Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Airbus výsledky překvapil, výrobních cílů ale nedosáhl

Airbus A380 (ilustrační foto)
Pixabay
 ČTK

Evropský výrobce letadel Airbus loni zvýšil zisk před úroky a zdaněním (EBIT) o 16 procent na 5,6 miliardy eur (132,4 miliardy korun). Výsledky firmy překonaly očekávání trhu. Firma uvedla, že letos chce dodat 720 letadel. Stejný plán měl i loni, ten ale nakonec nesplnil.

Reklama

Tržby loni stouply o 13 procent na 58,8 miliardy eur, k čemuž přispělo zvýšení dodávek a silný dolar. Podnik s ohledem na potíže v dodavatelských řetězcích zpomalil růst výroby svého nejprodávanějšího letounu A320neo. Na letošní rok skupina stanovila cíl upraveného provozního zisku EBIT na šest miliard eur.

Airbus loni dodal 661 letounů. To sice představuje meziroční nárůst o osm procent, odbyt ale výrazně zaostává za původním cílem 720 kusů. Firma jej později snížila na 700 kusů, ale nakonec od něj pouze několik týdnů před koncem roku zcela upustila.

Air India obmění flotilu, nakoupí pět stovek nových letadel.

Obří kontrakt, Air India nakoupí pět stovek nových letadel od Airbusu a Boeingu

Letecká společnost Air India podepsala dohody s výrobci letadel Airbus a Boeing, od nichž by mohla objednat až 540 strojů. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na obeznámené zdroje, podle nichž by indické aerolinky mohly věc oficiálně oznámit příští týden. Podle Bloombergu by se mohlo jednat o největší nákup v historii letecké dopravy. Air India se snaží vytvořit úspornou flotilu, která by mohla konkurovat místním nízkonákladovým hráčům a silným leteckým společnostem z Perského zálivu. Zástupci společností Airbus, Boeing a Air India se k věci odmítli vyjádřit. Hodnotu dohod zdroje nezmiňují, podle dřívější zprávy agentury Reuters se bude pohybovat v řádu desítek miliard dolarů.

Přečíst článek

Problémy se zásobováním přetrvávají

„Přizpůsobujeme výrobu tak, aby odpovídala zásobování,” uvedl šéf Airbusu Guillaume Faury. „Nepříznivé provozní prostředí způsobilo, že se náš dodavatelský řetězec nemohl zotavit tempem, které jsme očekávali,” dodal.

Co se týče klíčového stroje A320neo, zdroje z odvětví v lednu podle agentury Reuters informovaly o aktualizovaném plánu Airbusu. Do konce roku 2024 jich firma hodlá vyrábět 65 měsíčně, hranici 75 strojů měsíčně Airbus posunul z poloviny desetiletí na rok 2026. Nyní podle zdrojů Airbus vyrábí 45 těchto letadel měsíčně.

Čistá hotovost Airbusu loni vzrostla na 9,4 miliardy eur a přiblížila se hranici, která byla dříve stanovena pro případné odkupy akcií. Faury loni v září investorům řekl, že bude s představenstvem o odkupu akcí jednat, jakmile firma dosáhne u tohoto ukazatele hranice deseti miliard eur.

Letadlo většinou řídí autopilot, ale bez lidské kontroly se zatím neobejde.

Airbus vyvíjí systém, který by mohl nahradit drahé piloty. A zlevnit letenky

Evropský letecký výrobce Airbus testuje autopilota, který nejenomže udrží letadlo ve vzduchu, ale v případě potřeby, například když piloti nejsou z nějakého důvodu schopni akce, sám vybere nejvhodnější blízké letiště, přistane na něm a doroluje k terminálu.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme