Reklama

Cesta k bezemisní dopravě bude Asii stát 12 bilionů dolarů

Ilustrační foto
iStock
Petra Jansová

Cesta Číny, Japonska a Jižní Koreje k bezemisní dopravě vyjde podle analýzy nizozemské banky ING na více než 12 bilionů dolarů.

Reklama

Tři největší asijské ekonomiky produkují dvě třetiny emisí CO2 v asijsko-pacifickém regionu a přibližně třetinu globálních emisí, uvedl server CNBC s odkazem na zprávu banky.

Japonsko a Jižní Korea se zavázaly dosáhnout nulových emisí do roku 2050, Čína pak do roku 2060. Vyjít by je to mělo podle odhadů na více nže 12,4 bilionu dolarů. „Odhadovaná částka  odpovídá více než 90 procentům čínského HDP v roce 2020,“ uvedl Robert Carnell, vedoucí výzkumu a autor zprávy.

Částka zahrnuje investice do navýšení kapacity zdrojů na výrobu elektřiny, dále do rozšíření sítě železnic, zvýšení počtu nákladních vozů poháněných vodíkem nebo lodí spalujících čpavek. Nepočítá naopak s investicemi do výstavby větší sítě dobíjecích stanic, ani investice na požízení zelených flotil či náklady na skladování nových průmyslových paliv.

Dušan a Michal Černochovi

Po víně už vás nebude bolet hlava, slibují otec a syn Černochovi z Bzence

Díky unikátní metodě mohou využívat při výrobě vína daleko méně síry. “Kdyby si to patentovali Francouzi nebo Italové, už z toho je dávno světový standard. Ale věřím, že se to povede prosadit,” míní Dušan Černoch, majitel Vinného domu Bzenec, jednoho z největších vinařství u nás. Čtení na Silvestra i Nový rok.

Přečíst článek

„Vzhledem k tomu, že až 30 procent emisí pochází právě z dopravní infrastruktury těchto tří zemí, měly by jednat rychle, aby závazky bylo reálné splnit,“ uvedla ING ve zprávě. A pokud Čína, Japonsko a Jižní Korea zahájí transformaci už dnes a úsilí rovnoměrně rozloží do příštích 30 a 40 let, je podle analýzy reálné zvládnout to za odhadovanou částku.

Reklama

Čínský sprint za zelenější dopravou

Čína je největším producentem oxidu uhličitého na světě a dosažení cíle bezemisního dopravního sektoru ji bude podle analýzy stát 11 bilionů dolarů, tedy asi 1,8 procenta jejího HDP ročně, a to až do roku 2060. Významnější investice si podle ING vyžádá čínský námořní průmysl s tím, že do roku 2060 vzroste jeho objem na přibližně 120 procent dnešního stavu. Nahrazení nafty a zemního plynu zeleným čpavkem bude stát odhadem dodatečných asi 3,7 miliardy dolarů a bude vyžadovat navýšení kapacit na výrobu elektřiny o dalších 433 gigawatt.

Japonsko a Jižní Korea se budou snažit stát uhlíkově neutrální v dopravě o deset let dřív než Čína. Přičemž Japonsko to bude stát bilion dolarů, což je asi pětina jeho současného HDP. A vzhledem k tomu, že Japonci dosud dosáhli zatím jen malého pokroku v dekarbonizaci - dvě třetiny energie jsou vyráběny stále z fosilních paliv - mají před sebou perspektivu razantního vývoje.

V případě Jižní Koreje pak studie odhaduje, že se náklady na přechod k zelené výrobě energie vyšplhají ke 400 miliardám dolarů, což představuje asi 0,6 HDP země po dobu následujících 30 let.

Pařížská 17

Bakala prodal ztrátové butiky na Pařížské ulici v Praze

Miliardář Zdeněk Bakala prodal ztrátovou firmu Luxury Brand Management (LBM) provozující butiky v Pařížské ulici v centru Prahy podnikateli Martinu Hesovi.

Přečíst článek

Jakub Klaška, architekt

Budeme soutěžit o filharmonii na Vltavské, říká architekt od Zahy Hadid

V kanceláři Zaha Hadid Architects Jakub Klaška pracuje od roku 2010. Za tu dobu má na kontě řadu různorodých projektů v Evropě i Asii. Podílí se i na projektu přeměny Masarykova nádraží pro investiční skupinu Penta. Spolu s ateliérem pak bude soutěžit i projekt na novou filharmonii na Vltavské. Jak vnímá český urbanismus a co mu v Česku chybí z pohledu městské architektury? I na to odpovídá v rozhovoru pro newstream.cz.

Přečíst článek

Vše o inflaci

Strašák inflace. Co ji způsobuje? Jak se jí bránit? Jak investovat, kam uložit úspory, kde jsou slušné úroky, které dluhopisy se vyplatí? Jak s inflací bojuje stát, vláda a ČNB? Kdo a proč zdražuje a o kolik? Jak na zvyšování cen vyzrát? Je správný čas si vzít hypotéku, porostou úrokové sazby, nebo klesnou, a z jakého důvodu? Kontext, tipy, rady, varování.

Vysoká inflace trápí nejen Česko, ale i další země Evropy či Spojené státy. Podívejte se na přehled ve světě.

Témata související s inflací:

Vše o inflaci čtěte zde

Reklama

Související

šéf ČEZ Esco Kamil Čermák

Fenoménem dneška jsou bateriová úložiště, říká Kamil Čermák z ČEZ Esco

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme