EU chce přilákat technologické startupy. V investicích jim chce přihrát přes bilion korun
![Eurobankovky, ilustrační foto](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/wu6k7gy6iStock-529031701.jpg)
Evropská unie chystá novou strategii pro digitální inovace, jejímž cílem je zvýšit v Evropě počet začínajících firem, takzvaných start-upů, zaměřených na hlubokou technologii, tedy na špičkové technologické inovace. Strategie má přilákat soukromé investice za 45 miliard eur (1,1 bilionu korun) a usnadnit zakladatelům udržet si kontrolu nad firmou po jejím vstupu na burzu. S odvoláním na návrh strategie to uvedla agentura Bloomberg.
Strategie má být předložena ve druhé polovině letošního roku. Umožní zakladatelům a rodinám udržet si kontrolu ve firmě i po jejím vstupu na burzu a současně získat více finančních prostředků a využívat i výhod souvisejících se vstupem na burzu.
V EU je mnohem méně technologických firem zaměřených na hlubokou technologii než v USA a Číně. Evropská komise to připisuje roztříštěnosti a povaze firem rizikového kapitálu v Evropě, které nejsou ochotny pouštět se do příliš velkého rizika.
„Evropa potřebuje přilákat institucionální investory, aby investovali do hlubokých technologických inovací,“ uvedla minulý týden na summitu o inovacích komisařka pro výzkum a inovace Marija Gabrielová. „Zvýšení podílu evropského kapitálu investovaného do inovativních společností a start-upů je jedním z našich hlavních cílů.“
Strategie zahrnuje Akt o kótování akcií, který má zjednodušit požadavky pro vstup firem na burzu. Může také navrhnout, aby země EU sladily své regulace týkající se duální akciové struktury. V současnosti si každá burza v Evropě stanovuje vlastní pravidla.
Proměnit se v blízkovýchodní technologický hub má Spojeným arabským emirátům start-up Deel, který bude svým klientům nabízet pracovní víza. Patří mezi ně firmy jako Coinbase nebo Shopify, píše Bloomberg.
Emiráty se mění. Chtějí se stát Silicon Valley Blízkého východu
Money
Strategie má také povolit zemím využívat státní podporu pro testování a experimentální infrastrukturu a umožnit začínajícím podnikům experimentovat s pružnějšími předpisy, zvláště v případě firem zaměřených na obnovitelný vodík a umělou inteligenci. Vzniknout má také pracovní skupina, která by pomohla start-upům nabízet opce na akcie novým zaměstnancům.
Evropská komise také upozorňuje, že EU prohrává celosvětový závod o talenty, protože výzkumní a akademičtí pracovníci se stěhují do USA. Zahájí proto iniciativu pro talenty, jejímž cílem je najít jeden milion lidí pro práci v hlubokých technologiích. Iniciativu podpoří 20 miliony eur z rozpočtu EU a doplnit ji mají další peníze od veřejných a soukromých organizací. Komise rovněž zahájí jednání s jednotlivými zeměmi s cílem přilákat talenty ze třetích zemí, hlavně usnadněním získávání víz pro začínající podnikatele.
Cílem EK je také vytvořit „údolí pro inovace v hluboké technologii“, která mají zajistit, že prospěch z inovačních plánů budou mít regiony v celém bloku. Poskytnout na to chce zhruba deset miliard eur z Evropského fondu pro regionální rozvoj a dalších 170 milionů eur z rozpočtu EU na výzkum a z fondů soudržnosti.
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.