Dobrodružství, nebo klid? Cesta autem do Albánie nabídne obojí

Omrzely vás hromadné dovolené v přeplněných výletních střediscích, čekání na letištích a zájezdy zprostředkované cestovními kancelářemi? Přemýšlíte o svobodné autoturistice? Pak je ideální cesta do Albánie.
Vzdálenost mezi Prahou a Tiranou je zhruba 1500 kilometrů a trasa se dá zvolit ze dvou základních variant. Pohodlnější je přímořská - „Jaderská” - po chorvatské dálnici, kde maximálně hrozí dopravní zácpy. Tato cesta kopíruje pobřeží Chorvatska a vede dál přes Černou Horu do Albánie.
Trasa: Praha – Linec – Štýrský Hradec – Záhřeb – Dubrovník – Tirana
Žádné mýtné, ale psí pas sebou
V Černé Hoře ani Albánii nemusíte mít dálniční známku ani se zde neplatí mýtné. Zpoplatněné jsou pouze některé tunely, ale jen ve výši drobných eur. Při přejezdu hranic je důležité potvrzení o vjezdu vozidla do země. Z něj celníci následně odvodí silniční daň - euro na den.
Důležité jsou osobní doklady, ale byť opustíte Schengenský prostor, tak není nutně potřeba cestovní pas. Pokud ve voze cestuje i pes, je důležité mít u sebe mezinárodní psí pas a doklad o očkování a čipování. Jinak hrozí pokuty a další nepříjemnosti.
Pláže u Jaderského moře budou i letos cílem tradiční dovolené stovek tisíc Čechů. Přijíždějí za klidným mořem, historickými městy i přírodními parky. Chorvatsko je u českých dovolenkářů oblíbené i díky tomu, že sem dojedou svým vozem. Před cestou je důležité automobil důkladně zkontrolovat a nezapomenout sbalit potřebné dokumenty. Na co tedy před cestou nezapomenout, a co mít na paměti na místě?
Policie na Jadranu vás zkasíruje za nedostatečné oblečení i konzumaci alkoholu na veřejnosti
Enjoy
Důležitá policie
Albánští policisté doklady rádi kontrolují. Vlastní občanku, nebo pas tak potřebují i děti do patnácti let. Několikrát si před odjezdem překontrolujte i potřebné dokumenty k vozu. Pokud cestujete do Albánie motorovým vozidlem, musíte mít mezinárodně platné potvrzení o jeho pojištění a ideálně mezinárodní řidičský průkaz. Není sice nezbytně nutný, ale může ušetřit časté byrokratické problémy. Problém však nastává, když jedete služebním, firemním nebo půjčeným autem. Tedy vozem, který není psaný na vaše jméno.
V takovém případě musíte mít notářsky ověřený doklad o dispozičním právu k vozidlu v angličtině. Pokud jej mít nebudete, hrozí vám v krajním případě zákaz vjezdu do země, případně šetření a výslech na policejní stanici, pokud se s kontrolou setkáte ve vnitrozemí.
Nízká obsazenost ubytovacích zařízení donutila chorvatské hoteliéry a pronajímatele zlevnit. Nejrazantněji se ceny propadly na Istrii, píše chorvatský deník Danas.
Chorvaté se umoudřili a zlevňují. Nejvíc na Istrii
Enjoy
Balkánská cesta
Druhá trasa představuje větší výzvu a vine se přes Maďarsko, Srbsko a Makedonii. Dobrodružnější povahy tak ušetří na dálničních poplatcích a zároveň si vychutnají řízení po klikatých a úzkých silničkách v balkánském vnitrozemí.
Trasa: Praha - Bratislava – Budapešť – Bělehrad – Niš – Skopje – Tirana
Cesta přes Srbsko vychází na poplatcích zhruba na 500 korun. Platit je možné hotově srbskými dináry či eury, nebo platebními kartami Visa, MasterCard a Diners Club.
Makedonie je ještě levnější a poplatky jsou zhruba dvě stovky. I zde jsou možné platby v hotovosti makedonskými denáry či eury, nebo platebními kartami Visa a MasterCard.
Albánské dopravní předpisy
- Maximální povolená rychlost v Albánii v zastavěné oblasti: 40 km/h, mimo obec: 80 km/h, hlavní měziměstské silnice: 90 km/h, dálnice: 110 km/h
Povinná výbava
- tažné lano
- výstražný trojúhelník
- lékárnička
- doporučen hasicí přístroj
Děti do 12 let musí být přepravovány v odpovídající autosedačce, nebo zádržném systému.
Jezdím teď občas pracovně do Bosny a jsem přesvědčen, že země západního Balkánu patří do EU. Je to v jejich, ale i v našem strategickém zájmu. Doufám, že EU najde politickou odvahu a přijde s jasným a rychlým časovým plánem. Upřímně, když jsme před lety vzali málo připravené Rumunsko a Bulharsko, proč bychom neměli vzít už dnes lépe připravené země bývalé Jugoslávie.
David Ondráčka: Západní Balkán patří do Evropské unie, je to v našem zájmu
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.