Záhada českých vajec. Jejich cena roste nejrychleji ze všech zemí EU
Ceny vajec v České republice se i v únoru zvýšily nejvíce ze všech zemí Evropské unie. Meziročně vejce zdražila o 95,1 procenta, zatímco průměr za EU je 31,1 procenta. S odkazem na harmonizované údaje Eurostatu o tom informuje německý statistický úřad. Vejce v České republice zdražila nejvíce z celé EU i v lednu. Němečtí statistici jejich ceny krátce před Velikonocemi opět porovnali.
Už ne téměř na dvojnásobek jako v Česku, ale stále o výrazných 79,2 procenta zdražila vejce v Maďarsku. V Německu je přitom cenový nárůst nižší než průměr EU, za únor činil meziročně 16,6 procenta. Méně než evropský průměr zdražila vejce také na Kypru, v Lucembursku nebo v Rakousku.
Ceny vajec byly v lednu v Evropské unii meziročně vyšší o 30 procent, uvedl evropský statistický úřad Eurostat. Nejvyšší nárůst ze zemí unijního bloku zaznamenala Česká republika, kde vejce zdražila o 85 procent.
Vejce jako symbol drahoty. Cena rostla v celé EU, ale v Česku nejvíc
Money
Při srovnání absolutních cen producentů vycházela podle posledních dat Eurostatu za rok 2021 vejce nejlevněji v Polsku. Tehdy stálo jedno vejce v Polsku v přepočtu 5,79 centu (1,36 koruny), zatímco nejdražší je mělo Řecko, kde se za jedno vejce platilo 19 centů (4,45 koruny). V České republice to bylo 7,22 centu (1,69 koruny).
Míra inflace v Maďarsku se v únoru poprvé po více než roce snížila. Z lednové hodnoty 25,7 procenta klesla na 25,4 procenta, v růstu ale pokračovaly například ceny potravin. Ve své předběžné zprávě to uvedl maďarský statistický úřad. Maďarsko má nadále nejvyšší inflaci ze zemí Evropské unie.
Úleva pro rekordmana v inflaci v EU i premiéra Orbána. V Maďarsku v únoru poprvé po roce ceny klesly
Money
Nadprůměrný cenový růst zaznamenala Česká republika letos v únoru i při srovnání cen všech potravin. Zatímco průměr EU činil 19,5 procenta, v Česku to bylo 25,2 procenta.
Za růstem cen, který nepřestává trápit české spotřebitele i ekonomiku, stojí nadále nejvíce růst cen všeho spojeného s bydlením. Stále větší vliv pak mají potraviny, které v Česku zdražují z celé řady důvodů. Mimo jiné i kvůli vybíjení chovů drůbeže v důsledku ptačí chřipky. Navzdory tomu však řada lidí stále bude opakovat nesmysl o tom, že Česká národní banka nedělá dost, aby srazila inflaci. Mýtus o všemocné ČNB však neplatí zejména v aktuálních ekonomických podmínkách.
Stanislav Šulc: Za inflací nestojí ČNB. Větší vliv má ptačí chřipka
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.