Reklama

Dalibor Martínek: Když to nejde silou, použijte Leoše Mareše

Škoda Auto, ilustrační foto
Škoda Auto
Dalibor Martínek

Na sousloví „nevratný trend“ narážíte na každém kroku. Nejčastěji zaznívá v souvislosti s bojem za záchranu planety. Válka s CO2? Nevratný trend. Přechod na elektroauta? Nevratný trend. Nevratným trendem je bio, jízda na kole, odmítání letadel, kritika velkých nákladních lodí, nejedení masa.

Je tu však jedna záhada. Nevratné trendy se rodí jakoby odnikud. Většina lidí je nechce, ale posléze musí. Skutečně musí?

Třeba elektroauta. Co na tom, že je kromě skalních fanoušků normální lidé téměř nekupují. V Česku se jich i přes letitou masáž prodává asi jedno procento. Pochopitelně, je to nedozrálý produkt. Automobilky však trvají na svém, přechod k jejich výrobě je nevratné rozhodnutí. Aha, takže zákazníci je nechtějí, jejich výroba je nákladnější a dopad na životní prostředí pofidérní, ale je to prostě nevratný trend.

Deloitte, ilustrační foto

České rychle rostoucí technologické firmy vládnou střední Evropě

České společnosti opět dominovaly žebříčku padesátky nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě. Do dvaadvacátého ročníku soutěže Deloitte Technology Fast 50 CE se dostalo 19 českých technologických firem, o dvě méně než loni. První místo obsadil český fintechový startup FTMO, druhá je litevská společnost Kilo grupé, UAB (Kilo.health) a třetí příčku obsadila rovněž česká společnost Driveto, která nabízí flexibilní pronájem automobilů.

Přečíst článek

Je elektromobilita nevyhnutelná?

Řekne vám to každý kapitán českého průmyslu. Prý se s tím nedá nic dělat. Nedá? Vážně? Vždyť každá lidská činnost spočívá na vědomém rozhodnutí, tak jak to, že s některými trendy se „nedá“ nic dělat? Poctivější by od lídrů bylo, kdyby přiznali, že se jim „nechce“ s tím nic dělat. Že je to pohodlnější.

Kolikrát jsem už slyšel od šéfa Svazu průmyslu, že s předčasných přechodem na zatím málo funkční technologie nejde nic dělat, že je to nevratné. Blíž pravdě by bylo, kdyby zaznělo, že už firmy do změn nalily neskutečné peníze. Že přepracovaly výroby, secvakly podpatky, aby si nepoštvaly úředníky a politiky. Aby si udržely byznys. Být zticha a šlapat. Nebo že by v elektromobilitě cítily i větší profit?

Reklama

Výsledkem pak třeba je, že Škodovka ve jménu nezvratného trendu zavře výrobu u zákazníků oblíbených, ověřených a dobře fungujících fabií kombi. A najme si nejdražšího a nejpopulárnějšího českého moderátora, aby lidi vtipně přesvědčil o výhodách budoucích předražených elektroaut. Toho Leoše Mareše, který se proslavil zálibou v luxusních silných autech jako je Ferrari, Lamborghini či Rolls Royce. Nyní tedy elektroškoda. Jak uvedl marketingový šéf Škodovky na Linkedin, „jsme si vědomi role, kterou jako leader domácího trhu hrajeme v propagaci elektromobility“. Přesně v duchu, že když to nejde silou, půjde to ještě větší silou.

ilustrační foto

Cena emisních povolenek v EU je na rekordu. Stojí na 75 eur za tunu

Cena emisních povolenek v Evropské unii se vyšplhala na nové maximum nad 75 eur (více než 1900 korun) za tunu. Systém obchodování s povolenkami byl v EU zaveden v roce 2005 a růst jejich ceny z posledních měsíců je jedním z faktorů, které přispívají ke zdražování energií.

Přečíst článek

Dětem říkáme: Můžeš být vším, čím chceš být. Stačí se jen dostatečně snažit. Je to pohádka, na které žijeme své životy. Že by majitelé koncernů nedokázali vést firmu směrem, kterým chtějí? Třeba vyrábět spalovací auta místo elektrických? Pohádka, kterou říkáme dětem, neplatí? Máte fabriku, chcete vyrábět, a někdo vám nařídí, že musíte být uhlíkově neutrální. Sice nevíte, o co jde, ale podmínky raději splníte. Aby vám to nezavřeli.

Cyklostezky v Praze jsou trend

Ještě jeden nevratný trend teď frčí. A zapadá do stejného rámce. Cyklostezky na silnicích měst. Praha nyní přímo řádí. Výroba pruhů je jistě drahá. Ale co, jde to přece z veřejných peněz. Jenže, v Praze je registrovaných asi milion aut. Co tím asi jejich majitelé mysleli, když si vozy pořídili? Že by si přáli jezdit do práce či na nákupy na kole? To by si pořídili kola, ne? Cyklistů je ve městě asi tři a půl, a pak ještě zaměstnanci zásilkových služeb.

Architekta Eva Le Peutrec

V Číně se prostavěli do kvality, tvrdí architektka mrakodrapů Eva Le Peutrec

Navrhla desítky mrakodrapů, velké multifunkční komplexy i město pro milion lidí. Ke všem svým projektům ale architektka Eva Le Peutrec přistupuje stejně. „Na většině zakázek platí, že už dnes je pozdě,“ popisuje stavění v Číně, kde chvíli žila, aby mohla projektovat mrakodrapy.

Přečíst článek

Prostor pro auta se (nevratně?) zmenšuje. Ze dvou pruhů pro auta je jeden. Doprava houstne, vozidla stojí v kolonách, cesta trvá déle, nervy tečou, motory běží motory a výfukových plynů přibývá. Kdo rozhodl o tomto nevratném trendu?

Obávám se, že jediným skutečným nevratným trendem je růst lidské pošetilosti.

Víno jako investice.

Burgundské, šampaňské, skotská whisky. Investiční alkohol poráží inflaci

Nejdražší sbírku skotské whisky Macallan Red, která je nyní v Česku, si pořídil fond kvalifikovaných investorů Wine Management. Hodnota tří lahví alkoholu staršího sedmdesáti let je šest milionů korun.

Přečíst článek

Restauracím klesají tržby. Z kopýtka si ale Češi vyhodili předvečer svátku 17. listopadu

Listopadové zpřísnění protipandemických opatření přineslo gastro provozům citelný propad tržeb. Vyplývá to z údajů společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá víc než čtvrtina tuzemských gastro podniků. Výjimku ovšem představovaly ve třetím listopadovém týdnu noční kluby a bary, kde tržby překvapivě vyskočily až k říjnové úrovni.

Přečíst článek

Reklama

Související

Škoda Enyaq IV

Stanislav Šulc: Škodovka není luxusní auto. Těm se na rozdíl od ní loni dařilo

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme