Ikona britského luxusu Burberry zabředla do problémů, snaží se zachránit silou
S jedenáctiprocentním propadem otevřely pondělní obchodování akcie luxusního britského módního domu Burberry. Není divu, 168 let staré módní impérium se otřásá v základech.
Haute couture dům Burberry připravil investorům při pondělku pořádný šok: Přiznal, že bude mít horší výsledky, vydal takzvaný profit warning, zrušil vyplácení dividend a vyhodil ředitele. Nejen zoufalí lidé dělají zoufalé věci, zdá se.
Luxusní gigant uvedl, že pokud bude pokračovat propad tržeb, očekává, že za první pololetí letošního roku vykáže provozní ztrátu a celoroční provozní zisk bude nižší než současný konsensus. Proto firma stopla výplatu dividend. Novým generálním ředitelem bude Joshua Schulman, který dříve vedl společnosti Michael Kors, Coach a Jimmy Choe. Asi to bylo divoké, protože dosavadní šéf Jonathan Akeroyd odstoupil „s okamžitou platností po vzájemné dohodě s představenstvem“, jak uvedla společnost.
„Slabost, na kterou jsme upozorňovali na začátku aktuálního fiskálního roku, se prohloubila, a pokud současný trend přetrvá i ve druhém čtvrtletí, očekáváme, že za první pololetí vykážeme provozní ztrátu,“ uvedl předseda představenstva Burberry Gerry Murphy v aktuálním prohlášení a označil výsledky společnosti za první čtvrtletí za „zklamání“.
Pětinový pokles tržeb
„S ohledem na současné obchodní výsledky jsme se rozhodli pozastavit výplatu dividend. Očekáváme, že opatření, která přijímáme, včetně úspor nákladů, začnou ve druhém pololetí přinášet zlepšení a posílí naši konkurenční pozici a podpoří dlouhodobý růst,“ dodal.
Společnost Burberry uvedla, že tržby klesly za 12 týdnů do konce června o 21 procent, na 458 milionů liber. V regionálním srovnání poklesly tržby o 16 procent v regionu EMEIA (Evropa, Blízký východ, Indie a Afrika) a o 23 procent v asijsko-pacifickém regionu i v Americe.
Společnost Burberry uvedla, že se chce „znovu spojit se svou hlavní zákaznickou základnou“ a že se plánuje zaměřit na změnu produktů tak, aby „zahrnovaly širší nabídku každodenního luxusu“. Také chce zdokonalit komunikaci své značky, vylepšit internetové stránky a srazit náklady.
Burberry je nejdražším módním domem v Británii. Založil jej v roce 1856 Thomas Burberry a mezi rozpoznávací znaky používaných vzorů patří tradiční britské káro. Burberry je považován za tvůrce ikonického trenčkotu. Sektor s luxusní módou se plně nezvpamatoval z pandemických uzávěr, kdy přišel o mnoho zákazníků, hlavně z Číny.
V létě oslaví Giorgio Armani 90. narozeniny a jeho impérium příští rok 50 let ve světě luxusní módy. Spekulace o nástupnictví krále Giorgia, jak mu Italové přezdívají, se přiostřují. Na rozdíl od řady jiných módních domů si Armani udržel nezávislost na velkých skupinách, které spolkly klany Gucci, Fendi či Valentina i klenotníka Bulgariho. A na rozdíl od návrhářky Miuccii Prady nemá Armani přímé dědice, jimž by předal otěže.Giorgio Armani zvažuje vstup na burzu. Legendární návrhář nemá přímé dědice
Zprávy z firem
Zatímco teploty prudce stoupají a internetová tržiště valí na spotřebitele reklamy nabízející letní šaty za pár stovek, či dokonce jen desítek korun, pod povrchem doutná velký problém. Deklarované snahy módního průmyslu, který patří k hlavním viníkům globálního oteplování, omezit emise postupují ledovcovým tempem. Klíčová je otázka, kdo ohlášenou dekarbonizaci zaplatí. Levné asijské továrny těžko.Levná móda, úmorná vedra a drahé úvěry. Fast fashion se řítí do problému
Zprávy z firem