Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

E&Y: Automobilky se z koronakrize otřepaly. Podržely je ziskovější modely

V dubnu se téměř čtyřapůlnásobně se zvýšila výroba aut.
Škoda Auto

Světové automobilky mají za letošní první pololetí rekordní provozní zisk. Navzdory problémům s dodávkami čipů. Koncerny těží z většího zájmu o drahé a velké modely.

Automobilový průmysl se rok po propadu způsobeném koronavirovou krizí zotavil. Provozní zisk 16 největších světových automobilek se v prvním pololetí zvýšil na rekordních 71,5 miliardy eur (1,8 bilionu korun). Ve stejném období loni automobilky měly ztrátu 4,1 miliardy eur, protože začínající pandemie přerušila celosvětové dodavatelské řetězce a propadla se kvůli ní poptávka. Vyplývá to z dat, která zveřejnila poradenská společnost EY. Výrobci aut podle ní těžili mimo jiné ze zavádění úsporných opatření.

Nápadné přitom je, že většina automobilek hlásí vysoké provozní zisky i přesto, že se celosvětový prodej osobních aut i firemní tržby drží stále pod úrovní před pandemií, poznamenala agentura DPA. Od ledna do června se tak prodalo jen 33,5 milionu aut, což je o 11 procent méně než v prvním pololetí roku 2019. Stejně tak i tržby 16 největších světových automobilek činily 809 miliard eur, a byly tak zhruba o dvě procenta nižší než ve stejném období před dvěma lety.

Výroba elektrického pohonu pro modely BMW iX a BMW i4.

BMW chce citelně srazit výrobní náklady, aby lépe konkurovala Volkswagenu

Německá automobilka BMW plánuje do roku 2025 výrazné snížení výrobních nákladů, napsal s odvoláním na jednoho z členů představenstva automobilky web německého hospodářského měsíčníku Handelsblatt.

Přečíst článek

V kurzu byly ziskovější modely 

Podle specialisty na automobilový průmysl z EY Petera Fusse těžily firmy především ze zavedených úsporných opatření a z většího zájmu o drahé a velké modely. Posun směrem k dražším automobilům posílil i problém s čipy.

„Nedostatek čipů vede k tomu, že se automobilové koncerny soustřeďují na vozidla s vysokou marží a podnikání už nemusejí povzbuzovat poskytováním slev. V současnosti je poptávka vyšší než nabídka - a tento sektor toho pro sebe umí využít,” uvedl Fuss.

Hořící peníze, ilustrační foto

Mutace delta krájí zisky i těm největším světovým firmám

Velkým firmám ve třetím čtvrtletí poprvé po 18 měsících růstu klesne souhrnný zisk.

Přečíst článek

Co do výše marží vedou podle EY německé automobilové koncerny. Provozní návratnost tržeb, tedy to, co zbyde z obratu jako zisk z provozní činnosti, činila u BMW ve sledovaném období 14,5 procenta. Za ní následoval Daimler s 12,9 procenta. Šestý byl koncern Volkswagen, který měl marži 8,8 procenta.

Rentabilita tržeb ukazuje, nakolik je firma zisková. V číslech je zahrnut nejen prodej aut, ale i veškeré další aktivity 16 automobilových koncernů.

Tesla, nabíjení vozu Model X

Tesla má zisk přes miliardu dolarů. Lépe než konkurence ustála čipový hladomor

Zisk automobilky Tesla ve druhém čtvrtletí byl opět rekordní a poprvé překonal hranici miliardy dolarů. Lépe než konkurence si firma poradila s nedostatkem čipů a s narušenými přepravními řetězci.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Výroba automobilů

Krize v autoprůmyslu se zmírňuje. Čipů přibývá, ale výrobci ještě nemají vyhráno

Přečíst článek
Doporučujeme