Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

EU chce přilákat technologické startupy. V investicích jim chce přihrát přes bilion korun

Eurobankovky, ilustrační foto
iStock
 ČTK

Evropská unie chystá novou strategii pro digitální inovace, jejímž cílem je zvýšit v Evropě počet začínajících firem, takzvaných start-upů, zaměřených na hlubokou technologii, tedy na špičkové technologické inovace. Strategie má přilákat soukromé investice za 45 miliard eur (1,1 bilionu korun) a usnadnit zakladatelům udržet si kontrolu nad firmou po jejím vstupu na burzu. S odvoláním na návrh strategie to uvedla agentura Bloomberg.

Strategie má být předložena ve druhé polovině letošního roku. Umožní zakladatelům a rodinám udržet si kontrolu ve firmě i po jejím vstupu na burzu a současně získat více finančních prostředků a využívat i výhod souvisejících se vstupem na burzu.

V EU je mnohem méně technologických firem zaměřených na hlubokou technologii než v USA a Číně. Evropská komise to připisuje roztříštěnosti a povaze firem rizikového kapitálu v Evropě, které nejsou ochotny pouštět se do příliš velkého rizika.

Evropa potřebuje přilákat institucionální investory, aby investovali do hlubokých technologických inovací,“ uvedla minulý týden na summitu o inovacích komisařka pro výzkum a inovace Marija Gabrielová. „Zvýšení podílu evropského kapitálu investovaného do inovativních společností a start-upů je jedním z našich hlavních cílů.“

Strategie zahrnuje Akt o kótování akcií, který má zjednodušit požadavky pro vstup firem na burzu. Může také navrhnout, aby země EU sladily své regulace týkající se duální akciové struktury. V současnosti si každá burza v Evropě stanovuje vlastní pravidla.

Burdž Chalífa

Emiráty se mění. Chtějí se stát Silicon Valley Blízkého východu

Proměnit se v blízkovýchodní technologický hub má Spojeným arabským emirátům start-up Deel, který bude svým klientům nabízet pracovní víza. Patří mezi ně firmy jako Coinbase nebo Shopify, píše Bloomberg.

Přečíst článek

Strategie má také povolit zemím využívat státní podporu pro testování a experimentální infrastrukturu a umožnit začínajícím podnikům experimentovat s pružnějšími předpisy, zvláště v případě firem zaměřených na obnovitelný vodík a umělou inteligenci. Vzniknout má také pracovní skupina, která by pomohla start-upům nabízet opce na akcie novým zaměstnancům.

Evropská komise také upozorňuje, že EU prohrává celosvětový závod o talenty, protože výzkumní a akademičtí pracovníci se stěhují do USA. Zahájí proto iniciativu pro talenty, jejímž cílem je najít jeden milion lidí pro práci v hlubokých technologiích. Iniciativu podpoří 20 miliony eur z rozpočtu EU a doplnit ji mají další peníze od veřejných a soukromých organizací. Komise rovněž zahájí jednání s jednotlivými zeměmi s cílem přilákat talenty ze třetích zemí, hlavně usnadněním získávání víz pro začínající podnikatele.

Cílem EK je také vytvořit „údolí pro inovace v hluboké technologii“, která mají zajistit, že prospěch z inovačních plánů budou mít regiony v celém bloku. Poskytnout na to chce zhruba deset miliard eur z Evropského fondu pro regionální rozvoj a dalších 170 milionů eur z rozpočtu EU na výzkum a z fondů soudržnosti.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme