Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Cristina Muntean: Proč by si manažeři měli více vážit svých autonomních lidí?

Proč by si manažeři měli více vážit svých autonomních lidí?
iStock
Cristina Muntean

Představte si následující scénář: Nejtalentovanější lidé z vaší firmy – může to být její Top 10, Top 20, prostě ti lidé, bez kterých by vaše firma nemohla ani dýchat – se jednoho dne rozhodnou dát výpověď. Společně. Najednou. Co by to udělalo s vaším byznysem? A za jak dlouho byste je mohli vyměnit za stejně dobré lidi se stejně kvalitními výsledky? Kolik by vás to vše stálo? A o co by vaše firma mezitím přišla? Nad tím se zamýšlí koučka a expertka na pracovní trh Cristina Muntean ve svém pravidelném sloupku na newstream.cz.

Reklama

Vypadá to, že tím jsem už odpověděla na otázku z titulku tohoto článku, takže bych už to mohla zabalit, že? Jenže podle tohoto scénáře žije v současné době spousta firem. Možná jim neodcházejí všichni nejtalentovanější lidé najednou. Nebo někteří talentovaní lidé ještě nedali výpověď, protože inflace, vysoké úrokové sazby a další letošní okolnosti… To však vůbec neznamená, že jakmile se trh trochu neuvolní, vaši nejlepší lidé nepřijdou s výpovědí v ruce, protože odejdou pracovat… do flexibilnějších firem.

Autonomie je pilíř naší motivace

Ve své skvělé knize Drive americký profesor Daniel Pink popisuje základy motivace lidí. Jeden z absolutně fundamentálních pilířů naší motivace je autonomie – tedy možnost projevovat svoji vůli ve vztahu s tím, co děláme.

Syndrom vyhoření. Burn-out syndrom

Harvard Business Review: Polovina manažerů je vyhořelá. Co s tím?

Jak zabránit tomu, aby se nákaza vyhoření nerozšiřovala od demotivovaných manažerů po celé firmě? Autoři, manažeři Microsoftu, sdílejí své poznatky v článku prestižního Harvard Business Review (HBR). Newstream.cz články z HBR na základě licence přináší pravidelně.

Přečíst článek

Někteří tomu také říkají efekt IKEA – když si sami namontujeme skříň z IKEA, máme k ní mnohem vřelejší osobní vztah, než kdyby ta skříň přišla rovnou smontovaná. Možná to neplatí pro single ženu, jako jsem já, která si jako první věc na Madeiře musela pořídit šroubováky a kladivo, ale to už odbočuji.

Reklama

Kdy, odkud, s kým a na čem

Zpátky k lidské motivaci. Autonomie je její fundamentální pilíř. A autonomie má čtyři nohy. Jsou jimi možnost pracovat, KDY si to člověk vybere, ODKUD si to vybere, S KÝM si to vybere a NA ČEM si vybere pracovat. To je přesně ten důvod, proč chce aktuálně tolik lidí začít podnikat – protože v podnikání je míra autonomie často skoro stoprocentní.

digitální nomád, práce z pláže

Fejeton Cristiny Muntean: Chcete žít a pracovat na dálku? Základem je umět 10 konkrétních věcí

Práce na dálku někde od moře není jen tak. Autorka a koučka Cristina Muntean ve svém pravidelném sloupku pro newstream.cz přináší desatero věcí, která musí člověk umět, než se k digitálnímu nomádství rozhodne. Jinak ať zůstane radši doma.

Přečíst článek

Jenže ve firmách můžeme jen málokdy dávat lidem autonomii v oblasti toho, s kým a na čem budou pracovat. Řádný zaměstnanec si jen málokdy vybírá svého manažera, členy svého týmu či úkoly, na kterých bude pracovat.

Když jim toto tedy dávat nemůžeme, a přesto je chceme mít vysoce motivované a angažované, proč jim proboha nedáváme alespoň možnost pracovat, kdy a odkud to oni potřebují?

Kdo potřebuje autonomii nejvíce?

Autonomii potřebují nejvíce dva druhy lidí: lidé, kteří znají svoji hodnotu, tedy ti, kteří už jsou dostatečně profesně zralí (o klíčových kompetencích takových lidí jsem psala v minulém článku), a kreativní lidé.

video

Největší luxus je čas, říká spolumajitelka Moseru Kateřina Zapletalová

Výrobce českého křišťálu Moser je synonymem kvality, výjimečnosti, tradice, mistrovského řemesla a také luxusu. A luxus je pro mnohé lidi lákavý, rádi by se jím obklopovali a budovali kolem sebe auru výjimečnosti. Ta ale na materiálních věcech nestojí, důležité jsou úplně jiné hodnoty. „Musí být soulad mezi tím, kým jsme uvnitř a tím, co vysíláme navenek,“ míní spolumajitelka Moseru Kateřina Zapletalová. Pokud tomu tak není a člověk není autentický, tak místo budování luxusního osobního brandu skončí někde ve škatulce naleštěné bídy.

Přečíst článek

Vaše firma potřebuje oba: jak kreativní lidi, kteří stojí za jakoukoliv inovací, a kompetentní lidi, kteří znají svoji hodnotu a kteří si ze všech možností na trhu práce vědomě vybrali pracovat právě pro vás. Tito lidé jsou váš největší poklad, protože právě oni jsou nejvíce efektivní, dosahují nejlepších výsledků v nejkratším čase a jsou nejdražší, kdybyste je chtěli vyměnit. Pokud tedy chcete, aby vaše firma prosperovala, pak se těchto dvou druhů lidí držte.

Jak tedy motivovat, udržovat si a vést autonomní lidi? Co vše můžete udělat pro to, abyste o své nejkvalitnější lidi nepřišli? Zde je pár nápadů na vedení, které funguje na autonomní lidi:

1. Odstraňte svůj předsudek blízkosti

V angličtině se tomu říká ‚proximity bias‘. Jde o předsudek, neboli automatický mentální vzorec, který říká, že to, co je blíž, je lepší. To možná funguje v intimních vztazích, ale ve firmách jsme přece na pracovním poli. Nenechávejte se proto převálcovat svojí vlastní potřebou jasnosti, jistoty, psychologického bezpečí a podrbání si svého ega, když na své lidi dohlížíte osobně.

Peněženka, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Kdo se nyní strachuje říct si o zvýšení platu, okrádá sám sebe

Chamtivost a strach. Tyto dvě emoce od nepaměti hýbou každou ekonomikou. Není to nic zavrženíhodného, je to motor lidského pokroku a celospolečenského vzestupu, ať se nám to líbí, nebo ne. Kdo se v Česku nyní strachuje, okrádá sám sebe. Kdo odhodí strach, utlumí chamtivost firem a jejich manažerů, která způsobila maržovou inflaci.

Přečíst článek

Tyto potřeby nemají nic společného s lidskou efektivitou v práci. Jsou to pouze návyky našeho mozku, který doteď takto fungoval. Jenže ve světě, kde je možné dělat věci jinak a lépe, je nám dělat je s nastavením mysli z doby průmyslové revoluce spíš na škodu.

2. Mějte jasná a trvalá očekávání

Pokud schopní, vysoce autonomní lidé něco nenávidí, pak jsou to lži a náhlé změny směru v práci. Nějaká firma slibuje flexibilní práci, pak začne tahat lidi do kanceláře, protože se zrovna změnil šéf. Toto je jedna z největších zrad, a to vám kvalitní a kompetentní zaměstnanec nikdy neopustí. Odplata? Demotivovaný zaměstnanec, který dělá jen to, co je absolutně nutné, a je připravený odejít, jakmile najde něco o kapku lepšího.

3. Buďte předvídatelní na dlouho dopředu

Tvořte jasné pracovní plány a procesy, pak se toho držte. Změny na poslední chvíli typu „zítra musíte všichni do kanclu, protože velká porada“ s autonomním člověkem prostě nerezonují.

4denní pracovní týden může mít přínos nejen pro zaměstnance

Pracovat jen čtyři dny v týdnu? Výzkumy naznačují, že to může dávat i ekonomický smysl

Zatím největší ve světě uskutečněný experiment ukázal, že čtyřdenní pracovní týden vítají nejen zaměstnanci, ale i zaměstnavatelé, protože – i když to na vypadá neuvěřitelně – se jim zvýšily příjmy. Je však dobré výsledky dobře zvážit.

Přečíst článek

Přinejmenším takového člověka zfrustrujete, a pak přijede, bude sedět na poradě a funět. V horším případě si takový člověk začne hned hledat jinou práci.

4. Naučte se komunikovat asynchronně

Tato je achilovka mnoha manažerů: prostě neumí kvalitně komunikovat asynchronně s distribuovaným týmem. Tím pádem ztratí přehled o tom, kdo dělá co, a pak se diví, proč věci nefungují. A jejich řešení? Tahat lidi bezmyšlenkovitě do kanceláře. Kvalitní komunikace s distribuovaným týmem je především asynchronní – to znamená přes zprávy, které si člověk může pustit či přečíst, kdy se mu to hodí – a především přes video a audio, ne nutně pouze přes text. Jenže často se naši lídři brání videím jako čert kříži. Toto je způsob myšlení, který lídři musí překonat v prostředí distribuované práce, pokud chtějí mít správný vliv, kvalitní procesy, kvalitní výsledky, a k tomu navíc v týmu kvalitní lidi.

5. Neskákejte ode zdi ke zdi

Pracovat na dálku neznamená, že se nikdy nepotkáme osobně. Ba naopak, jedna osobní porada za kvartál, či pár dnů strávených společně jako tým třeba dvakrát ročně mohou dělat zázraky v každém distribuovaném týmu. To vše je třeba plánovat na dlouho dopředu a být velmi záměrní ohledně toho, co se bude společně dělat a proč. A když to zvládnete, budete se dívat, jak stoupá motivace lidí a jejich loajalita vůči vaší firmě.

Vlci z Wall Street mají problém. Propadají závislostem, psychiatři i firmy řeší prudký nárůst případů

Vlci z Wall Street trpí. Propadají závislostem, psychiatři i firmy řeší prudký nárůst případů

Věhlasný newyorský psychiatr Samuel Glazer a nejen on letos zaznamenal prudký nárůst klientů trpících depresemi a důsledky závislostí na alkoholu a drogách. A nejsou to ledasjací klienti, ale „vlci z Wall Street“, tedy špičkoví makléři a šéfové firem z proslulého finančního centra. I samotné firmy registrují nárůst problémových manažerů a zavádějí pro ně stále více pomocné programy, napsal deník The Wall Street Journal.

Přečíst článek

Pokud si tedy chcete udržet své nejlepší lidi, a to nejen proto, že zatím nemají jinou možnost, hledejte cesty, jak jim dát větší autonomii. Přece jen to nejsou děti, na které musíte vidět, aby něco nerozbily. Pokud chcete mít ve firmě samostatné, intuitivní a inovativní zaměstnance, nejdřív aktualizujte své kompetence ve vedení lidí na dálku a v distribuovaném prostředí. Pak dejte lidem autonomii. Tím si zaručíte, že zítra nebudete muset podepsat smlouvu o spolupráci se stejným člověkem v podobě externího dodavatele, který vám bude účtovat za 50 hodin práce to, co vám doteď vykonával za měsíční mzdu.

PŘÍŠTĚ: Co je to asynchronní komunikace a proč bychom se ji měli lépe naučit?

Další fejetony Cristiny Muntean čtěte zde:

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Víte, kolik vás ve firmě stojí porada? A svolali byste ji, kdybyste lidem museli platit za jejich čas z vaší kapsy? Proměňte zbytečné žvanírny v efektivně řízená setkání

Fejeton Cristiny Muntean: Zrušte zbytečné žvanírny. Ušetříte a zaměstnanci vám poděkují

Přečíst článek

Evropa má problém. Německo, motor Evropy, ztrácí výkon a paktuje se s Čínou

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme