Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Pro diamanty do Pandory. Symbol luxusu nahrazují synteticky pěstované kameny, a mají úspěch

Pro diamanty do Pandory. Symbol luxusu nahrazují synteticky pěstované kameny
Profimedia
Denisa Holajová

Není diamant jako diamant. Nové technologie přestávají z drahého kamene dělat symbol luxusu. Syntetické diamanty vyráběné v laboratořích srážejí ceny těch přírodních, po nichž výrazně klesá poptávka. Zatímco prodejci klasických zásnubních a snubních prstenů si zoufají, klenotnické sítě cílící na hlavní zákaznický proud, jako je dánská Pandora, naopak popularizaci diamantů vítají.

Reklama

Levnější alternativu k těženým diamantům už Pandora prodává v Británii, Spojených státech a Kanadě. Ještě do konce roku se mají masově dostupnější diamanty objevit v jejích obchodech v Mexiku, Brazílii a Austrálii. „V této kategorii máme velké ambice,“ potvrdil generální ředitel Pandory Alexander Lacik.

Řetězec upustil od prodeje přírodních diamantů v roce 2021. Svezl se tehdy na vlně zpráv o porušování lidských práv v dolech a továrnách a vysoké uhlíkové stopě. Prodej cenově dostupnějších šperků ale hlavně lépe odpovídá cílové skupině zákazníků Pandory. S počáteční cenou 290 dolarů, tedy zhruba 6700 korun, jsou laboratorně vyráběné kameny výrazně levnější.

Laboratorně pěstované diamanty se dostaly na komerční trh před deseti lety. Ačkoli byly kameny chemicky identické s přírodními diamanty, čelily těžké bitvě o své místo na trhu. Těžební firmy i luxusní šperkařský sektor vedly kampaň za diskreditaci syntetických diamantů jako neautentických cetek.

Diamant, ilustrační foto

Poptávka po diamantech po covidu-19 je tak mizerná, že Alrosa zastavila jejich prodej

Ruský těžební gigant Alrosa zastavil veškerý prodej diamantů ve snaze podpořit klesající ceny. Informovala o tom agentura Bloomberg, která tento krok označila za téměř bezprecedentní. Poptávka po diamantech po pandemii covidu-19 obecně oslabila. Ekonomické problémy se projevují mimo jiné tím, že spotřebitelé snižují výdaje za luxusní zboží. Pokles cen komodity se v posledních týdnech zrychlil a kupci v Indii, která je největším odběratelem surových diamantů, vyvíjejí tlak na největší těžaře, aby omezili nabídku.

Přečíst článek

Zásnubní prsteny ve slevě

Jenže nižší cenovky a příklon módního průmyslu k udržitelnosti jim dokázaly rychle vybojovat místo na trhu. „Od třetího čtvrtletí 2023 je vzorek jedno až tříkarátových laboratorních diamantů nabízených v maloobchodu v průměru o 80 procent levnější než přírodní diamanty podobné kvality,“ uvedl analytik trhu s diamanty Paul Zimnisky v zářijové zprávě State of the Diamond Market Report.

Poukázal na to, že za průměrnou částku investovanou do zásnubního šperku ve Spojených státech, tedy 5 500 až 6 500 dolarů, si lidé nyní mohou koupit buď jednokarátový přírodní diamant, nebo 2,75karátový laboratorně pěstovaný.

Tyto rozdíly citelně zasahují svatební trh. Ceny surových diamantů pro zásnubní prsteny prudce klesají, protože stále víc Američanů dává přednost výše zmíněným prstenům z laboratorně vytvořených kamenů.

Firma De Beers, která patří k lídrům na americkém trhu, reagovala na slabší poptávku prudkým snížením cen v kategorii označované „select makeables“. To jsou surové diamanty o velikosti dva až čtyři karáty, které se vybrousí do kamenů o zhruba poloviční velikosti, což jsou kameny používané převážně do zásnubních prstenů. Podle zdrojů agentury Bloomberg firma snížila ceny v této kategorii za poslední rok o více než 40 procent.

Diamant, ilustrační foto

Ceny diamantů z loňského rekordu již klesly o 18 procent, roste zájem o ty syntetické

Diamanty v posledních několika měsících ztratily na hodnotě. Ještě v únoru loňského roku se jejich cena vyšplhala na rekordní hodnoty, od té doby však klesla již o 18 procent. Od začátku roku jsou pak nižší o 6,5 procenta, ukazuje globální index cen surových diamantů. A jejich cena bude podle analytiků zřejmě dále klesat, upozornil zpravodajský server CNBC.

Přečíst článek

Náklady na výrobu klesají

Dokladem toho, jak se prosazují syntetické diamanty, je jejich podíl na vývozu z Indie, kde se brousí a leští zhruba 90 procent celosvětové nabídky. V červnu měly syntetické diamanty na vývozu drahých kamenů podíl zhruba devět procent, přičemž před pěti lety to bylo pouze jedno procento. Vzhledem k prudkému poklesu cen, za kterou se prodávají, to znamená, že 25 až 35 procent objemu nyní tvoří laboratorně vytvořené diamanty, uvedla firma Liberum Capital Markets.

Také ceny syntetických diamantů ovšem klesají. Zatímco před pěti lety byly zhruba o 20 procent levnější než přírodní, v současnosti je cena nižší až o 80 procent. Důvodem je nejen tlak prodejců, ale také nižší výrobní náklady.

Podle Zimniskyho diamanty z laboratoří loni tvořily deset procent všech celosvětových prodejů diamantových šperků, oproti pouhým dvěma procentům v roce 2018. Očekává, že tato kategorie zaznamená dvouciferný roční růst po zbytek desetiletí.

Luxus, který se letos vyplatil. Investice do luxusních komodit vydělaly více než akcie i zlato

Luxus, který se letos vyplatil. Investice do luxusních komodit vydělaly více než akcie i zlato

Vedle klasických obrazů slavných i méně známých mistrů, které patří už k tradičně oblíbeným sběratelským aktivům, se může vyplácet investovat i do vybraných luxusních předmětů. Je třeba ale vědět do čeho a za jakých podmínek, protože ani tento trh luxusních komodit není stabilní. Knight Frank Luxury Investment Index (KFLII) proto dlouhodobě sleduje vývoj zhodnocení desítky luxusních aktiv a nyní hlásí, že na rozdíl od zlata či akcií tato aktiva za posledních 12 měsíců rostla mnohem více. Podívejte se, která to byla a kam se dají také dát přebytečné miliony. 

Přečíst článek

Rtěnka od Diora za deset tisíc. Trh s krásou propadl ultraluxusu, módní domy nabízejí sběratelské kousky

Rtěnka jako trofej do sbírky? Proč ne. Módní domy posouvají hranice luxusu. Dior se pro letošní podzim vytasil se sběratelským kouskem Rouge Premier v pouzdře se 24karátovým zlatem vyrobeném francouzským domem Maison Bernardaud s potiskem odkazujícím k éře marnivosti Marie Antoinetty. Zatímco běžná rtěnka od Diora vyjde na 45 dolarů, v přepočtu kolem tisícovky, Rouge Premier stojí něco přes 500 dolarů, tedy zhruba 12 tisíc korun. A rozhodně není tou nejdražší.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme