Pivo zdražily dvě třetiny hospod. Smiřte se s tím
Většina (62 procent) výčepů přikročila po lednovém zvýšení DPH ke zdražení piva. Milovníci čepovaného moku si připlatí v průměru tři koruny na půllitr, vyplynulo z průzkumu největšího českého pivovaru.
Čepované pivo po lednovém zvýšení DPH zdražilo 62 procent restaurací a hospod, a to v průměru o 2,80 koruny na půllitr. Zbylých 38 procent zatím ceny nezvýšilo, hlavně kvůli obávám z odlivu hostů a jejich menších útrat. Vyplývá to z průzkumu Plzeňského Prazdroje mezi 3400 hospodami v ČR.
Štamgasti své podniky drží nad vodou, zatím
Podle průzkumu nehrozí další vlna zavírání hospod, letos podle něj zavření restaurace plánují dvě procenta provozovatelů. Téměř 12 procent omezí otvírací hodiny nebo sníží počet otvíracích dní, a to hlavně v zimě před sezonou. Hospody ale plánují také zavádět novinky a vylepšovat služby, které mají udržet současné nebo přivést nové zákazníky, plyne z průzkumu.
„Letošní data Dotykačky pro Prazdroj ukazují, že ke zdražení se zatím neodhodlaly zdaleka všechny restaurace a hospody - 38 procent podniků ceny čepovaného piva ponechalo na prosincové úrovni. V průměru se tak zvýšily ceny čepovaného piva napříč trhem o 2,80 koruny na půllitr,“ řekl mluvčí největšího tuzemského pivovaru Zdeněk Kovář.
Skoro třetina hospodských (30 procent) se teď podle průzkumu nejvíce bojí odlivu hostů. Čtvrtina (24 procent) pak menších útrat. „Ale na prodejích piva v první měsících vidíme, že setkávání se s přáteli v hospodách je pro Čechy důležité a že nenechají 'své' podniky padnout, " řekl obchodní ředitel Prazdroje Roman Trzaskalik.
Nejsou lidi
Hospodské trápí nedostatek personálu. Asi 18 procent majitelů a provozovatelů má podle průzkumu obavu, že pohostinství už není tak atraktivní. Proto se téměř desetina z nich rozhodla, že bude v provozovnách pomáhat s obsluhou.
Téměř 21 procent hospod a restaurací plánuje letos podle Trzaskalika zavést novinky, nejvíce v nabídce jídel a nápojů, další plánují speciální akce pro zákazníky nebo vylepší interiéry a exteriéry se zahrádkami.
Podle obchodního ředitele má letos Prazdroj na podporu hostinců připraveno zhruba 450 milionů korun - do výčepního vybavení, spolufinancování nových fasád a úprav interiérů a na školení personálu i majitelů. Klíčový je program Pivní gastro akademie, což je dvoudenní intenzivní kurzy pro celé týmy restaurací a hospod. „Špičkoví profesionálové učí vše od ekonomiky provozu přes gastronomické trendy, digitální marketing, vedení lidí až po péči o pivo i komunikaci s hosty,“ řekl Libor Jordán, který se v pivovaru stará o rozvoj partnerských hospod a restaurací.
Sladovnický ječmen je zásadní surovina pro výrobu piva a jeho kvalitu v posledních letech negativně ovlivňují klimatická změna a výkyvy počasí. Na pomoc se mu vydávají vědci.
České pivo je v ohrožení. Ječmen a chmel zachraňují vědci
Zprávy z firem
Příkladů proměny hospod v obchody a asijské restaurace je po celé České republice nepočítaně. Newstream se zaměřil na jednu z opomíjených oblastí. Tedy okres Louny v Ústeckém kraji.
Tradiční hospody nenávratně mizí. Nahrazují je vietnamské obchody a restaurace
Zprávy z firem
Vysoká inflace drtí japonskou gastronomii. Sushi podniky tam krachují rychleji než za covidu.
Čechům zavírají pivnice, Japoncům zase milované sushi bary. Efekt zdražování je nemilosrdný
Money
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.