Češi si Vánoce nenechali vzít, tržby vzrostly, zjistil Mastercard
Maloobchodní tržby v uplynulé vánoční sezoně meziročně vzrostly o 11,4 procenta. Vyplývá to z nejnovější analýzy společnosti Mastercard, která sledovala nákupy v kamenných obchodech i na internetu od listopadu do 24. prosince 2022. Český statistický úřad zveřejní data o maloobchodních tržbách za prosinec 7. února. Za celý loňský rok byla průměrná míra inflace 15,1 procenta, což byla nejvyšší hodnota od roku 1993.
Jde o třetí největší meziroční růst tržeb mezi měřenými evropskými zeměmi. V Maďarsku maloobchod vzrostl o 27,5 procenta a v Polsku to o 18,1 procenta. Čeští spotřebitelé utráceli nejčastěji za oblečení, šperky, elektroniku, dále za jídlo v restauracích a za ubytovací služby.
Maloobchodní tržby v Česku klesají v meziročním srovnání sedm měsíců za sebou. V listopadu loňského roku pokles zpomalil na 8,7 procenta z říjnových 9,9 procenta. Tržby se zvýšily pouze v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky. Vyplývá to z revidovaných údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání se tržby snížily o 0,3 procenta.Maloobchodní tržby klesají sedm měsíců za sebou, Češi nechtějí utrácet
Money
Návrat spotřebitelů zažily podle dat Mastarcardu po dvou letech pandemického útlumu kamenné obchody. Hlavním důvodem, proč zákazníci častěji volí k nákupu prodejnu místo e-shopu, je možnost poradit se s prodejcem ohledně nakupovaných dárků.
Vánoce za všechny peníze
V kamenných obchodech meziročně stouply tržby o 11,6 procenta. Na prodejny navíc připadalo celkem 91,1 procenta všech maloobchodních tržeb během sváteční sezony. Oživení poptávky nicméně zaznamenala i e-commerce, e-shopům meziročně stouply tržby během vánoční sezony o 8,9 procenta.
„Z našich dat jednoznačně vyplývá, že Češi si Vánoce nenechali vzít. Přestože řada spotřebitelů začíná své výdaje omezovat, v období vánoční sezony zkrátka Češi chtějí udělat radost sobě i svým blízkým. Dobrou náladu vidíme i ve velkém návratu zákazníků do kamenných prodejen a zaznamenali jsme navýšení tržeb i ve službách, ubytování a pohostinství,” uvedl generální ředitel Mastercardu pro Česko a Slovensko Michal Čarný.
Češi rekordně omezují své nakupování. Nikoli nutně částku, kterou za nákupy utrácí, ale počet pořízeného zboží a služeb rozhodně ano. Případně se spokojují s jejich nižší kvalitou a přechází tudíž z dražších na levnější varianty.Lukáš Kovanda: Češi rekordně omezují své nákupy. A letos to nebude jiné
Money
Tržby za oblečení meziročně vzrostly o 23,9 procenta. Během vánočních nákupů se zvýšily i tržby u šperků, a to o 13,7 procenta. Spotřebitelé tedy stále chtějí utrácet, a to nejenom za módní kousky, ale i za nejnovější technologické vychytávky, mobilní telefony, chytré hodinky, televize nebo herní konzole. Vánoční prodeje elektroniky meziročně vzrostly o 9,7 procenta.
Vedle zboží meziročně výrazně rostly tržby i ve službách. Lidé za své peníze rádi dostávají zážitky, což je dlouhodobý trend, který ještě posílil s odezněním pandemie covidu. A během vánočních prázdnin byli zákazníci ochotni utratit za prázdninové ubytování a návštěvy restaurací ještě více. Tržby za ubytování meziročně vzrostly o 28,5 procenta a útraty za jídlo v restauracích se zvýšily o 20,3 procenta.
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.