Delta udeřila. Akcie evropských cestovek padají
Vytoužený nárůst turismu se ani toto léto nejspíš neodehraje, míní investoři. Daří se outdooru.
Mělo to být léto postupného návratu k normálnímu životu. Namísto toho se ale šíří nové mutace koronaviru a evropské vlády opět přemýšlejí, jak zabránit další katastrofě. Navzdory očkování a schválenému covid pasu turismus po starém kontinentě stále neprobíhá tak snadno jako před pandemií. A to si vybírá své oběti také na akciových trzích. Tou největší se staly akcie evropských cestovek.
„Navzdory tomu, že cestovky letos budou mít lepší byznys než loni, návrat k předcovidovým tržbám je zatím stále v nedohlednu,“ uvedla pro agenturu Bloomberg analytička britské finanční skupiny Hargreaves Lansdown Susannah Streeterová. „Nejhorší je nejistota. Na jedné straně sice země některá omezení ruší, jiné země ale zase naráz vše uzavírají. A nikdo nechce skončit v daleké zemi uzavřený na hotelu s televizním ovladačem v ruce,“ dodala.
Streeterová tak naráží na paradox, že ačkoli cestovní kanceláře budou mít letos lepší výsledky než loni, investoři přesto počítali s ještě rychlejším návratem dobrých časů. Bloomberg připomíná, že zatímco evropské akciové indexy v posledních měsících posilují, The Stoxx 600 Travel and Leisure Index od dubna ztratil sedm procent, což z něj činí jeden z nejhůře performujících sektorů vůbec. Proti tomu stojí například situace v USA, kde poptávka po letech vystřelila tak rychle, až mají aerolinky problém shánět personál.
Velkým problémem jsou zejména restrikce ve Velké Británii, jejíž obyvatelé patří k nejdůležitějším návštěvníkům zejména Španělska a Portugalska. V letoviscích těchto zemí tak lze očekávat vůbec nejhorší situaci a v důsledcích možná také pokles cen nemovitostí.
Daří se outdooru
Paradoxně však jedna část tohoto sektoru je na tom lépe než před pandemií. A tou jsou společnosti vyrábějící a prodávající nejrůznější vybavení na outdoorovou turistiku. „Například akcie společností Dometic Group, výrobce outdoorové vybavení, a Trigano, prodejce mobilních domů a karavanů, vyrostly jen za letošek o 30 procent,“ uvádí Bloomberg.
Navzdory tomu však turismus zůstane jedním z pandemií nejpostiženějších sektorů. Podle odhadů OSN se účet za pandemii jen v této části ekonomiky vyšplhá na neuvěřitelné čtyři biliony dolarů (jen za rok 2021 to má být 2,4 bilionu) a návrat k předpandemickým hodnotám nepřijde dříve než v příštím roce. Nejhorší pokles ekonomiky v důsledku propadu turismu se očekává ve střední Americe, dále pak v jihovýchodní Asii a severní Africe, což může vést ke zhoršení životních podmínek a případné další migrační vlně.
Foto: Stanislav Šulc / Newstream
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.