Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Evropská letiště kolabují, Praha se drží. Zatím

letiště, ilustrační foto
ČTK
Zdeněk Pečený

Hodinové fronty na odbavení a bezpečností kontrolu jsou již realitou řady evropských letišť. Pražské letiště se zatím drží, ale čísla jsou proti němu. Na vině je nedostatek zaměstnanců letišť i aerolinek v kombinaci s možností poprvé po dvou a půl letech cestovat bez koronavirových restrikcí.

Reklama

Aerolinky strávily poslední dva roky snižováním stavů a přesvědčováním cestujících, že letecká doprava je i v době pandemie naprosto bezpečná. Pravděpodobně ani trochu netušily, jak nepřipraveni budou na den, kdy se zájem o letecké cestování opravdu vrátí.

Jak země znovu otevírají své hranice a upouštějí od covidových restrikcí, zájem o cestování se vrátil s nečekanou razancí. To odhalilo nevídaný nedostatek zaměstnanců v tomto odvětví. Na vině je především pandemické propouštění stovek tisíc pracovníků, od pilotů po palubní i pozemní personál. Mnozí z nich nemají náladu se vracet. „Tito lidé si v mezidobí sehnali práci v jiném oboru. Často zjistili, že si v novém zaměstnání vydělají více a jejich práce je méně stresová,“ konstatuje Miroslav Polach ze společnosti Zaletsi.cz.

Nejsou lidi

„Všechna letiště a letecké společnosti mají v tuto chvíli nedostatek zaměstnanců,“ uvedl pro Bloomberg Geoff Culbert, generální ředitel letiště v Sydney, kde během covidu přišla o práci téměř polovina z 33 tisíc zaměstnanců. „Nejsme tak atraktivním místem pro práci jako dříve,“ přiznává Culbert.

Zavřeno hlásí celá řada provozů i v nejrušnějších částech Londýna

Reportáž z postcovidového Londýna: Všude chybějí lidé. V dopravě, obchodech i muzeu

Po téměř dvou letech se konečně lze dostat do Londýna bez jakéhokoli omezení a Češi tak mohou jako před pandemií vyrazit na nákup na Oxford Street či navštívit British Museum. Postpandemický Londýn však má několik problémů. Předraženými hotely v centru začínaje a nedostatkem řidičů Uberu konče. A věděli jste, že na celý středně velký Marks & Spencer stačí jen jeden „shop assistant“?

Přečíst článek

Nejhorší situace je již delší dobu na amsterdamském letišti, kde se několikahodinové fronty začínající daleko před vstupem do budovy terminálu objevily již zkraje jara. „Aerolinka KLM se letišti snaží pomoci, jak jen může – například omezením prodeje letenek v nejvíce exponovaných termínech nebo rušením letů na poslední chvíli, kdykoliv se letiště dostane do problémů,“ říká Polach. Cestující tyto praktiky rozhodně nepotěší a aerolinka jim musí vyplácet tučné kompenzace.

S vážnými problémy se potýkají také pařížské letiště Charlese De Gaulla a londýnské Heathrow. Druhé jmenované minulý týden nutilo aerolinky rušit 15 procent letů, protože k nedostatku zaměstnanců se ještě přidalo totální selhání softwaru na třídění zavazadel. Některá letiště, například Amsterdam a londýnský Gatwick, již přistoupila k limitaci počtu cestujících během letních měsíců, aby je zvládala včas odbavit.

Rekordní sezona

Pražské letiště se zdá nepřipravené na ostrý start letní sezony, který dorazí tento týden se začátkem letních prázdnin. Má méně zaměstnanců než před třemi lety, zatímco cestovní kanceláře čekají rekordní počty cestujících.

Ještě v roce 2019 mělo Letiště Praha zhruba 2,8 tisíce zaměstnanců, dnes je to o 600 zaměstnanců méně. Cestovní kanceláře přitom letos očekávají ještě větší nápor dovolenkářů než před třemi lety. „Evidujeme rekordní prodeje, které jsou u Čedoku aktuálně vyšší než před pandemií. Prodeje za květen jsou v porovnání s rokem 2019 až šestinásobné, se začátkem hlavní letní sezóny a prázdnin se poptávka ještě zvyšuje,“ říká Kateřina Pavlíková, mluvčí společnosti Čedok.

Letiště, ilustrační foto

Chaos na letištích. Lufthansa ruší tisíce letů kvůli nedostatku personálu, další aerolinky kvůli stávkám

Místo očekávaného letního oživení čelí letecká doprava v Evropě stále dalším potížím – nedostatku personálu a narůstajícímu tlaku svých zaměstnanců hrozících stávkami. Důsledkem jsou tisíce zrušených letů, několikahodinová zpoždění a nekonečné fronty, upozorňuje agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Pražské letiště se aktuálně snaží přijmout alespoň 200 zaměstnanců, aby lépe zvládlo letní nápor. „Letiště Praha v lednu spustilo náborovou kampaň, která se v největším objemu jistě týká pracovníků bezpečnosti, ale i jiných profesí,“ uvedlo Letiště, které cestujícím nedávno rozesílalo pokyny k odletům a nově apeluje, aby cestující dorazili na letiště alespoň 2,5 hodiny před odletem v případě krátkých letů a 3 hodiny v případě mezikontinentálních letů.

Navzdory aktuálnímu rekordnímu zájmu je výhled pro letecký průmysl stále nejistý. Aerolinky ani letiště netuší, jaká bude poptávka po cestování od podzimní sezony dále. Ještě více přidusit by ji mohla obnovená proticovidová opatření například v případě příchodu nové mutace koronaviru.

Stanislav Zeman, Čedok

Ředitel Čedoku Zeman: Válka neválka, Češi mají chuť cestovat. Zájezdy letos zdražovat nebudeme

Češi nyní cestují mnohem víc než před pandemií, a chuť vycestovat do zahraničí nezmenšuje ani aktuální dění na Ukrajině a jeho dopady na tuzemskou ekonomiku. Covidové úspory navíc tuzemští cestovatelé utrácí za mnohem dražší zájezdy. „Podle předprodejů vidíme, že jsou útraty až o čtvrtinu vyšší než dříve. Češi si vybírají lepší a dražší hotely,“ dodává ředitel Čedoku Stanislav Zeman.

Přečíst článek

Letiště Václava Havla

Čedok spouští prodej zájezdů přímo na letišti

Nevyzpytatelná koronavirová pandemie a neustále se měnící podmínky pro cestovatele přiměly Čechy nakupovat zájezdy na poslední chvíli. A Čedok last minute nákupy zájezdů posunul ještě o level výš. Cestovatelé si je nyní mohou nově koupit až na letišti - s jistotou, že za pár hodin skutečně na dovolenou odletí.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

České aerolinie, ČSA, Letiště Václava Havla

Letiště Praha i ČSA patří k nejhorším na světě ve srovnání s konkurencí, říká žebříček AirHelp

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme