V EU se v září kvůli covidu a nedostatku čipů prodalo nejméně aut za čtvrt století
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718 598 vozů. Jde o nejnižší počet za měsíc září od roku 1995.
Pokles byl z velké části způsoben nedostatečnou nabídkou vozidel v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku polovodičů, který způsobila pandemie koronaviru. Informovalo o tom Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice byl pokles mírnější.
Razantní růst cen pohonných hmot u českých čerpacích stanic pokračuje. Ceny nafty i benzinu jsou nejvyšší od roku 2014. Důvod? Zdražující ropa z části podpořená i plynovou krizí v Evropě.
Benzin i nafta v Česku dál prudce zdražují. Může za to plynová krize
Money
Největší evropské automobilové trhy zaznamenaly v září dvouciferný pokles. Itálie o 32,7 procenta, Německo o 25,7 procenta, Francie o 20,5 procenta a Španělsko o 15,7 procenta. Za první tři čtvrtletí počet nových registrací v Evropské unii meziročně vykazuje růst o 6,6 procenta na 7,53 milionu vozů.
V České republice se v září prodalo meziročně o 16,2 procenta méně nových osobních aut, celkem 14 165. Za prvních devět měsíců roku ale počet registrací vykazuje růst, a to o 9,1 procenta na 161 824.
Prodej nových aut v Číně v září meziročně klesl o 19,6 procenta na 2,07 milionu vozů. Největší světový trh s automobily tak zaznamenal pátý měsíc poklesu po sobě, uvedl čínský svaz výrobců automobilů (CAAM). Výrobu narušuje dlouhodobý celosvětový nedostatek čipů a domácí krize v dodávkách energie. Prodal se ale opět více než dvojnásobek aut s alternativním pohonem, v Číně souhrnně označovaných jako NEV (New Energy Vehicles).
Vzdor hlavní sezoně klesl v Číně prodej aut o pětinu, dařilo se Tesle
Money
O třetinu méně
Z jednotlivých výrobců se v září obzvlášť nedařilo automobilce Daimler, která v Evropské unii meziročně prodala o 43 procent méně osobních aut. Ford měl nižší meziroční prodej o 38,5 procenta, Nissan o 35,9 procenta, Volvo o 33,4 procenta a skupina Stellantis o 29,9 procenta.
S minus 27,7 procenta zakončila září skupina Volkswagen. Za prvních devět měsíců roku byla ale v plusu 8,1 procenta, prodala téměř dva miliony vozů. Její české dceřiné firmě Škoda Auto v září klesl prodej o 40,8 procenta. Automobilka v Evropské unii prodala 30 489 vozidel. Od ledna do září Škoda Auto prodej mírně zvýšila, a to o 0,6 procenta na 406 119 vozů.
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.