Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Dobrodružství, nebo klid? Cesta autem do Albánie nabídne obojí

Tirana
iStock
Michal Nosek

Omrzely vás hromadné dovolené v přeplněných výletních střediscích, čekání na letištích a zájezdy zprostředkované cestovními kancelářemi? Přemýšlíte o svobodné autoturistice? Pak je ideální cesta do Albánie.  

Reklama

Vzdálenost mezi Prahou a Tiranou je zhruba 1500 kilometrů a trasa se dá zvolit ze dvou základních variant. Pohodlnější je přímořská - „Jaderská” - po chorvatské dálnici, kde maximálně hrozí dopravní zácpy. Tato cesta kopíruje pobřeží Chorvatska a vede dál přes Černou Horu do Albánie.  

Trasa: Praha – Linec – Štýrský Hradec – Záhřeb – Dubrovník – Tirana 

Žádné mýtné, ale psí pas sebou

V Černé Hoře ani Albánii nemusíte mít dálniční známku ani se zde neplatí mýtné. Zpoplatněné jsou pouze některé tunely, ale jen ve výši drobných eur. Při přejezdu hranic je důležité potvrzení o vjezdu vozidla do země. Z něj celníci následně odvodí silniční daň - euro na den

Důležité jsou osobní doklady, ale byť opustíte Schengenský prostor, tak není nutně potřeba cestovní pas. Pokud ve voze cestuje i pes, je důležité mít u sebe mezinárodní psí pas a doklad o očkování a čipování. Jinak hrozí pokuty a další nepříjemnosti

Reklama

Dubrovník

Policie na Jadranu vás zkasíruje za nedostatečné oblečení i konzumaci alkoholu na veřejnosti

Pláže u Jaderského moře  budou i letos cílem tradiční dovolené stovek tisíc Čechů. Přijíždějí za klidným mořem, historickými městy i přírodními parky.  Chorvatsko je u českých dovolenkářů oblíbené i díky tomu, že sem dojedou svým vozem. Před cestou je důležité automobil důkladně zkontrolovat a nezapomenout sbalit potřebné dokumenty. Na co tedy před cestou nezapomenout, a co mít na paměti na místě? 

Přečíst článek

Důležitá policie

Albánští policisté doklady rádi kontrolují. Vlastní občanku, nebo pas tak potřebují i děti do patnácti let. Několikrát si před odjezdem překontrolujte i potřebné dokumenty k vozu. Pokud cestujete do Albánie motorovým vozidlem, musíte mít mezinárodně platné potvrzení o jeho pojištění a ideálně mezinárodní řidičský průkaz. Není sice nezbytně nutný, ale může ušetřit časté byrokratické problémy. Problém však nastává, když jedete služebním, firemním nebo půjčeným autem. Tedy vozem, který není psaný na vaše jméno

V takovém případě musíte mít notářsky ověřený doklad o dispozičním právu k vozidlu v angličtině. Pokud jej mít nebudete, hrozí vám v krajním případě zákaz vjezdu do země, případně šetření a výslech na policejní stanici, pokud se s kontrolou setkáte ve vnitrozemí.  

Město Rovinj

Chorvaté se umoudřili a zlevňují. Nejvíc na Istrii

Nízká obsazenost ubytovacích zařízení donutila chorvatské hoteliéry a pronajímatele zlevnit. Nejrazantněji se ceny propadly na Istrii, píše chorvatský deník Danas.

Přečíst článek

Balkánská cesta

Druhá trasa představuje větší výzvu a vine se přes Maďarsko, Srbsko a Makedonii. Dobrodružnější povahy tak ušetří na dálničních poplatcích a zároveň si vychutnají řízení po klikatých a úzkých silničkách v balkánském vnitrozemí. 

Trasa: Praha - Bratislava – Budapešť – Bělehrad – Niš – Skopje – Tirana 

Cesta přes Srbsko vychází na poplatcích zhruba na 500 korun. Platit je možné hotově srbskými dináry či eury, nebo platebními kartami Visa, MasterCard a Diners Club. 

Makedonie je ještě levnější a poplatky jsou zhruba dvě stovky. I zde jsou možné platby v hotovosti makedonskými denáry či eury, nebo platebními kartami Visa a MasterCard. 

 Albánské dopravní předpisy 

  • Maximální povolená rychlost v Albánii v zastavěné oblasti: 40 km/h, mimo obec: 80 km/h, hlavní měziměstské silnice: 90 km/h, dálnice: 110 km/h

Povinná výbava 

  • tažné lano 
  • výstražný trojúhelník 
  • lékárnička 
  • doporučen hasicí přístroj 

Děti do 12 let musí být přepravovány v odpovídající autosedačce, nebo zádržném systému. 

Ondráčka: Západní Balkán patří do Evropské unie

David Ondráčka: Západní Balkán patří do Evropské unie, je to v našem zájmu

Jezdím teď občas pracovně do Bosny a jsem přesvědčen, že země západního Balkánu patří do EU. Je to v jejich, ale i v našem strategickém zájmu. Doufám, že EU najde politickou odvahu a přijde s jasným a rychlým časovým plánem. Upřímně, když jsme před lety vzali málo připravené Rumunsko a Bulharsko, proč bychom neměli vzít už dnes lépe připravené země bývalé Jugoslávie.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Itálie (ilustrační foto)

Pasti na cestě autem do Itálie. Pozor na hasičský přístroj, ale i komplikace s dálničními poplatky

Přečíst článek
Newyorský podvečer na dolním Manhattanu s lodní dopravou přívozi

Cestování po New Yorku. Jak levně poznat jedno z nejdražších měst světa?

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme