Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Středočeská část dálnice D3 se začne stavět za tři roky

Dálnice D3
ČTK
 ČTK

Stavba středočeské části dálnice D3 by měla začít v roce 2028. Mohla by vzniknout i formou takzvaného PPP projektu, tedy za pomoci soukromých peněz. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos začne v celé budoucí trase vykupovat pozemky, všechny úseky by se měly budovat najednou, řekl dnes v podcastu generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

„Jakékoli salámování by způsobilo problémy. Cílem je připravit a postavit stavbu najednou. Může to být i formou PPP projektu, protože je to jeden ze zvažovaných PPP projektů, na což teď dokončujeme studii proveditelnosti. Uvidíme, jak rozhodne vláda, zda stavbu zařadí mezi PPP projekty, nebo ne,“ uvedl Mátl. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) přitom v roce 2023 na setkání se starosty v Jílovém u Prahy uvedl, že využití PPP projektu by bylo kvůli častým odvoláním a žalobám odpůrců trasy značně rizikové.

Stavba má odpůrce

Dostavba D3 má řadu odpůrců, vadí jim, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Obávají se i problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Ministerstvo dopravy a ŘSD projekt obhajují. Podle Mátla odpor občanských sdružení při přípravě D3 neslábne.

„Zejména Alternativa D3 dělá všechny kroky pro to, aby ta stavba připravená nebyla. Jestli něco trochu usnulo, tak odpor samospráv. Z jednání, která absolvujeme, mám pocit, že zástupci měst a obcí dotčených dálnicí D3 pochopili, že je třeba ji ve Středočeském kraji postavit, a to co nejdříve. V této chvíli ladíme se všemi podobu dálnice. Dokončují se plánovací smlouvy se zástupci měst a obcí tak, abychom si vyříkali podobu dálnice a případně podmínky, za kterých budou tolerovat samotnou výstavbu,“ dodal Mátl. Odpůrci stavby ze spolku Alternativa středočeské D3 tvrdí, že územní řízení začalo v tichosti kvůli omezení účasti veřejnosti a obce nemají kompletní podklady. ŘSD to odmítlo.

Na trase budoucí dálnice se začínají dělat průzkumné štoly tunelů. „Doděláváme podrobné geodetické průzkumy na mostu přes Sázavu a na všech úsecích dokončujeme dokumentaci pro povolení stavby,“ řekl Mátl. ŘSD chce letos také oslovit vlastníky pozemků a začít vykupovat pozemky po celé trase. „To je velmi důležité, protože na těch 57 kilometrech oslovíme spoustu lidí, kteří pozemky vlastní, a příprava stavby se posune výrazně dál,“ uvedl Mátl. Věří, že většina vlastníků prodá ochotně, protože stát podle něj nabízí dobré ceny.

Dálnice má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Středočeská část by měla měřit 58,5 kilometru. Zatímco ve Středočeském kraji se stavět ještě nezačalo, na jihočeské části se budují dva poslední úseky dlouhé téměř 16 kilometrů od Kaplice – nádraží k Dolnímu Dvořišti. „Za dva roky se dostaneme plynule od Mezna, kde teď dálnice D3 začíná, až po Rakousko,“ dodal Mátl.

Martin Kuba, hejtman, Martin Kupka, ministr dopravy

Stopadesátkou po české dálnici? Na D3 už brzy, slibuje ministr Kupka

Přibližně v polovině roku by řidiči podle plánu státu mohli poprvé jet rychlostí 150 kilometrů v hodině po dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi.

Přečíst článek

Drážní zakázka za 100 miliard. Správa železnic hledá, kdo postaví trať na pražské letiště

Správa železnic vypsala výběrové řízení na dodavatele PPP projektu pro železniční trať z Prahy-Veleslavína na pražské letiště. Má to být první spolupráce státu se soukromým sektorem na železnici. Vítěz výběrového řízení zajistí vybudování trati a její údržbu po dobu 25 let. „Jedná se o historický milník v přípravě prvního PPP projektu na naší železnici,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme