Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Bomba nebo sestřelení? Prigožinův poslední let je protkán tajemstvím

Trosky letadla Embraer 600, ve kterém se měl nacházet Jevgenij Prigožin
ČTK

Tragická nehoda letadla Embraer Legacy 600, ve kterém zemřel šéf soukromé ruské Wagnerovy skupiny Jevgenij Prigožin, velitel Prigožinových žoldnéřů Dmitrij Utkin a šéf jejich logistiky Valerij Čekalov, vyvolává čím dál více otázek. Verzí proč se stroj zřítil je několik.

Reklama

FOTOGALERIE: Prohlédněte si letadlo Embraer Legacy 600, ve kterém zemřel Jevgenij Prigožin

Výbuch na palubě či sestřel

Ruskojazyčná verze BBC tvrdí, že nejčastěji zmiňované důvody tragického pádu letadla jsou výbuch na palubě letadla a zásah protiletadlovou střelou odpálenou ze země. Hlavním argumentem pro tyto verze je fakt, že se letoun nejspíš začal rozpadat už ve vzduchu - některé jeho úlomky byly nalezeny daleko od trupu. Další možnostmi jsou i chyba pilota či porucha letadla.

Ještě večer po nehodě agentura RBK s odvoláním na policejní zdroj uvedla, že vyšetřování bere v úvahu všechny verze: chybu pilota, technické problémy i vnější vliv. Takový postup bývá běžný po všech podobných leteckých nehodách.

Trosky letadla Embraer 600, ve kterém se měl nacházet Jevgenij Prigožin

Podle údajů webu Flightradar24 letěl stroj Embraer Legacy 600 s registračním číslem RA-02795 se zapnutým transpondérem od 17:59 moskevského času do 18:11 (16:59 až 17:11 středoevropského letního času). Soudě podle dráhy letu letoun zapnul transpondér až ve vzduchu, což některá letadla dělají. V té době byl ve výšce 3,7 kilometru u města Zelenograd poblíž Moskvy, letěl rychlostí 585 kilometrů za hodinu, nabíral výšku a stále zrychloval.

Během celého zaznamenaného letu letoun stoupal a zvyšoval svou rychlost, dokud transpondér nepřestal vysílat informace. Přístroj nevykázal žádný pokles stroje, zařízení tedy muselo být buď vypnuto, nebo ve vzduchu přestalo fungovat z jiného důvodu.

Videozáznamy se rozcházejí

Dalším zdrojem informací, ze kterých by se dalo usoudit, co se ve vzduchu stalo, jsou videozáznamy očitých svědků. Jedna z nahrávek ukazuje, jak letadlo padá kolmo dolů ve vývrtce a za ním se táhne kouřová stopa. Ve stejnou chvíli je vidět na obloze bílý kouřový mrak, který zůstává viditelný v místech, odkud letadlo padalo.

Na jiném videu je slyšet zvuk motoru. Zda patří padajícímu letounu, ale není jasné. Žena, která nahrávku komentuje, říká, že byly slyšet dva výbuchy a že „dron“, jak letadlo nazývá, byl sestřelen. Rovněž dodává, že kromě letounu „padaly i různé kusy“. Další nahrávky ale žádné exploze nezmiňují. Když byly zveřejněny fotografie trosek letadla, podle některých expertů na nich byly vidět malé díry právě po zásahu protiletadlovou střelou. Na jiných snímcích ale nic takového vidět nebylo.

Dmitrij Medveděv

Rusko by mohlo anektovat Jižní Osetii a Abcházii, uvedl Medveděv

Místopředseda ruské bezpečnostní rady Dmitrij Medveděv varoval, že Rusko by mohlo anektovat gruzínské separatistické regiony Jižní Osetii a Abcházii. Rusko po válce z roku 2008 udržuje na těchto územích svá vojska, což Gruzie označuje za okupaci.

Přečíst článek

Dvě nejoblíbenější verze, o kterých se diskutuje na internetu, jsou výbuch na palubě a zasažení střelou ze země. Ve prospěch exploze mluví fakt, že se letadlo začalo rozpadat ve vzduchu. Moderní letadla jsou přitom navržena tak, aby jejich kostra odolala velkému tlaku. Prigožin neletěl stíhačkou, na druhou stranu i civilní letoun se může dostat do problémů a turbulencí, poznamenala BBC. Jak dodala, na otázku, co za rozpadem letounu mohlo stát, mohou jednoznačně odpovědět pouze letečtí experti.

Pravdou nicméně je, že jeden z úlomků stroje byl nalezen až dva kilometry od místa havárie. A o rozpadu letounu hovořili i někteří svědci. „Jedno křídlo odletělo na stranu... motory stále běžely, byl jsem překvapen, že motory běžely ještě několik vteřin. Pak předek letadla poklesl dolů a stroj začal pomalu padat k zemi,“ citoval server fontanka.ru jednoho ze svědků.

Pokud jde o možnou explozi na palubě, ruský telegramový kanál Baza uvedl, že bomba mohla vybuchnout v zadní části letounu u toalet. Mnoho lidí považuje za důkaz výbuchu například i to, že jedna z letušek, které na palubě byly, řekla před startem svým příbuzným, že jejich odlet byl z neznámého důvodu opožděn. Na druhou stranu ale, kdyby v letadle byla umístěna bomba, stroj by začal ve vzduchu hořet a na videozáznamech padajícího letadla nic podobného vidět není.

Vyšetřovatelé odvážejí trosky letadla Embraer 600

Pravděpodobnější se tedy může jevit verze o určité události na palubě, v důsledku které byla nad letadlem ztracena kontrola a stroj se začal ve vzduchu rozpadat. O jakou událost mohlo jít, není jasné.

Mnoho komentátorů sdílí verzi o možném sestřelení letadla. List Financial Times s odvoláním na své zdroje napsal, že byl letoun sestřelen systémem protivzdušné obrany, podrobnosti ale neuvedl. Podobné informace se objevují i na telegramových kanálech blízkých wagnerovcům. Ve prospěch této verze hovoří několik faktů, zaprvé bílý obláček, který byl vidět na jednom z videí, mohl být kouř z výbuchu rakety. Zadruhé jsou tu prohlášení svědků, kteří hovoří o explozích. Na druhou stranu ale kouřový mrak na obloze mohl být i důsledkem exploze na palubě. A této verzi nenahrává ani to, že na obloze nebyla vidět žádná stopa po letu rakety.

Reklama

Související

Zabití Prigožina objednal Putinův důvěrník Patrušev

Smrt Prigožina byla vraždou na objednávku od Putinova člověka, píše The Wall Street Journal

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme