E&Y: Automobilky se z koronakrize otřepaly. Podržely je ziskovější modely

Světové automobilky mají za letošní první pololetí rekordní provozní zisk. Navzdory problémům s dodávkami čipů. Koncerny těží z většího zájmu o drahé a velké modely.
Automobilový průmysl se rok po propadu způsobeném koronavirovou krizí zotavil. Provozní zisk 16 největších světových automobilek se v prvním pololetí zvýšil na rekordních 71,5 miliardy eur (1,8 bilionu korun). Ve stejném období loni automobilky měly ztrátu 4,1 miliardy eur, protože začínající pandemie přerušila celosvětové dodavatelské řetězce a propadla se kvůli ní poptávka. Vyplývá to z dat, která zveřejnila poradenská společnost EY. Výrobci aut podle ní těžili mimo jiné ze zavádění úsporných opatření.
Nápadné přitom je, že většina automobilek hlásí vysoké provozní zisky i přesto, že se celosvětový prodej osobních aut i firemní tržby drží stále pod úrovní před pandemií, poznamenala agentura DPA. Od ledna do června se tak prodalo jen 33,5 milionu aut, což je o 11 procent méně než v prvním pololetí roku 2019. Stejně tak i tržby 16 největších světových automobilek činily 809 miliard eur, a byly tak zhruba o dvě procenta nižší než ve stejném období před dvěma lety.
Německá automobilka BMW plánuje do roku 2025 výrazné snížení výrobních nákladů, napsal s odvoláním na jednoho z členů představenstva automobilky web německého hospodářského měsíčníku Handelsblatt.
BMW chce citelně srazit výrobní náklady, aby lépe konkurovala Volkswagenu
Zprávy z firem
V kurzu byly ziskovější modely
Podle specialisty na automobilový průmysl z EY Petera Fusse těžily firmy především ze zavedených úsporných opatření a z většího zájmu o drahé a velké modely. Posun směrem k dražším automobilům posílil i problém s čipy.
„Nedostatek čipů vede k tomu, že se automobilové koncerny soustřeďují na vozidla s vysokou marží a podnikání už nemusejí povzbuzovat poskytováním slev. V současnosti je poptávka vyšší než nabídka - a tento sektor toho pro sebe umí využít,” uvedl Fuss.
Velkým firmám ve třetím čtvrtletí poprvé po 18 měsících růstu klesne souhrnný zisk.
Mutace delta krájí zisky i těm největším světovým firmám
Money
Co do výše marží vedou podle EY německé automobilové koncerny. Provozní návratnost tržeb, tedy to, co zbyde z obratu jako zisk z provozní činnosti, činila u BMW ve sledovaném období 14,5 procenta. Za ní následoval Daimler s 12,9 procenta. Šestý byl koncern Volkswagen, který měl marži 8,8 procenta.
Rentabilita tržeb ukazuje, nakolik je firma zisková. V číslech je zahrnut nejen prodej aut, ale i veškeré další aktivity 16 automobilových koncernů.
Zisk automobilky Tesla ve druhém čtvrtletí byl opět rekordní a poprvé překonal hranici miliardy dolarů. Lépe než konkurence si firma poradila s nedostatkem čipů a s narušenými přepravními řetězci.
Tesla má zisk přes miliardu dolarů. Lépe než konkurence ustála čipový hladomor
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.