Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci
Českou ekonomiku podle něj prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy v minulém roce brzdili také politici tím, že "vytvářeli dojem krize".
Loňský rok byl pro obchodníky jeden z těch nejhorších. Oživení spotřebitelské nálady přinesly až vánoční nákupy v prosinci, uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza na síti X. Podle dnes zveřejněných dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) maloobchodní tržby loni meziročně klesly o 4,1 procenta. V samotném prosinci naopak o 1,6 procenta vzrostly.
Postupné oživení reálných nákupů, které je patrné už od loňského listopadu dává tušit, že více než dvouletý negativní trend omezování domácností už končí. Začal s rostoucí inflací likvidující kupní sílu obyvatel a také s poklesem inflace končí.Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat
Money
„Tak jsou konečně statistiky obchodu za minulý rok. A ukazují, že máme neuvěřitelný talent dostat se do krize sami. O utrácení rozhoduje především nálada společnosti - a tím, jak tady politici rok a půl vytvářeli dojem krize, brzdili českou ekonomiku úplně zbytečně. Trochu oživení přinesl až prosinec a Vánoce," uvedl Prouza na síti X.
Meziroční růst tržeb za nepotravinářské zboží o 2,5 procenta byl podle Prouzy v prosinci dán tím, jak lidé nakupovali dárky na poslední chvíli. Naopak za poklesem tržeb za potraviny o 0,2 procenta stála především vyšší úroveň slev oproti roku 2022, uvedl.
Češi loni přiškrtili svoji spotřebu nejvíce v tomto miléniu, dokonce čtyřikrát více než během globální finanční krize. Drtila je mimořádná inflace a dramatický pokles reálných mezd, výdaje za potraviny omezují již dvacet měsíců v řadě, komentuje čerstvá data Českého statistického úřadu hlavní ekonom Lukáš Kovanda. Lukáš Kovanda: Češi si loni rekordně utáhli opasky
Názory
Loňský meziroční propad maloobchodních tržeb byl podle analytiků způsoben bezprecedentním nárůstem inflace a poklesem reálných mezd. Oživení spotřeby domácností ale stejně jako v listopadu ukazují prosincová data. Mělo by také pokračovat s tím, jak bude inflace ustupovat a příjmy se reálně zvyšovat. Analytici upozornili na to, že prosincový meziroční růst maloobchodních tržeb o 1,6 procenta překonal tržní odhad, který činil 0,7 procenta. Meziměsíčně maloobchodní tržby v prosinci podle ČSÚ stouply o 0,2 procenta.
Letošní Vánoce budou z hlediska obchodu jiné než všechny předchozí za mnoho let. Lidé jsou zaskočeni obřím nárůstem cen energií a přemýšlejí, jak ušetřit. Vánoční dárky budou první obětí. Dobře si to uvědomuje i Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. „Předvánoční prodeje jsou asi o patnáct procent nižší,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz. Ani tradiční povánoční výprodeje podle něj neskýtají obchodníkům dobré vyhlídky. Nejhůř jsou na tom prý prodejci textilu.Tomáš Prouza: Vánoce budou hubené, už to vidíme. Ani povánoční slevy nepomohou
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.