Trendy v jídle pro rok 2022. Co nám bude chutnat, jak, kde a co se bude vařit

Jsme zase o rok starší, zkušenější a nejspíš i o rok tlustší. Gastronomie a jídlo obecně patří mezi oblasti, na nichž se takřka dvouletá pandemie podepsala nejcitelněji. Změnili jsme svoje stravovací návyky i způsob nakupování. Více vaříme, častěji jíme doma, více o jídle přemýšlíme. Co nám to v příštím roce přinese? Na co bude zaměřená pozornost a o čem se mluví nejen mezi šéfkuchaři? Nechte se inspirovat deseti trendy pro letošní rok.
1) Potraviny na posílení imunity
Tváří v tvář covidové pandemii mnozí začali řešit své zdraví více než kdykoli před tím. A že je třeba se nejdřív zabývat tím, co jíme, a pak teprve nedostatky dohánět potravinovými doplňky je stará vesta.
V kurzu jsou a stále více budou suroviny a pokrmy, které lidskému tělu přinášejí významný užitek, jakkoli mohou působit banálně jako paprika, brokolice, borůvky, zázvor nebo česnek. Pak je tu vývar, hlavně ten z kostí a zeleniny, který funguje doslova jako „lék proti smrti“ (ne nadarmo se kdysi ženám po porodu vařil silný vývar). A cokoli fermentovaného – od kysaného zelí přes pastu miso po garum.
2) Vaření beze zbytku
Tenhle trend už pár let trvá a během posledního roku se jeho význam ještě prohloubil. Ze všech trendů má největší smysl, šetří naši peněženku i planetu a je v něm zahrnuta i pomoc potřebným. Je to jakási komplexní ohleduplnost.
Do gastronomické sítě Together přibyl před třemi týdny další podnik. „Optikou aktuální situace se další restaurace jeví jako šílenství, to uznávám,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz spolumajitel sítě David Petřík. Sektor gastronomie podle něj ještě čekají velké turbulence. V Together se proto víc zaměří na projekt „cloudové kuchyně” Wevar.
Petřík z Together: Gastro scénu čekají velké turbulence. My věříme onlinu
Money
Vařit beze zbytku a využít každou surovinu až do mrtě je ambicí všech dobrých šéfkuchařů, naši předkové to dělali automaticky. Dobrým příkladem je třeba zabíjačka, kdy se z poraženého pašíka využilo úplně všechno. Pro běžné domácí vaření se úplně stačí naučit plánovat a nenakupovat víc, než dokážeme spotřebovat. A také potraviny správně skladovat a umět naložit s těmi, které už třeba nejsou v nejlepší kondici, aby nemusely skončit v koši. Spoustu tipů a informací můžete najít na zachranjidlo.cz.
3) Nakupování potravin online
Ještě před pár lety to bylo spíš ojedinělé, dnes se počet Čechů, kteří pravidelně nakupují potraviny v internetových obchodech, pohybuje kolem 20 procent. Mnoho z nich začalo právě v době pandemie a do kamenných obchodů už se pak nevrátilo.
Online nákupy mají mnoho výhod. Jednou z těch zásadních je fakt, že do košíku nenaházíme všechno, co nám kdy chutnalo, nebo o co zavadíme cestou k pokladně. Ve virtuální samoobsluze je mnohem snazší vytvořit nákupní seznam a naplánovat „zásobování“ domácnosti tak, abychom nemuseli pořízených 30 procent potravin vyhodit, protože se zkazí, než je stačíme spotřebovat. Číslo odpovídá průměru v běžné domácnosti.
Do Míšeňské nedaleko Karlova mostu netáhne jen barokní architektura, do turisticky atraktivní ulice míří i milovníci dobrého piva. Už od srpna si tam přijdou na své i ti, kteří dávají přednost vínu.
V Míšeňské na Malé Straně to stále žije. Nově tam připravují šneky
Enjoy
4) Virtuální kuchyně
Nárůst zájmu o dovážku jídel z restaurací je ještě vyšší než u online nakupování potravin. A výrazně neklesl, ani když jsme se do restaurací začali vracet. Ukázalo se, že leckterý podnik vlastně provozovnu nepotřebuje, stačí mu kuchyně a rozvážková služba.
Cloudové, virtuální či ghost kuchyně (stále jde o jedno a totéž) jsou typickým dítětem pandemie a ukázkou toho, kam se gastronomie posunula. Koncepty „restaurace bez restaurace“ jsou jednou z cest, která rozhodně není slepá a zaslouží si být pořádně prošlapána.
5) Jíst méně masa
To, že jíme moc masa, se řeší už nějaký čas. Hraje v tom roli jak environmentální problematika – například na vyprodukování jednoho kilogramu hovězího masa padne 15 500 litrů vody –, tak etika velkochovů, ale i nerentabilita těch menších. Řešením by bylo omezit konzumaci masa a zaměřit se na podporu kvalitních chovů, jinými slovy dopřát si kvalitnější a tedy i dražší maso méně často.
Pandemie významně změnila stravovací návyky Čechů. Mnohem častěji si jídlo připravují doma nebo využívají rozvážkových služeb. A za oběd v restauraci utrácí rekordní částku, v průměru víc než 150 korun.
Revoluce v gastru. Češi vaří častěji doma, restaurace drží nad vodou rozvážka
Enjoy
Přestože se v populaci stále zvyšuje procento vegetariánů a veganů, masožravá většina z tohoto trendu není nadšená. Tady se samozřejmě otevírá obrovský prostor pro potravinářský byznys, který jednak produkuje řadu náhražek masa na rostlinné bázi (jejich složení je ale leckdy minimálně diskutabilní) a jednak se zuřivě pracuje na vývoji umělého masa množením kmenových živočišných buněk. Tady je to ještě problematičtější, do hry vstupují růstové hormony a steroidy a o etice při produkci umělého masa také nemůže být řeč. Ale nejspíš to bude zlatý důl.
6) Jednoduché a lokální rostlinné suroviny
Právě větší a hlavně kreativnější využití místní zeleniny je podle šéfkuchařů cesta, jak zmenšit konzumaci masa. Zaměřují se na ni ti nejlepší a nápadité zeleninové pokrmy jsou klíčovými položkami na menu jejich restaurací, které obvykle nebývají vegetariánské. Vnímají to jako svou šéfkuchařskou misi, která má inspirovat zákazníky, aby také dokázali v obyčejné mrkvi, květáku či celeru vidět velký potenciál.
Jak chutná autentický řecký salát a jak se poznají opravdové tzaziky? Základem jsou bezpochyby kvalitní suroviny, samozřejmě z Řecka. „Na řecké kuchyni je typické to, že ji daleko odtamtud autenticky připravíte velmi obtížně,“ říká šéfkuchař Giannis Marakas z restaurace Filema.
Dělat autentickou řeckou kuchyni daleko od Řecka je obtížné, říká šéfkuchař
Enjoy
Pro běžné smrtelníky to znamená o jídle mnohem více přemýšlet, více vařit a osvojit si více kuchařských technik. Vlastně to nemusí být zas tak složité, jak to vypadá, pro začátek stačí aplikovat poučku, že pečené vždy chutná lépe a výrazněji než vařené, takže zkuste dát mrkev do trouby místo do hrnce.
7) Řemeslné pití
Řeč je nejen o malých pivovarech, které nás baví už poměrně dlouho, ale i o výrobnách cideru, limonád a pálenek. Tenhle trend velmi radostně bublá a hezky pění. Leckterá hospoda si vaří své pivo (případně je to naopak, malý pivovar si otevře svou hospodu), ambiciózní restaurace si vyrábí vlastní voňavý gin a připravují k němu i svůj tonik. A do podobných kousků se pouštějí i nadšenci jen tak na vlastní pěst. Tady je velký potenciál, protože poptávka bude stále.
8) Fermentace
Ta nás baví už pár let, a když se podíváme na začátek textu, máme dost důvodů pro to, aby nás bavila stále víc. Fermentované produkty jsou opět jednou z vizitek ambiciózních šéfkuchařů, ale patří i k domácímu vaření. Připravit si doma kvašenou zeleninu není zas taková věda. V restauracích nebo mezi malovýrobci je velkým hitem příprava past miso v nejrůznějších variantách z luštěnin či obilovin, v kurzu jsou octy nebo garum (omáčka z fermentovaných ryb). Proč? Fermentované produkty fungují jako velmi výrazná ochucovadla a navíc jsou zdravé.
V USA mají hezký zvyk. V polovině listopadu pravidelně vyklízejí ledničky. Všichni. Je to takový logický úklid před Dnem díkuvzdání, aby se do ledničky vešel krocan. U nás by se něco takového mohlo zavést před Vánoci, kdy jsme zvyklí si dopřát a nakupujeme ještě víc potravin než obvykle. Tušíte, kolik byste toho vyhodili? A kolik jídla vyhodíte po vánočních svátcích? Nejspíš víc, než si myslíte.
Víte, kolik jídla během roku vyhodíte? Zkuste si tipnout
Enjoy
9) Česká hospoda
Na tu si nenecháme sáhnout, ale v té moderní a kreativní podobě je to trend, který dokáže nadchnout i zmlsané foodies. Koncepty jako Výčep na pražských Vinohradech nebo nedávno otevřený podnik U Kalendů dokazují, jak se dá tradiční česká kuchyně připravit zábavně, jak košatá může být, a kolik chutí či surovin v ní může překvapit. Základem je samozřejmě výborně ošetřené pivo.
10) Super street food
To, že jsme se naučili objednávat si v restauracích jídlo s sebou, neznamená, že jsme rezignovali na jeho kvalitu. Naopak se otevřel prostor pro street food, který snese ty nejvyšší nároky. Pražským rozvážkovým hitem bylo trhané kuře z KroKitchen a pravá neapolská pizza od Frankieho. Na vynikající kebab ve stánku Gemüse Corner se pořád stojí fronta a šéfkuchař Mirek Kalina si otevřel „kontejner“ s grilovanými kuřaty a porchettou. Takové koncepty budou stále oblíbenější.
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.