Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Stanjura rozhodl o daňových úlevách pro dopravce. To je málo, bouří se podnikatelé v autodopravě

Zbyněk Stanjura
čtk
 ČTK

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) vyhověl požadavkům dopravců, které tíží vysoké ceny paliv, jen částečně - zrušil zálohy u silniční daně a odložil platby DPH. Podnikatelé v autodopravě však po vládě požadovali úplné zrušení silniční daně, přímou finanční pomoc a snížení spotřební daně z nafty na minimum EU.

Reklama

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) ve čtvrtek rozhodl o faktickém odložení plateb daně z přidané hodnoty pro podnikatele v autodopravě do konce letošního října. Zároveň stát všem dopravcům hromadně promine zálohy silniční daně na celý letošní rok, což ale neznamená prominutí samotné daně. Vyplývá to z generálního pardonu ministra financí zveřejněného na internetu. Ministerstvo financí informovalo, že pardon je primárně reakcí na rostoucí ceny pohonných hmot a výsledek jednání s podnikateli v dopravě.

Dopravci krok vítají, ale považují ho v současné situaci, kdy se jim náklady zvýšily kvůli drahé naftě o šest až sedm korun na kilometr, za nedostatečné. Opatření označili za „měkké“, problém podle nich jen oddaluje. Sdružení Česmad Bohemia vyzvalo vládu k přímé finanční podpoře dopravních firem a ke snížení spotřební daně z nafty o 1,60 Kč na minimální úroveň EU. Podle generálního tajemníka sdružení Vojtěcha Hromíře chce sdružení dále s ministry jednat, ale v případě nedohody je připraveno k protestním akcím.

Litr nafty nyní stojí v Česku průměrně 46,21 koruny. Před ruskou invazí na Ukrajinu za naftu řidiči platili o téměř 9,80 koruny na litr méně. 

O odložení platby DPH je třeba požádat na finančním úřadě a splnit podmínku být podnikatelem v dopravě. Podle MF přitom je možné požádat o odložení platby DPH již v případě únorové platby DPH, která je splatná v pátek 25. března. Čtvrtletní zálohy na silniční dani se po celý rok 2022 promíjí automaticky.

Reklama

„Podnikatelům fakticky umožníme odložit platby DPH až o sedm měsíců. Zároveň nemusí celý rok platit zálohy na silniční daň, kterou navíc pro auta do 12 tun celou zrušíme. Pomůžeme tím dopravcům zlepšit jejich cash-flow v aktuálně složité situaci,“ uvedl Stanjura.

Radim Jančura, šéf RegioJet

Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus

Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.

Přečíst článek

Faktické odložení plateb DPH formálně MF provedlo prominutím úroků z prodlení a z posečkání na DPH. V případě silniční daně jsou konkrétně zrušeny zálohy z dubna, července, října a prosince. Jde o hromadné prominutí záloh, dopravci tak nebudou dostávat žádné oznámení.

Vláda už dříve rozhodla o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní vozidla do 12 tun. Podnikatelům by to mělo přinést roční úsporu 4,2 miliardy korun. Je k tomu ale potřeba novela zákona o dani silniční, kterou má předložit ministerstvo financí.

Ceny benzinu 5. března 2022

Dalibor Martínek: Razie na pumpaře? Trapné fiasko vlády, které se dalo čekat

Překvapení se nekoná. Ministerstva průmyslu a financí udělala „obří razii“ na pumpaře. Podle některých „expertů“, kteří se vylíhli na státních úřadech, totiž mohli právě pumpaři za obří zdražení pohonných hmot. Člověku, který umí sčítat jedna a jedna, bylo přitom dopředu jasné, jak celá akce dopadne.

Přečíst článek

čerpací stanice Shell v Rozvadově

Dalibor Martínek: Drahá nafta a benzín? Zaplatí to střední třída, vláda si myje ruce

Dlouho se čekalo, jak se vláda postaví k rapidně zdražujícím palivům. Zdálo se, že existuje určitá naděje, že si erár pro blaho národa nechá ujít pár desítek miliard třeba ze spotřební daně. Nestalo se.

Přečíst článek

Ceny benzinu 5. března 2022

Stanislav Šulc: Jako Pat a Mat aneb Jak Maďaři a Češi snižovali ceny benzinu

Ceny pohonných hmot letí raketově vzhůru v celé Evropě. A vedle všeobecné snahy pomoci Ukrajincům zasažených válkou se lidé začínají bát, za kolik budou tankovat. Vlády mají docela dost možností, jak cenu benzinu a nafty srazit. Ale z nějakého důvodu vymýšlejí složité mechanismy, které k cíli nevedou vůbec, nebo jen minimálně. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě, že? 

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme