Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Eurokomisaři se opět zaměřují na Temu či Shein. Plánují uvalení cel na levné zboží

EU, ilustrační foto
iStock
 ČTK

Evropská komise (EK) plánuje uvalit cla na levné zboží z čínských e-shopů jako Temu, Shein nebo AliExpress. Docílit toho chce zrušením dosavadního limitu 150 eur (zhruba 3780 korun), do nějž jsou zásilky ze zemí mimo EU osvobozené od celních poplatků, uvedl deník Financial Times (FT) s odvoláním na tři osoby obeznámené s návrhem.

Reklama

„Plně podporujeme snahy zákonodárců reformovat ustanovení o zásilkách malého rozsahu,“ řekl agentuře Reuters tiskový mluvčí Sheinu.

Jen v loňském roce podle EK spotřebitelé v EU obdrželi 2,3 miliardy zásilek do 150 eur. Import zboží nakupovaného on-line se za rok více než zdvojnásobil. Vrcholu dosáhl v dubnu, kdy do EU přišlo 350 tisíc takových zásilek, což odpovídá dvěma balíčkům na jednu domácnost.

Plán zrušit 150eurový limit je součástí reformy celního systému, kterou EK navrhla už květnu 2023. Ve snaze reagovat na nárůst levného dovozu by se ale teď mohla pokusit zavedení reformy urychlit, řekl FT jeden z představitelů unijní legislativy. Další představitel ale varoval, že pro EK bude obtížné přesvědčit některé členské státy, protože nový celní režim by znamenal výrazné zvýšení pracovní zátěže celních pracovníků.

Levná móda, vedra a drahé úvěry. Fast fashion se řítí do problému

Levná móda, úmorná vedra a drahé úvěry. Fast fashion se řítí do problému

Zatímco teploty prudce stoupají a internetová tržiště valí na spotřebitele reklamy nabízející letní šaty za pár stovek, či dokonce jen desítek korun, pod povrchem doutná velký problém. Deklarované snahy módního průmyslu, který patří k hlavním viníkům globálního oteplování, omezit emise postupují ledovcovým tempem. Klíčová je otázka, kdo ohlášenou dekarbonizaci zaplatí. Levné asijské továrny těžko.

Přečíst článek

Reklama

Již na konci roku 2021 drobné zásilky ze zemí mimo EU do 22 eur přišly o výjimku z povinnosti platit daň z přidané hodnoty (DPH).

Čínský internetový obchod s levnou módou Temu čelí v Evropské unii stížnosti ze strany organizací na ochranu spotřebitelů, podle kterých Temu spotřebitele dostatečně nechrání a používá manipulativní praktiky. Na unijním trhu zažívá silný růst, podle květnových dat v EU alespoň jednou měsíčně používá přes 75 milionů lidí.

Shein se stal jedním z největších prodejců módy na světě. Nabízí obrovské množství levného módního oblečení a k propagaci využívá influencery na sociálních sítích. Čelí ostré kritice kvůli přístupu k životnímu prostředí a obvinění, že v dodavatelském řetězci využívá nucenou práci.

AliExpress patří čínské internetové společnosti Alibaba. Platforma byla spuštěna v roce 2010 a kromě Číny je populární i v Česku. V srpnu 2019 AliExpress otevřel první kamennou prodejnu v Evropě, a to poblíž Madridu.

Internetové tržiště Vinted poprvé vykázalo zisk

Lidé nepohrdnou módou ze sekáče. Internetové tržiště Vinted poprvé vykázalo zisk

Největší evropské internetové tržiště s použitým oblečením Vinted se v loňském roce poprvé dostalo do zisku. Firmě pomohl rychlý růst tržeb v souvislosti s vyšším zájmem o nákup a prodej módy z druhé ruky. Čistý zisk činil 18 milionů eur (453 milionů korun) ve srovnání se ztrátou 20 milionů eur v roce 2022.

Přečíst článek

Outlet Zalanda v německém Hannoveru

Zalando otevře v Drážďanech kamenný obchod a sekáč

Drážďanský outlet bude po Lipsku pro Zalando teprve druhým v bývalé východní části.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme