Čínský AliExpress nedělá dost v boji proti fejkům. Může za to draze zaplatit

Čínský internetový prodejce AliExpress nedělá dost pro to, aby zabránil prodeji padělků a dalších nepovolených produktů na své platformě, jak požaduje nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA). V tiskové zprávě to uvedla Evropská komise (EK), která firmu začala vyšetřovat před dvěma lety. Pokud AliExpress neuvede své podnikání v EU do souladu s požadavky, hrozí firmě vysoká pokuta.
Komise ale zároveň přijala návrhy na zlepšení, které jí AliExpress předložil. Série návrhů je nyní závazná a čínský podnik musí prokázat, že je skutečně plní. K obavám komise patří i transparentnost platformy, pokud jde o reklamu a doporučovací systémy. AliExpress je součástí čínské internetové skupiny Alibaba.
Unijní exekutiva v listopadu 2023 firmě AliExpress nařídila, aby poskytla informace o tom, jak postupuje proti nelegálním produktům, například padělkům léků či nepravým doplňkům stravy. Loni v březnu se EK začala zabývat možným šířením pornografického obsahu na síti AliExpress.
Evropská komise je exekutivním orgánem EU s rozsáhlými pravomocemi, plní mimo jiné také úlohu antimonopolního úřadu. Podobně jako firmu AliExpress už začala zkoumat i další internetové podniky, jako je TikTok nebo X, dříve Twitter. Velké on-line platformy jsou podle DSA povinny přísně zakročit proti nelegálnímu obsahu na internetu.
Temu, Shein, Aliexpress a spol. Levné čínské e-shopy vtrhly na západní trhy. Akcie Pinduoduo vzrostly letos o dvě třetiny.
To bude ještě masakr. Sociální nákupy z Číny válcují západní internetové obchody
Trhy
Americký prezident Donald Trump opět prodlouží lhůtu pro prodej TikToku vlastněného čínskou společností ByteDance do amerických rukou. Firma dostane dalších 90 dní, sdělila v úterý médiím mluvčí Bílého domu Karoline Leavittová.
TikTok v USA nekončí. Trump znovu prodlouží lhůtu pro jeho prodej
Zprávy z firem
Čínská firma Pop Mart, která oblíbené přívěsky Labubu ve tvaru chlupatých příšerek vyrábí, musela do června pozastavit jejich prodej ve svých svých britských obchodech, aby předešla potenciálním bezpečnostním problémům. V prodejnách totiž docházelo ke strkanicím a hádkám o poněkud drahé sběratelské postavičky.
Další tiktokový hit z Asie. O plyšáky Labubu se zákaznice perou, zájem je i v Česku
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.