Reklama

Marco Iannaccone z UniCredit Bank: Druhá půlka roku bude těžší. Chystáme se na to

Marco Iannaccone, náměstek generálního ředitele a člen představenstva UniCredit Bank
Michael Tomeš/Newstream
Tereza Zavadilová

Firmy i banky mají za sebou dekádu růstu. Proto jsou silné a odolné a krátkodobé problémy dokážou přežít, říká Marco Iannaccone, místopředseda představenstva a náměstek UniCredit Bank. Banka i klienti se podle něj připravují na to, že v druhé půlce roku vlivem geopolitických problémů ekonomika zpomalí.  

Reklama

V Česku jste zhruba dva roky, že? 

Ano, přišel jsem těsně před pandemií. Bylo to celkem těžké.  

Jak to zatím hodnotíte, životní podmínky, byznys, trh? 

Já žiji mimo rodnou zemi, Itálii, už velmi dlouho, osmnáct let. Do Česka přicházím z devíti předchozích zemí. Přijet na začátku pandemie pro mě bylo vlastně takové štěstí v neštěstí. První rok byl složitý, stěhoval jsem se z Turecka a moje rodina byla v Maďarsku, několik měsíců jsme se neviděli, což byla zátěž číslo jedna. Synové chodili první rok do školy patnáct dní, protože vše bylo zavřeno. Ale nebyli jsme sami, mnoho lidí prožívalo něco podobného.

Takže teď je všechno úplně jiné a pěkné, celá rodina jsme si Prahu i celou ČR zamilovali. Trh vnímám jako velmi konkurenční, což je pozitivní, protože vás to nutí být dobrý, abyste uspěl. Ekonomika se ukazuje jako velmi stabilní a odolná, nejprve během covidu a nyní s nešťastnou situací na Ukrajině. Všichni se snaží pomáhat, jak jen to jde, my také. Řekl bych, že mám štěstí, že jsem tady, i kolegové a klienti jsou velmi profesionální.  

Reklama

Předtím jste působil například v Turecku, Maďarsku, v Polsku. Když srovnáte bankovní sektor v těchto zemích s českým, kde vidíte největší rozdíly? 

Je těžké srovnávat tyto trhy jako celek, protože ty rozdíly jsou obrovské. Každý má různá specifika. V Česku je trh celkem koncentrovaný, je tu velká čtyřka největších bank, které jsou součástí zahraničních skupin, takže konkurence je velká, ale velice zdravá. Přístup centrální banky jako regulátora je velmi profesionální. Když jsem byl v Turecku, úroveň digitalizace byla vyšší než v Česku. Ale teď to Česko dohání velmi rychle, už je skoro tam, a to Turecko je v oblasti bankovní digitalizace velmi vyspělým trhem. Ještě k české ekonomice, i stav státních financí je velice zdravý, působí tu řada významných firem, riziko a kvalita aktiv je srovnatelná  s Německem.  

UniCredit banka

UniCredit zvýšila úroky u spořicích účtů a termínovaných vkladů až na čtyři procenta

Banka přidává úroky na nových i stávajících účtech, nabízí další služby zdarma.

Přečíst článek

Zpomalení ekonomiky je nevyhnutelné

UniCredit nedávno reportoval skvělé kvartální výsledky, co tomu nejvíce pomohlo?  

Nejvíce to táhly obchodní výsledky, měli jsme skvělý růst i objem úvěrů i vkladů. Je to výsledek velmi silného vztahu s klienty, jak v retailu, tak v korporátu. Co se týče spotřebitelských úvěrů, nárůst objemu nově poskytnutých je 55 procent. K výborným výsledkům patří také výrazný nárůst zisku meziročně o 95 procent, který dosáhl 2,5 miliardy korun před zdaněním při silném ukazateli návratnosti alokovaného kapitálu (RoAC, pozn. red.) přesahujícím 15 procent. Na výsledky má vliv i prostředí, sazby jdou nahoru, banky z této dynamiky benefitují.  

Přesto se během této doby ekonomika dramaticky změnila, inflace rychle roste, sazby také, boom hypoték je asi za námi a dá se očekávat zpomalení ekonomiky. Co myslíte, že tento rok přinese? 

Jak indikují kvartální výsledky, domníváme se, že letošní plán bychom měli splnit. Dá se čekat, že v druhé polovině roku dojde k oslabení růstu ekonomiky, můžeme hovořit i o recesi, pokud budeme brát definici jako dvě po sobě jdoucí zpomalení růstu. Takže na toto se připravujeme. Boom hypoték skončil, ano, ale nesmíme zapomínat na to, že tři roky byl velký růst. Čekáme pokles trhu o zhruba 25 procent, což je samozřejmě dáno sazbami, které v posledních letech byly u nuly, takže kdo si chtěl nemovitost koupit, tak to udělal. Budeme sledovat, jak naši klienti na tuto změnu situace reagují. Nejde jen o inflaci, je také obrovská tržní volatilita, přerušení dodávek komponentů, problémy v nákladech na energie, dodávek surovin... To vše dohromady dopadne na ekonomickou aktivitu našich klientů.  

Už ty dopady vidíte? 

V tuto chvíli žádné viditelné známky zhoršení nevidíme. Předvídáme, kde se co může stát a do budoucna zpomalení určitě nastane.  

Marco Iannaccone, náměstek generálního ředitele a člen představenstva UniCredit Bank Michael Tomeš / Newstream

Měnili jste kvůli tomu také vlastní byznysovou strategii? 

Ne. Ale díváme se na věci jinak, jsme obezřetnější, opatrnější. Ale to i klienti, sám bývám někdy velmi pozitivně překvapený tím, jak se sami připravují, diverzifikují třeba dodavatele, to se týká metalurgických produktů či surovin. My musíme být obezřetní, protože když uvidíme, že se v nějakém sektoru něco začíná dít, budeme to s klienty řešit, aby mohli upravit strategii a předejít vážnějším problémům.  

Jitka Haubová, členka představenstva Komerční banky

Jitka Haubová: Banka musí fungovat i v dobách krizí

Členka představenstva Komerční banky Jitka Haubová má plné ruce práce. Řídí digitální transformaci banky, která přijde na tři miliardy korun. Během pandemie měla jako nejvyšší manažerka provozu na starosti všechny krizové změny. Nyní s týmy zajišťuje výplatu klientů zkrachovalé Sberbanky, pomáhá Ukrajincům i řeší nápor dotazů kolem aktuální situace.

Přečíst článek

Pocítili jste nějaký materiální dopad situace na Ukrajině, v Rusku, kolem ruských sankcí? 

Vůči Rusku máme velmi omezenou expozici a ta je z velké části kryta pojištěním, to se týká přímé účasti. Nepřímo samozřejmě máme klienty, kteří mohou být děním zasaženi, ať už je to skrze dovoz paliv a energií či surovin z Ruska a Ukrajiny. Všechno sledujeme a analyzujeme. Žádné přímé škody z toho do této chvíle nemáme, ale situace je velmi dynamická. Je těžké říct, jak budou některé sektory zasaženy dejme tomu za půl roku. Ještě bych dodal, že je za námi dobrých deset let, naše úvěrová politika je velmi obezřetná, půjčky jsou kvalitní a firmy, které úvěrujeme, kapitálově vybavené a silné, takže dokážou čelit momentálním problémům a volatilitě. Je to diametrálně jiné než kdysi při finanční krizi.  

Zmínil jste digitalizaci. I UniCredit prochází digitální transformací. Co konkrétně děláte?  

Před třemi lety skupina rozhodla o vytvoření digitální platformy banky, která pokryje potřeby banky, je otevřená a takzvaně omnichannel (online a offline prodejní kanály, pozn. red.), a vylepší efektivitu i zákaznický servis. Je to pro nás velmi zásadní investice do technologií, která de fakto finišuje nyní. Logika byla vytvořit ekosystém, skrze který může klient integrovat s bankou. Skrze různé kanály, které odpovídají dané situaci klienta. Tedy: spotřebitelský úvěr si můžete sjednat přes mobil, přes PC či přes pobočku, a ten proces je na všech kanálech stejný. To, že jsme s transformací začali během covidu, nebylo samozřejmě cílené, nikdo nevěděl, že pandemie přijde. Ale investice tím byly akcelerovány, protože nutnost dělat věci na dálku to samozřejmě popohnala. Začali jsme s redesignem procesů, nejprve v oblasti spotřebitelských financí, pak otevření účtu na dálku, pak v hypotékách. Po dvou letech máme 65 procent retailových klientů, kteří aktivně využívají mobilní aplikaci, pro vše od plateb po půjčky. Což je mimochodem nejvyšší úroveň ve skupině. Je to důkaz, že to funguje.  

Takže už máte transformaci dokončenou? 

Samozřejmě ne, ta bude pokračovat neustále. Ale řekněme, že infrastrukutra byla digitalizována a nyní budeme každý rok pokračovat dle investičního plánu na vylepšování funkcionalit. Zároveň nyní ukončujeme první kolo digitalizace v korporátním segmentu, to je další úkol do budoucnosti.  

Kamenné pobočky svůj význam neztratily

Věnujete se také investicím do fintechu, jako některé konkurenční banky, které třeba kupují start-upy a podobně? 

Celá digitalizace v sobě obsahuje fintechová řešení. Že bychom jako banka kupovali přímo podíly ve fintechových firmách, to se neděje, ačkoli na úrovni skupiny se to někdy stane. Jde nám spíše o vzájemnou spolupráci na produktech a službách, věříme v kooperační model, aby řešení co nejlépe sloužila klientům.  

Richard Keery

Šéf české HSBC Richard Keery: Přejít na ESG je povinnost naší generace

V České republice je široké povědomí o udržitelnosti, míní šéf tuzemské pobočky banky HSBC Richard Keery. Ta se podílela například na dvou emisích zelených dluhopisů pro jednu realitní společnost, každou v objemu 750 milionu eur. „Zájem na trhu o tento typ finančního instrumentu je obecně velice silný. Na českém trhu je poměrně hodně volných peněz a naši klienti hledají možnosti, jak diverzifikovat své investice. Nákup zelených dluhopisů je pro ně významná příležitost,“ říká Keery.

Přečíst článek

Mění váš postup v digitalizaci nějak strategii ohledně kamenných poboček? 

Samozřejmě. Role poboček se mění. Člověk dávno nemusí do banky kvůli vyřízení běžných věcí jako jsou platby, ale samozřejmě může, pokud se o něčem chce poradit. Přes devadesát procent výběrů a osmdesát procent vkladů už probíhá v bankomatech, většinu procesů dělají stroje, takže lidé na pobočkách mají více času. A ten investují do vztahů s klienty, kteří tam chodí řešit důležité věci jako investice, hypotéky, nemovitosti, finanční plánování, pojištění a podobně. Mám sedmnáctileté syny a vím, že k provedení platby nepotřebují nikoho, jen mobil. Ale s nákupem nemovitosti by si nevěděli rady, i oni jako zástupci digitální generace by se šli poradit s živým člověkem.  

Takže pobočky nezavíráte? 

V minulosti jsme zavírali, nyní ne. Investujeme do zaměstnanců, zákazníci se chodí ptát na sofistikované věci a naši lidé musí umět takové diskuse vést, aby obchodně uspěli.  

Není jiná než zelená budoucnost

Velkým tématem poslední doby je ESG. Jak velká to je agenda pro vaši banku? 

Řekl bych, že asi nejdůležitější.  

Ve smyslu reportingu nebo vašich vlastních cílů? 

Reporting už je jen konsekvence strategického záměru, který máme. Samozřejmě to neděláme kvůli reportingu. Zcela vážně věříme v přínos ESG investic pro banku i klienty. Teď je pozornost trochu rozptýlená rusko-ukrajinským konfliktem, protože se řeší energetická krize. Otázka udržitelnosti pro budoucnost ale zůstává pro klienty, potažmo pro banku, klíčové téma. Je to druh cesty, který když začnete, nemůžete jen tak skončit. Loni jsme vyčlenili 130 milionů eur na úvěry do ESG na řadu projektů, od sociálních programů po energetické úspory. Už dvacet procent dlouhodobých úvěrů je spojeno s udržitelností. Máme na to vyčleněný tým, budujeme platformu udržitelnosti, máme nástroje jako je ESG barometr. Pomáháme klientům s ohodnocením, jak si v ESG stojí, jak budovat odpovědnou společnost. Jako banka máme samozřejmě skupinou stanovené interní cíle, celá strategie udržitelnosti už má vevnitř banky podstatný vliv. Není to jen o financování ESG projektů, celá skupina dává velký důraz i na diverzitu, inkluzi a sociální programy.  

Znamená ESG pro banku finančně zatím jen náklady, nebo tam vidíte i nějaký zisk? 

Otázka je, jak toto měřit. Klienti například dostávají na financování ESG projektů lepší sazbu úvěrů. Můžeme se na to dívat jako na podporu dlouhodobého vztahu s klientem, což je pro nás přínos.  

Daniela Pešková

Malé banky nastavily spořitelně zrcadlo, musela se změnit, říká bankéřka Pešková

Jak ne příliš oblíbený ústav během pár let přeměnit na moderní banku, která bude oporou střední třídy? Pojďme dát drobným klientům to, co bohatí znají už dávno, říká Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny a nejvýše postavená bankéřka v Česku. 

Přečíst článek

Když byste srovnal to, co spotřebitelé chtějí, v Česku a na Západě, vidíte rozdíl? Jsou klienti ze Západu třeba v této oblasti více uvědomělí, zelenější? 

Vůbec bych neřekl, že to je rozdíl. Kdybych srovnal Čechy s Italy či Němci, neřekl bych, že jsou méně vyspělí.  

Je to trochu politická otázka, ale myslíte, že současná situace změní postoj Evropské unie v oblasti energetiky k zeleným cílům? 

Nejsem politik, takže politickou odpověď dát neumím. Zásadním problémem teď je, jak zabezpečit energie pro země, které byly desítky let závislé na dodávkách z Ruska. To si vyžádá i změnu dlouhodobých strategií i ve smyslu větší orientace na obnovitelné zdroje. Trajektorie se ale myslím nezmění, stále máme jednu planetu, jednu cestu a možnosti.  

Marco Iannaccone (51) 

Vystudoval ekonomii na univerzitě v Benátkách a později získal titul MBA na Clemson University v Jižní Karolíně, USA. Do skupiny UniCredit nastoupil v roce 2002, kde postupně působil na seniorních manažerských pozicích v oblasti strategie, rozvoje obchodních oblastí nebo fúzí a akvizic v zemích střední a východní Evropy. V polské bance Pekao ze skupiny UniCredit působil na pozici místopředsedy představenstva a finančního ředitele. Od roku 2016 zastával pozici náměstka generálního ředitele v maďarské UniCredit Bank a následovně výkonného a provozní ředitele v turecké Yapi Kredi. Od dubna 2020 je místopředsedou představenstva a náměstek generálního ředitele UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia. Je ženatý a má dva syny, dvojčata.  

Jak přežije ESG v krizové době?
video

Ekologické chování může nyní výrazně odlehčit účtu za energie

Fenomén ESG rozhodně neskončí v důsledku současné geopolitické situace ani případné ekonomické krize. Kritéria udržitelného byznysu a nefinanční reporting se postupně stanou běžnou součástí výročních zpráv téměř všech firem, shodli se na odborné konferenci Jak přežije ESG v krizové době zástupci firem i státu. Akci pořádal byznysový server newstream.cz.

Přečíst článek

Reklama

Související

Lubomír Lízal, ředitel Expobank CZ

Lubomír Lízal: Vysoká inflace pomůže vládě s dluhem, ale jen chvilku

Přečíst článek
Petr Borkovec, zakladatel a manažer ve finančně-poradenské společnosti Partners

Borkovec z Partners: Ekonomika bude za rok k nepoznání. Pandemii neustojí

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme