značky Tesla jsou stále skvělé, říká majitel recordshopu
Enjoy
Druhou největší hudební společností na světě je Sony Music. Třetí místo pak zaujímá společnost Warner Music, která na burzu vstoupila v červnu 2020. Ta je v současné době oceněna na necelých 21 miliard dolarů, přičemž akcie Warner Music od začátku roku narostly o 45 procent.
Vstup UMG na burzu je dalším vítězstvím pro amsterodamskou burzu Euronext, která se po odchodu Británie z Evropské unie stává finančním centrem. Před UMG Amsterodam už letos přilákal zatím rekordních 14 primárních nabídek akcií, z nichž deset tvořily nabídky firem specializovaných na akvizice, tzv. SPAC. Jen jedna nabídka v nedávné historii je však svým rozsahem srovnatelná s nabídkou UMG, a to je vstup technologického investora Prosus v hodnotě 95 miliard eur v září 2019, napsala agentura Reuters.
Hodnota fúzí a akvizic pokračuje v růstu na nové rekordy. Přispívá k tomu obnovení aktivity společností založených za účelem akvizic, označovaných SPAC.
SPAC mánie vyhnala hodnotu fúzí a akvizic na nový rekord
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.