Praha zmizela z mapy cestovatelů. A Češi dobývají exotiku
Turistický ruch má za sebou další slabý rok. V tom letošním ale tuzemské cestovky hlásí razantní nárůst zájmu Čechů o zahraniční dovolené, je dokonce vyšší než před pandemií.
Už v lednu zaznamenaly tuzemské cestovní kanceláře výjimečně vysoké prodeje. Například tradiční česká cestovka Čedok prodala o 50 procent zájezdů víc než v roce 2019. Větší míra proočkovanosti a uvolňování restrikcí států po celém světě způsobil zájem odcestovat ještě během zimy, a roste i zájem o předprodeje na letní sezónu.
„Češi mají chuť cestovat a určitě si také vynahrazují poslední dva roky, kdy bylo cestování částečně omezené. Určitá pravidla pro cestování platí pořád, ale díky očkování i postupnému zjednodušování pravidel v jednotlivých destinací cestují stále častěji,“ dodává mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková. A trendu zvyšující se poptávce po cestování v létě podle ní nahrává i zkušenost s tím, že během letních měsíců je epidemiologická situace velmi dobrá a platí minimum opatření.
Svět se ocitá v horečce zájmu o nákup letních zájezdů, pro Čechy je hitem Turecko. Nahrává jim k tomu i silná koruna. Největší světová cestovka TUI hlásí mimořádný růst sháňky, jenž i o 20 procent předčí zájem z doby před pandemií.Propad liry odpálil zájem turistů o Turecko. Zamíří jich tam víc než před pandemií
Money
„Zájem cestovat určitě bude silnější, než bylo v sezóně minulé. Stále to ale nebude bez problémů, ale chuť cestovat je od klientů cítit a chuť poskytovat služby je cítit ze všech populárních destinací,“ míní Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.
Češi dávají přednost luxusu
Podle Pavlíkové navíc Češi stále častěji dávají přednost kvalitnějším a dražším hotelům s dalšími službami. „Češi tak utrácí za dovolené v průměru o 25 procent více než dříve,“ říká. Otevírají se tak vzdálenější destinace a vrací se i poptávka po poznávacích zájezdech. „U leteckých zájezdů se průměrná cena zájezdu do Středomoří a Severní Afriky pohybuje kolem 13-15 tisíc korun, u exotiky kolem 35-50 tisíc,“ přibližuje Papež.
Vytoužený nárůst turismu se ani toto léto nejspíš neodehraje, míní investoři. Daří se outdooru.Delta udeřila. Akcie evropských cestovek padají
Money
Ani s rostoucím zájmem zatím ale cestovky nemají v plánu zdražovat. S tím, že ale vybrané služby může inflace v destinacích ovlivnit, stejně tak ale mohou klienti těžit z posilující české koruny, která nákupy v zahraničí zlevňuje. „Zatím není důvod ke zdražování, i když ceny energiií a pohonných hmot se nakonec mohou projevit. Zatím tomu tak není,“ uzavírá Papež.
Silná koruna a extrémně slabá turecká lira podle analytika Trinity Bank Lukáše Kovandy ovlivňuje například to, že Turecko je mezi Čechy nynějším hitem v objednávkách zájezdů na léto.
Česko zizelo z mapy zahraničních turistů
A Češi tvořili i hlavní podíl cestovního ruchu v tuzemsku. Zahraniční návštěvnost dosáhla pouze na úroveň 24 procent objemu před pandemií. „Česká republika byla v podstatě vymazána z map pro cizince z jiných než evropských zemí,“ uzavírá hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
O nákup hotelů v Praze mají zahraniční investoři stále eminentní zájem. Loni ale trh příliš transakcí nezaznamenal. Není to ale kvůli nejistotě z budoucnosti hotelnictví, důvodem je nedostatek hotelů.O pražské hotely by se investoři servali. Nestaví se jich ale dost, tvrdí studie
Money
Nejvíce ubytovaných cizinců pocházelo v loňském roce z Německa. Na druhém místě následovali s velkým odstupem Slováci a třetí v pořadí skončili Poláci. V první desítce nejčastěji ubytovaných cizinců najdeme kromě Evropanů již jen pouze hosty pocházející ze Spojených států a Izraele.
Módní značky Chloé, Prada nebo Valentino debutují na trhu s ekologicky šetrnými teniskami. Boty, které se dají pořídit od 10 tisíc korun, se šijí z biomateriálů v provedení odpovídajících kvalitě haute couture, upozorňuje prestižní americky magazín Wall Paper Magazin.Zelený luxus. Ikonické módní značky se vrhly na ekologickou výrobu tenisek
Enjoy
Jsme zase o rok starší, zkušenější a nejspíš i o rok tlustší. Gastronomie a jídlo obecně patří mezi oblasti, na nichž se takřka dvouletá pandemie podepsala nejcitelněji. Změnili jsme svoje stravovací návyky i způsob nakupování. Více vaříme, častěji jíme doma, více o jídle přemýšlíme. Co nám to v příštím roce přinese? Na co bude zaměřená pozornost a o čem se mluví nejen mezi šéfkuchaři? Nechte se inspirovat deseti trendy pro letošní rok.Trendy v jídle pro rok 2022. Co nám bude chutnat, jak, kde a co se bude vařit
Enjoy
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.