Reklama

E-shopům skončila bonanza, lidé začali šetřit. Prodejcům loni poprvé v historii klesl obrat

Online nakupování dostane nová pravidla
ČTK
 ČTK

Obrat českých e-shopů loni poprvé meziročně klesl, a to z předloňských 223 miliard na 197 miliard korun. Vyplývá to ze sdělení Asociace pro elektronickou komerci a internetového srovnávače cen Heureka.cz. Poprvé na českém trhu klesl i počet e-shopů, a to o 885 na 50 100 obchodů. Důvodem byly vysoké provozní náklady a rostoucí inflace.

Reklama

V prvním kvartálu loňského roku se obrat meziročně snížil asi o čtvrtinu, uvádí zpráva. K oživení podle ní došlo ve druhém a třetím kvartálu, kdy obrat skončil několik procent pod úrovní z předchozího roku. Výraznější pokles přišel loni na podzim, a to především během října, kdy se zákazníci rozhodli kvůli očekávaným vyšším zálohám na energie šetřit, uvedl ředitel Heureka Group Tomáš Braverman. O vánoční sezoně pak útraty na internetu rostly a nakonec byly srovnatelné s loňskem, dodal.

Úbytek počtu e-shopů by se měl plně projevit v první polovině tohoto roku, řekl Braverman. Na vině podle něj i nadále budou zvyšující se náklady na energie nebo přepravu, které obchodníci pravděpodobně promítnou do cen zboží. Spíše než k prodeji e-shopů, které se dostanou do existenčních problémů, bude v tomto roce docházet k jejich slučování nebo přebírání závazků jinými firmami, dodal Braverman.

Online nakupování dostane nová pravidla

Už žádné falešné slevy ani eshopy jako bezplatné půjčovny. Online nákupy se změní. Již brzy

Od prvního týdne nového roku platí novinky pro spotřebitele i pro e-shopy. Někteří internetoví obchodníci se jimi řídí už nyní. Od 6. ledna 2023 budou platit pro všechny, i pro ty, kteří prodávají digitální obsah. Přinášíme stručný přehled, co vše se změní. 

Přečíst článek

Internet už není jen o elektronice

V roce 2020 české e-shopy vykázaly obrat ve výši 196 miliard korun, v roce 2019 pak 155 miliard korun, stojí ve zprávě.

Přesto, že obraty e-shopů v minulém roce klesly, rozšířil se sortiment zboží, které zákazníci na internetu nakupují. Proti roku 2021 se například během loňského jara zvýšily prodeje zahradních skleníků, kvůli válce na Ukrajině lidé třikrát více žádali elektrocentrály a rostoucí zájem byl i o zdravotnické zboží, uvedl výkonný ředitel Heureka.cz Jan Mayer. Drahé energie naopak podle něj stály za dvojnásobnou poptávkou po krbových kamnech nebo sporácích na tuhá paliva. Proti minulému roku se nejvíce zvýšil zájem o 3D tiskárny, a to čtyřnásobně, stojí ve zprávě.

Reklama

Prodeje se loni proti 2021 naopak propadly u testů na koronavirus, výčepních zařízení nebo jízdních kol. Zákazníci také méně žádali robotické vysavače nebo sušičky prádla. „Internet už zkrátka není jen o elektronice, ale naopak roste obliba jiných segmentů, které vstupují do on-line prostoru,” řekl Mayer. V roce 2020 se podle něj elektronika na prodejích podílela 21 procenty, loni to bylo 19 procent.

Online nakupování dostane nová pravidla

Už žádné falešné slevy ani eshopy jako bezplatné půjčovny. Online nákupy se změní. Již brzy

Od prvního týdne nového roku platí novinky pro spotřebitele i pro e-shopy. Někteří internetoví obchodníci se jimi řídí už nyní. Od 6. ledna 2023 budou platit pro všechny, i pro ty, kteří prodávají digitální obsah. Přinášíme stručný přehled, co vše se změní. 

Přečíst článek

Elektrifikovaná vozidla Amazonu

Doručování zboží či zásilek přechází z nafty na baterie. Amazon a spol. tomu razí cestu

Jedním z průkopníků silniční dopravy na elektřinu se stávají přepravní služby takzvaně na poslední míli. Právě pro tento úkol jsou totiž vozidla na baterie vhodnou alternativou. Pořizují je nejen specializované doručovací společnosti, ale i přední obchodníci jako internetový obchod Amazon, maloobchodní síť Walmart nebo prodejce nábytku Ikea. Plány i objednávky se pohybují v tisících elektromobilů.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme