Gastro za pár let zdražilo o desítky procent. Lidé si připlatí za guláš i burger
Srpnové ceny v české gastronomii byly oproti roku 2019 vyšší o 36 procent. Vyplývá to z takzvaného gastroindexu společnosti Dotykačka, který analyzuje data z pokladních systémů. Index obsahuje 50 položek včetně jídel a nápojů z různých typů provozoven. Oproti minulému roku byly ceny podle indexu o osm procent vyšší.
Gastroindex sleduje typická jídla v českých restauracích a hospodách. Například průměrná cena guláše od roku 2019 vzrostla o 42 procent ze 119 na 169 korun. Za hamburger lidé letos v srpnu zaplatili v průměru 201 korun, za poslední čtyři roky ceny vzrostly o 45 procent. O 51 procent byla letos v srpnu vyšší průměrná cena polévky, stála 54 korun.
Pivo zdražilo o roku 2019 podle dat společnosti o 35 procent, v srpnu byla jeho průměrná cena v celé ČR 49 korun. Cena vodky byla o 39 procent vyšší, za panáka lidé v průměru zaplatili 52 korun. O více než čtvrtinu jsou dražší i například steaky, pizza nebo minerální voda.
V Česku je podle oficiálních dat statistického úřadu asi čtvrt milionu nezaměstnaných. Je to nízké číslo, podle údajů Eurostatu je to 2,7 procenta populace, druhé nejnižší číslo v rámci Evropské unie. Méně nezaměstnaných už je podle těchto dat jen na Maltě, 2,5 procenta. Prostě to vypadá, že v Česku všichni makají. Ne na dlouho. Situace se brzo změní. Nezaměstnanost v ČR po letech poroste, míní komentátor newstream.cz Dalibor Martínek.Dalibor Martínek: Levná práce končí. Blíží se smršť propouštění
Názory
Meziročně v srpnu ceny podle indexu Dotykačky vzrostly o osm procent, stejně oproti loňsku zdražily například pivo nebo káva. Sirotek poukázal na to, že míra zdražování meziročně postupně klesá. V lednu byly podle indexu ceny vyšší o více než 12 procent, za celý rok podle něj ceny meziročně stoupnou zhruba o šest až sedm procent vyšší.
Stejně jako v minulých měsících lze sledovat, že podle dat rostou nejvíce tržby v gastronomii v Praze, uvedl. Od ledna do srpna byly meziročně o 11 procent vyšší. O pět procent vzrostly v regionálních městech, naopak v menších městech a nejmenších obcích tržby buď nijak nerostly nebo i mírně klesly.
S Velikonoci jsou od nepaměti spojená vajíčka a právě na pokrmy z vajec se specializuje pražské bistro Golden Egg. Sváteční menu sice nechystá, ale těší se zvýšenou návštěvnost.Obyčejný byznys: Bistro Golden Egg se rozhodlo uživit na vejcích. Nyní si užívá Velikonoce
Enjoy
Letošní letní sezona byla podle společnosti slabší než loni. V červenci a srpnu byly tržby v gastronomii meziročně nižší o dvě procenta. Kromě Prahy, kde vzrostly o čtyři procenta, klesaly jak v regionech, tak menších sídlech. Největší propad zaznamenala Dotykačka u klubů nebo diskoték, kterým poklesly tržby v letních měsících o 21 procent.
Podle společnosti to může být způsobenou změnou typického chování lidí, kteří více chodí do podniků odpoledne nebo v podvečer. To je také častěji zavede více do kaváren, kterým podle dat tržby v červenci a srpnu vzrostly meziročně o čtyři procenta.
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.