Rozvojová banka začala přijímat žádosti o dotace na elektromobily

Národní rozvojová banka (NRB) začala přijímat žádosti o podporu na nákup elektromobilů pro firmy. Podpora spočívá v poskytnutí bezplatné záruky na nákup vozu na elektřinu. Po pořízení elektromobilu budou moci podniky žádat NRB o příspěvek ve výši až 300 tisíc korun na vozidlo a 150 tisíc na dobíjecí stanici. Podpora bude trvat do konce příštího roku a financovaná bude z Národního plánu obnovy.
Celkově je z Národního plánu obnovy na projekt určeno 1,95 miliardy korun. Z toho půjde 1,65 miliardy na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.
Žádost v rámci programu Záruka Elektromobilita mohou podat živnostníci, podnikatelé, ale i malé, střední a velké firmy. „NRB bude vystavovat záruky k úvěrům, které poskytnou spolupracující partneři, tedy komerční banky či leasingové společnosti. Tento mechanismus používáme i v jiných programech v našem portfoliu,” uvedl člen představenstva NRB Pavel Křivonožka. Banka očekává, že první příspěvky začne vyplácet v polovině dubna.
Podporovány jsou osobní vozy, tedy auta s nejvíce osmi místy včetně sedadla řidiče, a lehké užitkové vozy do hmotnosti 4,25 tuny. Auto nemusí být nové, podmínky splňuje také vozidlo, které bude dodané do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu, které bude mít najeto do 6000 kilometrů. U osobních aut se banka zaručí za úvěry od 300 000 do 1,5 milionu korun, majitelé pak mohou požádat o podporu až 200 000 korun. U malých dodávek jde o úvěr do dvou milionů korun a příspěvek maximálně 250 000 na vozidlo, u větších užitkových aut je výše zaručovaného úvěru až 2,5 milionu a příspěvek 300 000 korun.
Za katastrofální sázku na elektromobily padá hlava šéfa jedné z největších autopůjčoven světa, Hertzu. Stephen Scherr, bankéř s třicetiletou profesní dráhou u Goldman Sachs přes svůj zkušený věk podlehl zelené ideologii a coby novopečený šéf Hertzu nakoupil do jeho flotily desetitisíce elektrovozů. Jenže o elektroauta není zájem, vykazují vysoké náklady amortizace a též jejich opravy jsou drahé. Hertz se proto desetitisíců vozů zase zbavuje, s obrovskou ztrátou, jež láme Scherrův vaz.
Lukáš Kovanda: Končí šéf jedné z největších autopůjčoven světa. Vaz mu zlomila katastrofální sázka na elektrovozy
Názory
Evropa už od dotací ustupuje
„Jsme rádi, že se konečně povedla výzva, která je dost zásadní. Je určena pro podnikatele, kteří nakoupí 75 procent aut, u elektromobilů je to až 90 procent. Bohužel vnímáme tam i některá negativa. Ta výzva přichází relativně pozdě proti ostatním zemím. V Evropě se od dotací tohoto typu ustupuje,” uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) měsíčně podle jejího odhadu díky programu zajistí financování zhruba 500 vozů. Podle nedávného průzkumu společnosti EY pro ČLFA 35 procent firem uvedlo jako důvod nezájmu o elektromobily chybějící dotační podporu pro jejich výhodnější nákup.
Podle společnosti Raiffeisen - Leasing se o podporu zajímají zhruba desítky klientů denně. V 95 procentech případů žádají financování nových vozů menší a střední firmy. Největší zájem je o elektromobily mezi jedním a 1,5 milionu korun, mezi značkami vede Tesla, uvedla.
Tempo růstu prodeje nových elektromobilů na českém trhu se letos kvůli čekání firem na zahájení výzvy snížilo na polovinu. Prodej za leden a únor stoupl o 25 procent na 911 vozů, zatímco loni ve stejném období rostl o 48 procent. Za celý loňský rok prodej elektromobilů vzrostl o 71 procent na 6640 vozidel. Elektromobily loni tvořily téměř tři procenta celkových prodejů nových osobních aut, letos na začátku roku jejich podíl klesl na 2,6 procenta.
Elektromobily vycházejí z módy. Tržby Tesly budou letos stagnovat, v příštím roce se dokonce propadnou, šokuje ve své nové prognóze americká banka Wells Fargo. Jen letos spadly akcie Tesly o 32 procent, zatímco akciový trh v USA roste o více než 8 procent, uvádí hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Tesla? Letos stagnace, příští rok propad, varuje banka Wells Fargo. Proč elektromobilita vychází z módy?
Názory
Čína letos zvýší výdaje na vědu a výzkum ze státního rozpočtu o deset procent oproti loňskému roku. Chce tak umožnit příklon své ekonomiky k rozvoji špičkových technologií. Současně ji motivuje závod se Spojenými státy o technologickou převahu ve světě.
Technologická válka vrcholí. Čína v ní poráží Evropu
Zprávy z firem
Japonské automobilky Nissan a Honda chtějí spolupracovat ve vývoji elektromobilů a inteligentních technologií pro automobily. Cílem je snížit náklady a zlepšit konkurenceschopnost, oznámily firmy. Automobilky tak spojí své zdroje v odvětví, ve kterém japonští výrobci aut zaostávají.
Rodí se japonská aliance. Nissan a Honda chtějí spolupracovat při vývoji elektromobilů
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.