Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Loňské Vánoce byly z pohledu tržeb obchodníků nejskromnější za posledních pět let

Loňské Vánoce byly z pohledu tržeb obchodníků nejskromnější za posledních pět let
ČTK

Maloobchod dál pokračuje v sestupném trendu, jehož hlavním viníkem je vysoká inflace, respektive prudký propad reálných příjmů domácností.

Maloobchodní tržby v Česku se loni meziročně snížily o 3,6 procenta, o rok dříve stouply o 4,4 procenta. Omezování spotřebitelských nákupů v obchodech pokračovalo i v prosinci. Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) se maloobchodní tržby v posledním měsíci roku 2022 snížily meziměsíčně o 0,7 procenta, v meziročním srovnání byly slabší o 7,3 procenta.

„S určitým zjednodušením se dá říct, že loňské Vánoce byly z pohledu reálných tržeb obchodníků nejskromnější za posledních pět let,” komentoval statistiku Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas.

Plná nákupní centra před Vánoci byly jen klam, Češi šetří jako nikdy.

Lukáš Kovanda: Češi šetří jako nikdy, dokonce více než během pandemie

Maloobchodní tržby loni v listopadu klesly reálně meziročně o 8,7 procenta. Propad tak předčil drtivou většinu expertních odhadů. Český statistický úřad navíc revidoval údaj k maloobchodním tržbám za měsíc říjen 2022. Podle revidovaných dat klesly v desátém loňském měsíci tržby maloobchodu o 9,9 procenta. To je nejvíce minimálně v celém tomto tisíciletí, dokonce více než kdykoli během pandemie, kdy přitom byla podstatná část kamenných obchodů zavřená. Ještě nikdy v historii zveřejněné časové řady se nestalo, že by se maloobchodní tržby dva měsíce po sobě propadly tak mohutně jako v říjnu a listopadu 2022.

Přečíst článek

Pokles tržeb v posledním měsíci roku ovlivnil prodej potravin i nepotravinářského zboží, přičemž tržby za potraviny se dostaly na nejnižší hodnotu od roku 2001, tedy od začátku zjišťování, uvedli statistici.

Za celý rok 2022 se tržby za potraviny meziročně snížily o 5,1 procenta a za nepotravinářské zboží o 2,9 procenta. Za pohonné hmoty obchodníci utržili podle ČSÚ o 1,5 procenta méně než v roce 2021 a za prodej a opravy motorových vozidel o 4,2 procenta méně.

Češi chudnou, tak šetří

Maloobchod tedy dál pokračuje v sestupném trendu, jehož hlavním viníkem je vysoká inflace, respektive prudký propad reálných příjmů domácností. „Z rodinných rozpočtů ukrajují rostoucí náklady na bydlení stále větší část, avšak zdražuje i zboží v obchodech. V prosinci tak například lidé nechali v obchodech o sedm procent více peněz, avšak odnesli si z nich o 7,3 procenta méně zboží,” dodal Dufek.

Reálný pokles prodejů se fakticky dotýká téměř veškerého sortimentu, včetně potravin, výjimkou byly pouze pohonné hmoty nebo léčiva. Slabší sezónu měly tentokrát i internetové obchody, jejichž tržby šly dolů rychleji než v případě kamenných prodejen.

Vysoká inflace, s ní spojený pokles reálných příjmů a nepříliš optimistická spotřebitelská nálada budou brzdou nakupování i v první polovině letošního roku. Postupně by však měla inflace rychle začít opadat a situace by se mohla začít stabilizovat. Některé ceny by podle analytiků dokonce mohly i klesat, zvlášť v případě importovaného zboží. Nejenom díky silné koruně, ale i razantnímu propadu nákladů na námořní dopravu.

Online nakupování dostane nová pravidla

E-shopům skončila bonanza, lidé začali šetřit. Prodejcům loni poprvé v historii klesl obrat

Obrat českých e-shopů loni poprvé meziročně klesl, a to z předloňských 223 miliard na 197 miliard korun. Vyplývá to ze sdělení Asociace pro elektronickou komerci a internetového srovnávače cen Heureka.cz. Poprvé na českém trhu klesl i počet e-shopů, a to o 885 na 50 100 obchodů. Důvodem byly vysoké provozní náklady a rostoucí inflace.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Lukáš Kovanda: Plná nákupní centra před Vánoci klamala. Češi přiškrtili útraty

Přečíst článek
Doporučujeme