Reklama

Europoslanec Zdechovský: Zákaz spalovacích motorů je vítězstvím zelené ideologie nad zdravým rozumem

Elektromobil, ilustrační foto
iStock
Tomáš Zdechovský

Evropská unie jako celek si v rámci Zelené dohody pro Evropu vytkla za cíl postupně snižovat emise skleníkových plynů. Do roku 2030 se mají dle plánu Fit for 55 emise snížit o 55 procent oproti roku 1990. 

V roce 2050 už je plánované dosažení úplné uhlíkové neutrality. Jedná se nepochybně o ambiciózní cíl. Silný argument pro omezení fosilních paliv nyní poskytuje potřebu vymanit se ze závislosti na ruské ropě a plynu. 

Nicméně současný tlak na čím dál rychlejší snižování CO2 považuji za naprosto nenormální a příčící se zdravému rozumu. Přesvědčit jsme se o tom mohli na posledním plenárním zasedání Evropského parlamentu, kdy se projednával balíček opatření spojených právě se zmíněným plánem Fit for 55.

Rána pro český průmysl

V jednom z klíčových hlasování Evropský parlament vrátil zpět do výborů návrh na zpoplatnění emisí z vytápění budov a dopravy, které mají být klíčovou součástí klimatického balíčku. Mnohem větší pozornost však vyvolalo v Česku ještě jiné hlasování na posledním plenárním zasedání, které bylo taktéž součástí klimatického balíčku. Je jím velmi kontroverzní zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Ruku pro něj zvedlo celkem 339 europoslanců, naopak 249 bylo proti a 24 se jich zdrželo.

Petr Žaluda, šéf Olife Energy

Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda: Při současných cenách nafty začínají být elektroauta výhodnější

Několik let nebylo o Petru Žaludovi slyšet, jako by žil ve skrytu. Velký rozdíl proti době, kdy před devíti lety končil jako šéf Českých drah. Tehdy byly stránky bulváru plné „zaručených zpráv“ o rozmařilém životu a obřím odstupném vrcholového manažera. Žaluda se v posledních letech věnuje elektromobilitě. Založil firmu na dobíjecí stanice Olife Energy. Po počátečních bolestech mladé firmy očekává rychlý růst. A už se poohlíží po investorovi.

Přečíst článek

Zákaz může znamenat velmi těžkou ránu pro české hospodářství, jehož významnou součástí je právě automobilový průmysl. Drtivá většina poslanců z Česka (včetně mě) proto hlasovala proti. Pro zákaz spalovacích motorů hlasovali jen čtyři čeští europoslanci: Luděk Niedermayer (TOP 09), Markéta Gregorová, Marcel Kolaja a Mikuláš Peksa (všichni Piráti) a zdržel se Stanislav Polčák (STAN). 

Většina poslanců z ostatních zemí ale hlasovala odlišným způsobem, než ti čeští. Bohužel převládla zelená ideologie nad zdravým rozumem. V každém případě se ale jedná o krok, u něhož nebyly zváženy důsledky a může v dlouhodobé perspektivě silně poškodit českou ekonomiku a zvýšit závislost Evropy na Číně, která je největším výrobcem baterií pro elektromobily.

Příliš drahé suroviny

Situace je nyní taková, že EU sází na jednu kartu (elektromobilitu) a doufá, že trefí jackpot, což není zdaleka jisté. Výroba elektromobilů není úplně ekologická, potvrzují studie.

Elektromobil, ilustrační foto

Dalibor Martínek: Evropa si zničí autoprůmysl kvůli nesmyslnému boji za klima

Letos jsme doma topili až do května. Byla kosa. Topím plynem, ruským. Jiný nemáme. V jiné roky vypínám topení začátkem dubna. Faktura za plyn byla letos výživná. I nárůst záloh. Inflace se na mě již podepisuje. Asi na každém z nás. Máme před sebou těžké měsíce.

Přečíst článek

Problém představuje vysoká cena surovin (lithium, kobalt), z nichž se vyrábí baterie do elektromobilů, což se samozřejmě projevuje na výsledné ceně. Reálně hrozí, že chudší lidé přijdou o možnost pořídit si cenově dostupný dopravní prostředek a auto se opět zanedlouho stane výsadou bohatých.  Zvláště pro lidi žijící na vesnici, kam jezdí autobus dvakrát denně, to bude veliký problém. 

Zajímavé na tom je, že návrh prošel především hlasy levice, která ukázala, že zájmy těch ekonomicky slabších jsou jí naprosto cizí.  Ne všude existuje dostupná MHD. Lidem z progresivní levice uzavřeným ve svých velkoměstských bublinách to ale bohužel nedochází. Jako červený hadr musí na mnohé působit zpráva o tom, že mezitím vším prošla výjimka ze zákazu pro Ferrari, výrobce automobilů pro ty úplně nejbohatší.  

Voda na mlýn euroskeptikům

Jistou naději na alespoň dílčí změny k lepšímu nám může dávat skutečnost, že nejde o konečnou podobu legislativy. Evropský parlament bude o věci jednat ještě jednou. Schválená podoba bude ještě nyní probrána mezi zástupci Evropského parlamentu, Evropské komise a Radou EU v rámci tzv. trialogu. 

Škoda Auto, ilustrační foto

Petr Dufek: Obrat v automobilovém průmyslu přichází jen plíživě

Po pěti měsících se měsíční produkce osobních automobilů v ČR konečně vrátila nad hranici 100 tisíc vozů. Květnové statistiky Sdružení automobilových dopravců ukazují, že se situace v automobilovém průmyslu výrazně zlepšila.

Přečíst článek

O výsledném kompromisu se bude znovu hlasovat v Evropském parlamentu a na Radě EU. Nelze samozřejmě vyloučit, že kompromisní podoba může vypadat ještě hůře než původní návrh. Česku však může výrazně nahrávat, že návrh se bude projednávat během našeho předsednictví a česká vláda se k zákazu spalovacích motorů staví výrazně kriticky.

Nevidím jediný dobrý důvod, proč jít cestou zákazu. Zde jasně platí, že trh by vše vyřešil mnohem lépe. Direktivně shora nařizovat přechod k elektromobilitě nemá absolutně cenu, když se většině lidí zatím nevyplatí. Za aktuální situace, kdy nejsou zajištěny ekologické zdroje pro nabíjení vozů na baterie, lze navíc úspěšně pochybovat i o „zelenosti“ celého opatření. 

Jde tedy jen o Potěmkinovu vesnici. Nikdo se pak nemůže divit tomu, že zákaz spalovacích motorů je vodou na mlýn všem euroskeptikům a odpůrcům Evropské unie. Má EU něco takového zapotřebí? Já myslím, že opravdu ne. 

Autor je poslancem Evropského parlamentu za KDU-ČSL

Ropa

Dalibor Martínek: Bláznivá závislost na ropě. Naše civilizace stojí na chcíplinách minulých věků

Ropa je hnusná, smradlavá tekoucí kaše, která vznikla v minulosti ze zemřelých zvířat a rostlin. Z nechutného mixu chcíplin. Tmavě hnědá, vazkavá, nic krásného.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme