Ekologové, ekonomové, kutilové – ti všichni chtějí sluneční elektrárnu, ukazuje český výzkum

Proč si běžní lidé v Česku pořizují fotovoltaické panely pro domácí výrobu elektřiny? Motivací bývá ekologické povědomí, ale častější je ekonomická rozvaha. Ve hře však bývá i kutilství a zájem o techniku. Což je fajn, protože takto k cíli směřuje více důvodů.
Obnovitelné zdroje potřebujeme. Jednak abychom se zbavili nepříjemné závislosti na nevypočitatelných producentech fosilních paliv – Rusku a zemích Perského zálivu. A také proto, že je v našem zájmu zbrzdit změnu klimatu, která nám začíná komplikovat život. Proto je dobře, že lidé mají zájem třeba o fotovoltaické panely.
Solární panely, jež dnes vidíme na střechách, jsou sestaveny z fotovoltaických článků. Ty zpravidla ve vrstvě mezi dvěma polovodiči vytvářejí elektrický proud přímo z dopadajícího slunečního záření. Nevznikají zplodiny, není nutné stavět velké zařízení – stačí položit sluneční panely někam, kam svítí slunce.
Energetický a průmyslový holding podnikatele Daniela Křetínského zahájil na jezeře Ostsee u německé Chotěbuzi výstavbu největší plovoucí solární elektrárny v Německu. Elektrárna bude mít výkon 29 megawattů, což umožní vyrábět elektřinu odpovídající roční spotřebě přibližně 8250 domácností. Systém plovoucích fotovoltaických elektráren chce skupina zprovoznit ve druhé polovině příštího roku.
Už i Křetínský sází na zelenou energii. EPH postaví jednu z největších plovoucích solárních elektráren v Evropě
Zprávy z firem
První uplatnění ve vesmíru
Není to žádná novinka, ale cesta do praxe trvala dlouho. První fotovoltaický článek sestavil americký vynálezce Charles Fritts už v roce 1883. Fotoelektrický jev, tedy schopnost světla uvolňovat elektrony z obalu atomů, což je základ této techniky, objasnil Albert Einstein až v roce 1905. V roce 1921 za toto vysvětlení získal Nobelovu cenu.
Solární články se začaly užívat teprve v šedesátých letech na palubách kosmických družic. A opravdu masový rozvoj mezi drobnými uživateli probíhá až nyní, kdy nové technologie snížily jejich cenu a ekologické, ekonomické a politické požadavky podpořily poptávku.
Rostoucí poptávka po sluneční energii povzbuzuje nabídku i od výzkumníků. A tak v posledních dnech přinesly vědecké časopisy odborné texty o dalších vylepšeních solárních panelů. Autoři kompaktních, účinných a odolných panelů vesměs pocházejí z Číny.
Čínští vědci mění sluneční energetiku
Money
Dobře situovaní elektromobilisté
Proč si je běžní lidé pořizují? To zjišťovaly Michaela Makešová a Michaela Valentová, výzkumnice z Fakulty elektrotechnické pražského ČVUT, společně s Matoušem Pilnáčkem ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR.
Výsledkem je dizertační práce a informativní brožura. Data pocházejí z průzkumu uskutečněného už loni. Protože tehdy byla většina fotovoltaických instalací financována přes program Nová zelená úsporám, výzkumníci kontaktovali prostřednictvím Státního fondu životního prostředí e-mailem 15 tisíc příjemců dotace, z nichž 2 500 jim odpovědělo.
Podle očekávání investoři do domácích solárních elektráren pocházejí spíše z lépe situovaných rodin, už proto, že instalaci museli nejdřív sami zaplatit a teprve dodatečně dostali dotaci. Dvě třetiny respondentů buď vlastní nebo si plánují pořídit elektromobil.
Přibližně 90 procent firem v Česku očekává v příštích pěti letech další zdražování energií, velká část z nich uvažuje o využití alternativních zdrojů energie.
České firmy děsí zdražování energií. Přecházejí na alternativní zdroje a plánují renovace budov
Zprávy z firem
Jak badatelé zjistili, motivace se dají rozdělit do několika základních skupin, které se mohou prolínat.
Skupina | Popis |
Ekologové – 6 procent | První skupinu zahrnující šest procent účastníků výzkumu badatelé nazvali „ekologové“. U nich převládá zájem o snižování dopadů energetiky na životní prostředí. Vykazují vyšší vzdělání a vyšší rodinný příjem, přes 80 tisíc korun měsíčně. Zpravidla sem spadají lidé mladší 45 let, kteří se dlouhodobě zajímají o inovace. Až dvakrát častěji než zástupci ostatních skupin už vlastní elektromobil. |
Pragmatičtí ekologové – 22 procent | Jejich motivace se shoduje s předchozí skupinou „ekologů“, ale sluneční elektrárnu si pořídili až díky dotacím. Uvádějí však, že jen dotace, bez ekologického podtextu, by je nemotivovaly. |
Ekonomové – 16 procent | Důvody jejich zájmu o fotovoltaiku jsou čistě finanční. „Ekonomové“ zpravidla bydlí ve větších městech, nikoli na vesnicích. Řadí se mezi středně příjmovou část populace a jsou mezi nimi zástupci všech věkových kategorií a všech typů vzdělání. |
Technici – 5 procent | Tuto skupinu tvoří zpravidla muži, často domácí kutilové. Jejich motivací je zájem o technologie, žijí většinou na vesnicích a v menších městech. |
Soběstační – 17 procent | Jejich nejsilnější motivací je co největší technická i ekonomická nezávislost díky vlastnímu zdroji elektřiny. Baví je sledovat výrobu a spotřebu a hlídat si finance. Právě důrazem na finanční stránku se liší od již zmíněných „techniků“. Typickým zástupcem „soběstačných“ je člověk mezi 56 a 65 lety. |
Nevyhranění – 33 procent | Jak označení naznačuje, nemají jednu silnou motivaci. Zpravidla jde o lidi starší 65 let. V porovnání s ostatními skupinami dosáhli zástupci této skupiny nižšího vzdělání, nejčastěji středoškolského. Nejsou si jisti, zda si někdy pořídí elektromobil. |
Spojení ekologie a ekonomie
Ještě technická poznámka: zástupci všech skupin volí pro ukládání získané sluneční energie nejčastěji kombinaci panelů s bateriemi, případně se zásobníkem teplé vody.
Poznatky z průzkumu se dají shrnout tak, že skutečnost bude ještě o něco složitější, vždyť u plné třetiny účastníků výzkumu je motivace nejasná. Nicméně to, že se ekologické i ekonomické důvody spojují, je docela dobrá zpráva.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.