Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Delta udeřila. Akcie evropských cestovek padají

Dovolená s rouškami? Letos nejspíš ještě stále obličejové masky nesundáme.
Stanislav Šulc / Newstream
Stanislav Šulc

Vytoužený nárůst turismu se ani toto léto nejspíš neodehraje, míní investoři. Daří se outdooru.

Reklama

Mělo to být léto postupného návratu k normálnímu životu. Namísto toho se ale šíří nové mutace koronaviru a evropské vlády opět přemýšlejí, jak zabránit další katastrofě. Navzdory očkování a schválenému covid pasu turismus po starém kontinentě stále neprobíhá tak snadno jako před pandemií. A to si vybírá své oběti také na akciových trzích. Tou největší se staly akcie evropských cestovek.

„Navzdory tomu, že cestovky letos budou mít lepší byznys než loni, návrat k předcovidovým tržbám je zatím stále v nedohlednu,“ uvedla pro agenturu Bloomberg analytička britské finanční skupiny Hargreaves Lansdown Susannah Streeterová. „Nejhorší je nejistota. Na jedné straně sice země některá omezení ruší, jiné země ale zase naráz vše uzavírají. A nikdo nechce skončit v daleké zemi uzavřený na hotelu s televizním ovladačem v ruce,“ dodala.

Streeterová tak naráží na paradox, že ačkoli cestovní kanceláře budou mít letos lepší výsledky než loni, investoři přesto počítali s ještě rychlejším návratem dobrých časů. Bloomberg připomíná, že zatímco evropské akciové indexy v posledních měsících posilují, The Stoxx 600 Travel and Leisure Index od dubna ztratil sedm procent, což z něj činí jeden z nejhůře performujících sektorů vůbec. Proti tomu stojí například situace v USA, kde poptávka po letech vystřelila tak rychle, až mají aerolinky problém shánět personál.

Reklama

Velkým problémem jsou zejména restrikce ve Velké Británii, jejíž obyvatelé patří k nejdůležitějším návštěvníkům zejména Španělska a Portugalska. V letoviscích těchto zemí tak lze očekávat vůbec nejhorší situaci a v důsledcích možná také pokles cen nemovitostí.

Daří se outdooru

Paradoxně však jedna část tohoto sektoru je na tom lépe než před pandemií. A tou jsou společnosti vyrábějící a prodávající nejrůznější vybavení na outdoorovou turistiku. „Například akcie společností Dometic Group, výrobce outdoorové vybavení, a Trigano, prodejce mobilních domů a karavanů, vyrostly jen za letošek o 30 procent,“ uvádí Bloomberg.

Navzdory tomu však turismus zůstane jedním z pandemií nejpostiženějších sektorů. Podle odhadů OSN se účet za pandemii jen v této části ekonomiky vyšplhá na neuvěřitelné čtyři biliony dolarů (jen za rok 2021 to má být 2,4 bilionu) a návrat k předpandemickým hodnotám nepřijde dříve než v příštím roce. Nejhorší pokles ekonomiky v důsledku propadu turismu se očekává ve střední Americe, dále pak v jihovýchodní Asii a severní Africe, což může vést ke zhoršení životních podmínek a případné další migrační vlně.

Foto: Stanislav Šulc / Newstream

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme