Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Stavba dálnice D11 se zastavila kvůli radioaktivitě

Dálnice D11
ČTK
 ČTK

Ředitelství silnic a dálnic zastavilo stavbu asi na 300 metrů dlouhém úseku dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Na třech haldách v trase stavby je zvýšená koncentrace přírodní radioaktivity. Mohla by ohrozit zdraví lidí na stavbě, uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Případ ŘSD ohlásilo Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost k odbornému posouzení.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl doplnil, že u některých vzorků zeminy se objevily hodnoty radioaktivity, které jsou až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám. Přímé ohrožení života a zdraví ale podle mluvčího nehrozí. „Situaci řešíme se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost,“ uvedl. Starosta Trutnova Michal Rosa (ODS) doplnil, že radioaktivita pochází z hald popílku z uhlí spáleného v minulosti v trutnovské elektrárně Poříčí. Jde o radon, který spálené uhlí obsahovalo.

Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla jít na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.

„Na třech haldách se objevuje zvýšená koncentrace přírodních radionuklidů, což by potenciálně mohlo ohrozit zdraví osob přítomných na stavbě. Z toho důvodu byly práce v těchto lokalitách zastaveny,“ uvedl Mátl. Podle ŘSD by zastavení prací mělo být dočasné. Místa, kde je stavba dočasně zastavena, ŘSD nespecifikovalo.

„Údaje k tomu byly“

„Uhlí, které se v Poříčí v určité době spalovalo, mělo vyšší podíl radonu. To je na Trutnovsku známá věc,“ uvedl starosta. Překvapilo jej proto, že se na problém přišlo až nyní. „Jde o věc, kterou si bylo možné dopředu ověřit, protože údaje k tomu byly,“ uvedl. Historie elektráren v Poříčí sahá do začátku 20. století.

Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím v září 2023 a v celé trase až k Baltskému moři loni v létě.

Stavbaři musejí z dálnice prioritně postavit tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3. První vozidla by po něm měla jezdit na jaře 2026.

Původně měla stavba začít již v prosinci 2023. Desetiměsíční zdržení způsobily spory o vítězství v tendru na stavební firmu. Termín dokončení se kvůli tomu posunul z roku 2027 na rok 2028. Zásadní zlom nastal v říjnu 2023, kdy antimonopolní úřad potvrdil vyloučení polské společnosti Budimex z tendru a potvrdil výběr sdružení v čele se společností MI Roads.

Dílo je podle stavbařů náročné tím, že cesta vede horským terénem. Stavbaři se musejí vypořádat i s horšími klimatickými podmínkami. Tunely budou dlouhé 492 a 550 metrů. Stavbaři počítají s převozem čtyř milionů metrů krychlových zeminy, což představuje 500 tisíc plně naložených nákladních tater.

ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Tu brzdí boj firem o vítězství v tendru na záchranný archeologický průzkum. Podle ŘSD tak není jisté, zda stavba začne podle plánu do konce letošního roku.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

Dálnice D3

Středočeská část dálnice D3 se začne stavět za tři roky

Stavba středočeské části dálnice D3 by měla začít v roce 2028. Mohla by vzniknout i formou takzvaného PPP projektu, tedy za pomoci soukromých peněz. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos začne v celé budoucí trase vykupovat pozemky, všechny úseky by se měly budovat najednou, řekl dnes v podcastu generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Přečíst článek

Výstavba dálnice D35

Dálnice za stamiliardy. Stát chce po roce 2050 na hlavních trasách stavět 540 kilometrů

Plány na rozvoj dálniční a silniční sítě po roce 2050 podle ministra dopravy Martina Kupky ještě nemají přesné trasy, jde zatím o přibližné směřování nových komunikací.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme